شهری

معاون استاندار خراسان رضوی:

کاهش برداشت ترکمنستان‌ از آب سد دوستی پیگیری می‌شود

کد خبر : 52340

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش شدید ذخایر سد دوستی، مقرر است وزارت امور خارجه رایزنی‌هایی با طرف ترکمنستانی انجام دهد تا طرف مقابل برداشت آب را به کمترین میزان ممکن برساند.

به گزارش صبح مشهد، جواد خدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این موضوع در نشست مشترک با “محمد جوانبخت” معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که در مشهد برگزار شد، در کنار آخرین وضعیت تامین آب شرب استان خراسان رضوی، به‌ویژه کلانشهر مشهد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، که راهکارهای مختلف مرور و مقرر شد وزارت نیرو پیگیری های ویژه تر و موثرتری در این زمینه داشته باشد.

وی شرایط آبی خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد را در سال جاری “حاد” خواند و بیان کرد: امسال در شرایطی که میانگین افزایش پشت سدهای کل کشور افزایش داشته است اما این روند در خراسان رضوی روند کاهشی داشته است و استان های دیگر شرق کشور مانند سیستان و بلوچستان و گلستان نیز وضعیت مشابهی دارند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: طرح های مختلفی در دست اجرا است و سناریوهای مختلفی از هشت ماه قبل مطرح و بررسی های زیادی پیرامون آن در حال انجام است اما عمق بحران و شرایط ویژه آبی در استان متفاوت از سالهای گذشته است و باید هوشیار بود لذا چند راهکار اصلی مورد بررسی قرار گرفته که از جمله آن کاهش برداشت آب از سد دوستی توسط طرف ترکمنستانی و همچنین ساماندهی چاه های آب در سطح دشت مشهد است.

خدایی اضافه کرد: طرف ترکمنستانی از آب سد دوستی برای مصارف کشاورزی استفاده می کند لذا با توجه به اهمیت تامین آب شرب برای خراسان رضوی و کاهش شدید ذخایر سد دوستی، مقرر شد که علاوه بر پیگیری های گذشته وزارت نیرو، پیگیری موثری هم از سوی وزارت امور خارجه برای این امر و به حداقل رسیدن برداشت آب از سوی طرف ترکمنستانی دنبال شود.

وی اظهار داشت: مساله تامین آب امسال برای خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد به صورت روزانه در قالب نشستهای مختلف با دست اندرکاران دنبال می شود و همه باید خود را با شرایط کم آبی امسال سازگار کنند، در هر صورت مساله جدی است و شرایط آبی استان به هیچ وجه عادی نیست، خداوند در سالهای گذشته لطف داشته و شرایط کم آبی استان مدیریت شده اما امسال باید سازگاری با کم آبی جدی تر دنبال شود تا بتوان از این دوره تنش آبی به خوبی عبور کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن