اسلاید شواقتصادیستون اصلی

۴۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان خراسان رضوی صورت گرفته است

کد خبر : 5208

استاندار خراسان رضوی گفت: از سال گذشته تاکنون ۴۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی انجام گرفته که نشان دهنده این است که موتور تولید در استان به راه افتاده است.

به گزارش صبح مشهد علیرضا رشیدیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه امکان صادرات خودرو از این استان به کشور های دیگر مانند افغانستان امیدواریم خط تولید ماشین اروپایی با همکاری سایپا ایجاد شود  تا هم به نفع مردم و هم نفع خودرو سازان شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: تولید خودرو استان به بالاترین سطح خود در استان رسیده است.

وی با بیان اینکه انتقال خودرو از تهران به مشهد مورد تایید وزیر صنعت و معدن بوده است؛ تصریح کرد: این عمل باعث انگیزه ی خودرو سازان می شود.

وی حرکت دولت برای واگذاری اختیارات به استانها را نوید بخش توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد: این حرکت با سرعت انجام گیرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش صنعتی از جمله فولاد سرمایه گذاری خوبی در سطح استان شده است؛ افزود: تلاش ما بر این است تا در بخش های دیگر با تولید موجب ایجاد اشتغال شویم.
وی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون ۴۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی انجام گرفته که نشان دهنده این است که موتور تولید در استان به راه افتاده است.
وی با بیان اینکه در سال های ۹۱ و ۹۲ رشد اقتصادی منفی داشته ایم اظهار کرد: سال گذشته که به عبارتی جنگ نفت بود ضررهای جدی به کشورهای صادرکننده نفت وارد شد اما با وجود اینکه نرخ رشد یک درصد کاهش یافته، منفی نشد.

رشیدیان افزود: هم اکنون در فولاد سنگان، فولاد خراسان و پنج شهر صنعتی استان خراسان رضوی سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته و امید است تا پایان سال با راه اندازی واحدهای تولیدی در حوزه های مختلف از جمله معدن، کاغذ، شیشه و لوازم خانگی اشتغال ثابت ایجاد شود و ظرفیت تولید افزایش یابد.

رشیدیان در خصوص ذخیره گندم استان عنوان کرد: کشور از لحاظ گندم به خود کفایی رسیده و استان خراسان رضوی به اندازه ۱۷ ماه ذخیره گندم دارد.

وی با اشاره به  ۱۴٫۵میلیون واحد دامی استان خراسان رضوی، گفت: این تعداد واحد دامی ما را به بزرگترین واحد دامی کشور تبدیل کرده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: تلاش برای کاهش وابستگی به محصولات غذایی و کشاورزی در حوزه های دیگر از جمله جو، دانه های روغنی و ذرت علوفه ای هم بسیار خوب و موفق بوده است.

رشیدیان افزود: با توجه به شرایط بین المللی به نسبت کاهشی که کشورهای همسایه ما در حوزه صادرات داشته اند تراز مثبت صادرات به واردات کشور ما حفظ شده و افزایش صادرات غیر نفتی مانند مواد غذایی و. .. اقدام بسیار بزرگی بوده است.

استاندار خراسان رضوی افزود:  انتقال حساب های ایران خودرو خراسان رضوی از تهران به استان مورد تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت است که امید است محقق شود و انگیزه ای برای خودروسازان این استان ایجاد کند.

وی اظهار کرد: هم اکنون تولید ماهانه خودرو، در مجموعه ایران خودرو خراسان رضوی به بالاترین سطح در تاریخ ساخت خودرو در این استان رسیده است.

رشیدیان گفت: با توجه به وجود ۳۲۰ واحد قطعه ساز خودرو در خراسان رضوی و امکان صادرات خودرو از این استان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان تلاش می شود خط تولید یکی از خودروهای جدید سایپا در مشهد راه اندازی شود.

رشیدیان افزود: استان های دیگر دراین زمینه در حال رقابت با خراسان رضوی هستند لذا باید ظرفیت های استان را از قوه به فعل درآورد تا بتوان این خط تولید را در این منطقه راه اندازی کرد.

رشیدیان با بیان اینکه  استان با رشد صنعتی ۸٫۸ درصدی از متوسط کشور بالاتر است، عنوان کرد: چند ماهِ اولِ امسال با همکاری بخش دولتی، خصوصی و عمومی به رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی دست یافتیم همچنین یکی از شاخص‌های مورد بررسی مصرف برق صنعتی است که در استان‌های دیگر ۲۸درصد اما در خراسان رضوی ۳۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: ۲۴۷ پروانه بهره‌برداری با سرمایه ۷۸۷۸ میلیارد ریال و اشتغال ۵۸۴۵ نفر صادر شده و در دولت یازدهم ۶۷۴ میلیون یورو  ماشین‌آلات خط تولیدی که تولید مشابه در کشور ندارد، وارد شده است.

رشیدیان با اشاره به ضرورت حفظ برندهای تولید لبنی در استان، افزود: ۱۴٫۵ میلیون واحد دامی در استان ما را به بزرگترین استان دامی کشور تبدیل کرد که حفظ این جایگاه نیازمند توجه و رسیدگی فراوان است.

محمدمهدی مروج الشریعه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه ی منابع استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه استان در حوزه ی لبنیات یک قطب به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این بخش،  یک مجموعه قابل توجه از سرمایه‌گذاری و اشتغال را شامل می‌شود اما مشکل موجود این است که اخیرا از سوی وزارت بهداشت حوزه نظارت به مواد غذایی استفاده از روغن پالپ در صنایع لبنی ممنوع شده است.

وی با اشاره به اعلام درصد چربی بالای چهار درصد بر روی برچسب بعضی از لبنیات مانند شیر، تصریح کرد: به گفته مهندسین بهترین شیر در استان که تحت نظارت تخصصی تولید شود بیشتر از ۳٫۳ درصد چربی  نخواهد داشت اما افزایش درصد چربی فرآورده به هفت درصد در بهترین حالت ممکن تزریق خامه به شیر است که ابدا اینگونه نیست و وزارت علوم پزشکی استفاده از روغن پالپ را در صنایع لبنی محدود و ممنوع کرده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن