استانی

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام مطرح کرد

پیش‌بینی برداشت ۲۰ تن زعفران در تربت‌جام

کد خبر : 49377

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام پیش‌بینی نمود امسال حدود ۱۷ تا ۲۰ تن گل زعفران از کشت‌زارهای زعفران این شهرستان برداشت شود.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا عرفانی اظهار کرد: برداشت زعفران از سطح ۴۹۵۰ هکتار از اراضی زعفران شهرستان تربت‌جام آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۳.۵ الی ۴ کیلوگرم زعفران خشک در هکتار برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: زمان برداشت زعفران در شهرستان تربت‌جام از اواخر مهرماه آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه دارد. در این مدت به ازای هر هکتار کشت این محصول زمینه اشتغال ۹۰ نفر روز از مرحله کاشت تا برداشت فراهم می‌شود.

عرفانی بیان کرد: خشکسالی سال گذشته منجر به کاهش ۱۵۰ هکتار سطح کشت و عملکرد شد، به طوری که میزان برداشت زعفران به ۲.۵ کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار رسید.

وی گفت: باوجود اینکه از چند سال قبل زعفران به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهانی دارویی و غذایی موردتوجه کشاورزان قرارگرفته، اما در حوزه فرآوری و بسته‌بندی زعفران تاکنون اقدامی در شهرستان صورت نگرفته که می‌طلبد با توجه به استقبال کشاورزان از کاشت این محصول تدابیری اندیشیده شود.

عرفانی همچنین با اشاره به مزایای کشت زعفران و استقبال کشاورزان از کاشت این محصول خاطرنشان کرد: درآمد بالا از کشت گیاه زعفران و همچنین مقاوم بودن گیاه به کم آبی، موجب شده که این محصول مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و هر سال اراضی بیشتری به کشت این گیاه اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: به دلیل استقبال شدید کشاورزان از کاشت زعفران، تأمین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی در راستای حمایت از زعفرانکاران توسط این مدیریت انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام در پایان پیش‌بینی نمود در سال زراعی جاری با توجه به نمونه پیازها و بارندگی‌های خوب بهاره که منجر به تأمین رطوبت مناسب پیاز زعفران شد، حدود ۱۷ تا ۲۰ تن گل زعفران از کشتزارهای زعفران این شهرستان برداشت شود.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن