اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با حضور استادان و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان انجام شد؛ تجلیل از برترین های حوزه خراسان

کد خبر : 19715

آیت ا… مصباح عاملی: تحول عملی، سومین گام برای تحول در حوزه علمیه است
با حضور استادان و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، از برترین های این حوزه تجلیل شد. به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، آیت ا… سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در این همایش که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزارشد، گفت: امروز همه‌ فعالیت های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی در حوزه علمیه در یک مسیر و با یک مقصد اجرا می شود و آن، مومن سازی در بستر جامعه دینی است. آیت ا… علم الهدی با توجه به آیه ۱۵ سوره حجرات، محصول تشکیلات حوزه علمیه را ترویج دین و ساخت جامعه دینی براساس سه رکن فکری، فرهنگی و دوری از شبهات برشمرد و تشریح کرد: بعد فرهنگی رسالت مومن سازی جامعه که متوجه روحانیت است، تربیت مومن به عنوان جهادگر در ارزش های اسلامی است. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: در رکن فکری تشکیلات مومن سازی نیز باید نظام خدامحوری را در جامعه به شکلی قرار داد که این باور در اندیشه مردم به عنوان یک جریان محکم قرار گیرد. وی با اشاره به این که پیچیده ترین و سخت ترین مرحله مومن سازی، دوری از شبهات فکری است، گفت: جریان سازندگی روحانیت در جامعه دینی باید طوری باشد که تردید و شبهه درباره اسلام را رفع کند.
لازمه‌ طلبه ایده آل شدن
امام جمعه مشهد در ادامه، طلبه و روحانی ایده آل به عنوان سرباز امام عصر(عج) را در شخصیت کسی برشمرد که بتواند تردید و شبهه را از عرصه فکر و اندیشه مومنان پاک سازی کند. وی در این باره گفت: امروز با شرایط و وضعیت اسلام در جهان، سرباز امام زمان(عج) باید از یک ظرفیت بالای علمی برخوردار شود که توان ریل گذاری ایمان و رفع تردید در افکار مردمی را داشته باشد. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به طلاب اظهار کرد: اسلام به برکت انقلاب در مصاف جهانی قرار گرفته است و ما به عنوان سربازان سپاه حضرت ولی عصر(عج) باید با توجه به مجاهدت های تحصیلی، وارد میدان شویم.
حرکت های سازنده مدیریت حوزه علمیه خراسان
آیت ا… علم الهدی همچنین با اشاره به این که اقدامات تحولی بسیاری پس از حکم انتصاب اعضای شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان در این حوزه انجام شده است، گفت: ایجاد و راه اندازی قرارگاه ها، رشته ها و مدارس تخصصی در عرصه آموزش و همچنین برنامه های پژوهشی، حرکت تحولی در این حوزه است که در سه سال گذشته اجرایی شده است. عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله حرکت های سازنده مدیر حوزه علمیه خراسان را تشخیص و شناخت استعدادهای برتر دانست و گفت: باید از این بستر عظیم که عمدتا جوان هستند، بیشترین بهره را در عرصه های علمی، پژوهشی، تبلیغی و دیگر عرصه ها برد. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خطاب به طلاب گفت: امروز علاوه بر تلاش و مجاهدت تحصیلی، باید لحظه به لحظه سرنوشت و موقعیت دین در جهان را رصد کنید و با اخلاص در عمل، خدمت گزار راستین اسلام باشید.
۳ مرحله تحول
آیت ا… «سیدمصباح عاملی» مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در این همایش با بیان این که در آستانه گام دوم انقلاب، حوزه علمیه خراسان حرکت انقلابی و تحولی در حوزه های علمیه را آغاز کرده است تا بستری برای ادامه مسیر باشد، افزود: آن چه انتظار سالیان سال حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از علما، روحانیون و طلاب جوان و باانگیزه بوده، برداشتن گام تحولی در حوزه های علمیه است که در همین زمینه پس از حکم انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان توسط رهبر معظم انقلاب، حرکت های تحولی در این حوزه از سه سال گذشته آغاز شده است. مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت ایجاد حرکت تحولی در حوزه های علمیه، افزود: با توجه به شرایطی که به ویژه حوزه های علمیه امروز در سطح ملی و بین المللی دارند، برای همه ما روشن است که یک حرکت تحولی همه جانبه به لحاظ کمیت و کیفیت ضرورت دارد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که تحول سه مرحله دارد و انبیا نیز این مسیر را پیش بردند، افزود: برای ایجاد تحول در جامعه نخستین حرکت انبیا، تحول در نظام اجتماعی، ایجاد باور دینی و ایمان در بین افراد بود که باید ضرورت تحول را باور کرد. وی گفتمان و تحول عملی را دیگر ارکان تحول دانست و گفت: امروز حوزه علمیه خراسان در مرحله سوم، یعنی تحول عملی گام بر می دارد، هم اکنون تلاش ما با تمام ظرفیت، در عمل و حرکت تحولی طبق مطالبات مقام معظم رهبری، عبور سریع از مرحله گفتمان به عمل است. مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حرکت تحولی مبتنی بر نیازهای امروز مطرح است و توجه به آن ها باعث تولید علم می شود، اظهارکرد: حوزه های علمیه برای تحول در شرایط فعلی، متناسب با توانمندی و پاسخ گو بودن به خود، جامعه و جهان باید حرکت کنند.

فعالیت های تحولی ایجاد شده در حوزه
مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگر سخنان خود به تحولات ایجاد شده در سه سال گذشته پرداخت و تشریح کرد: در عرصه آموزش، نظام سازی جامع آموزشی شکل گرفت که همراه با آن نیز برنامه های عملیاتی دیگر در عرصه های دانشی، بینشی، ارزشی، محتوایی، برنامه ریزی و … اجرا شد. گفتنی است در این همایش، از ۴۲ نفر از برترین های حوزه علمیه خراسان در عرصه های آموزش، پژوهش و تبلیغ تقدیر شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن