اجتماعی

مدیرپایگاه میراث فرهنگی اسبادهای استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مستندنگاران بین‌المللی ورنادوک در آسبادهای خواف

کد خبر : 19817

مدیرپایگاه میراث فرهنگی اسبادهای استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سیستان و بلوچستان از برگزاری مستندنگاری بین المللی ورنادوک در آسبادهای خواف خبر داد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی محمد رکنی با اعلام این خبر افزود: کمپ بین‌المللی مستندنگاری معماری بومی یا ورنادوک با همکاری میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و پایگاه آسبادهای ایران در نشتیفان، از ۱۰ تا ۲۵ اسفندماه در حال برگزاری است.
وی افزود: این کمپ شامل ۲۱ شرکت کننده داخلی و خارجی است که از شهرهای مختلف ایران و ۴ کشور فنلاند، ژاپن، تایلند و کامبوج در آن شرکت کرده اند.
وی ادامه داد: نتایج و خروجی مستندنگاری این کمپ در پرونده ثبت میراث جهانی آسبادها در یونسکو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رکنی درباره ورنادوک اظهار کرد: مستندنگاری معماری بومی (Vernadoc) تکنیک طراحی دستی است که در آن با استفاده از وسایل ساده مانند مداد، قلم و جوهر برای ثبت کلیه‌ی جزئیات بناهای تاریخی (تا حدی که با چشم غیر‌مسلح قابل مشاهده است) استفاده می‌شود، و نتیجه آن پس از سایه‌گذاری ابعادی، طرحی است دقیق از جزییات بنا که مشخص کننده مقاطع، پلان و سایر مشخصات فنی بنا خواهد بود.
وی تصریح کرد: این روش مستندنگاری که در عین سادگی، بسیار دقیق، کم‌هزینه، و کاربردی است از سال۱۹۹۶ و بصورت جدی از ۲۰۰۵ میلادی (و برای اولین بار توسط دکتر مارکو ماتیلدا) برای مستندنگاری بناها در کشور فنلاند به‌کار گرفته شده است و در حال حاضر با حمایت و پشتیبانی ایکوموس-سیاو (کمیته‌ علمی بین‌المللی ایکوموس در رابطه با معماری بومی) در حال گسترش و رواج است. در واقع این کمیته با همکاری کارگاه مستندنگاری بین‌المللی معماری بومی (The international documentation camp of vernacular architecture) معمولاً سالیانه یک بار در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری کنفرانس و کارگاه مربوطه می‌کند.
وی افزود: هدف از اشاعه‌ این شیوه‌ مستندنگاری در قالب کارگاه و دوره‌های آموزشی و کاری، علاوه بر یادگیری مرحله به مرحله‌ کار مستندنگاری، آشنایی با تخصص شرکت‌کنندگان و ایجاد ارتباطات بین‌المللی برای فعالیت بیشتر در این زمینه است. در نهایت حاصل این کارگاه آموزشی، طراحی‌هایی در مقیاس دقیق از بنایی تاریخی و نمایش آنها در نمایشگاه محل مستندنگاری در پایان دوره است.
وی گفت: مدت زمان دوره‌ مذکور دو هفته بوده که هفته‌ اول به اندازه‌گیری دقیق و برداشت بنا، و هفته‌ دوم به طراحی دستی و نهایی نمودن طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
رکنی درباره هدف از برگزاری دوره در ایران اظهار کرد: گوناگونی گسترده‌ اقلیمی و شرایط آب و هوایی در کشور ایران سبب شده تا معماری آن هم به لحاظ مواد و مصالح به‌کار رفته و هم از جهت شیوه‌ ساخت و اجرا، و حتی رسوم و سنت‌های هر منطقه، از تنوع و اهمیت و توجه ویژه‌ای در دنیا و منطقه برخوردار باشد. برگزاری چنین کارگاه‌هایی در کشور که حضور و تعامل متخصصین خارجی و داخلی را به همراه دارد می‌تواند دامنه‌ی همفکری‌ و تبادلات علمی و فرهنگی را گسترده‌تر و قدمی رو به جلو در جهت شناخت و معرفی فرهنگ و میراث معماری غنی ایرانی در جهان باشد.
وی ادامه داد: هم چنین آموزش و اشاعه‌ روش‌های مستندنگاری دستی که به‌دلیل کم هزینه‌تر بودن می‌تواند متخصصین علاقمند بیشتری را به خود جذب نماید، در صورت تداوم و آموزش کارورزان و دانشجویان علاقمند می‌تواند از لحاظ مستند‌نگاری و ثبت اطلاعات، بناهای تاریخی بیشتری را در کشور پوشش داده در نهایت به امر حفاظت میراث فرهنگی کشور کمک نماید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن