اقتصادی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه اختصاصی کشورمان دربیشکک تاکید کرد:

ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و قرقیزستان

کد خبر : 49127

دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان، به همت نمایشگاه بین المللی مشهد، درشهر بیشکک برگزار شد.

این نمایشگاه که از هفذهم مهرماه کار خود را آغاز کرده بود،پس از چهارروز برگزاری ،بیستم مهر به کار خود پایان داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گقت:هدف از برگزاری این نمایشگاه ،نشان دادن بخشی از ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه های متعدد به ویژه دربخش تولید کالاهای مختلف است که تولید کنندگان کشورمان باهمت وتلاش ویژه خود در آن بخش ها فعالیت دارند.

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد ،سعیدخرازی ،ضمن تاکید بر اهمیت ویژه برپایی اینگونه نمایشگاه ها و قدردانی از برگزارکنندگان آن،خاطرنشان کرد:یکی از مشکلات مهم ما در بحث های اقتصادی این است که فعالان اقتصادی وتجار وتولید کنندگان دو کشور از ظرفیت های ویژه اقتصادی و تولیدی موجود در دوکشور دوست ،شناخت و اطلاعات لازم را ندارند.

سفیر کشورمان در قرقیزستان تاکید کرد: امروزه در کشور ما محصولات بسیار ارزشمندی تولید می شود و کالاهای باکیفیتی داریم که تولید کنندگان مابه واسطه برگزاری چنین نمایشگاه هایی وارائه و معرفی خود ،می توانند آنها را در اختیار شهروندان قرقیزستانی قرار دهند .

وی اضافه کرد: همچنین مادرکشورمان با رشد وتوسعه روزافزون تولید ،مبتنی برتکنولوژی های روز دنیا ،وهمچنین در راستای توجه به دانش بنیان هامواجه هستیم که می توانیم آنها را نیز در اختیار برادران قرقیزمان قرار دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوکشور،افزود: توانمندی های دوکشور،امکان افزایش حجم مبادلات تجاری موجود را فراهم می کند

گفتنی است ؛قِرقیزستان کشوری محصور در خشکی در آسیای مرکزی است. این کشور از شمال با قزاقستان از شرق با چین، از جنوب با تاجیکستان و از غرب با ازبکستان همسایه است.

جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵٬۹۵۷٬۰۰۰ نفر برآورد شده‌است.
پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن بیشکک با ۸۷۰ هزار نفر جمعیت است.
زبان رسمی آن قرقیزی و روسی است. ۸۰ درصد از مردم این کشور مسلمان و ۱۷ درصد نیز پیرو کلیسای ارتدکس روسی هستند. بیشتر نژاد مردم قرقیزستان از ریشه ترک هستند و زبان قرقیزی شاخه‌ای از زبان ترکی می‌باشد.
قرقیزستان به همراه قزاقستان تنها کشورها در آسیای مرکزی هستند که زبان روسی را در کشورهای خود به‌عنوان زبان رسمی نگه داشته‌اند. در قرقیزستان روسی و قرقیزی هر دو، زبان‌های رسمی کشور هستند. زبان قرقیزی از شاخه زبان‌های ترک‌تبار است. ۷۲٫۶ درصد از مردم قرقیزستان از قوم قرقیز، ۱۴ درصد ازبک و ۹درصد روس و بقیه از دیگر اقوام هستند.
قرقیزستان منطقه‌ای کوهستانی است که در قدیم از سکونت گاه‌های قوم سکاها بود. امروزه افزون بر خاستگاه ترک‌تبار، فرهنگ بیشتر مردم این کشور از فرهنگ ایرانی، مغولی و روسی نیز تأثیر پذیرفته‌است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن