اجتماعیزندگی

سرهنگ مصطفوی فرمانده پایگاه هوایی شهید حبیبی در گفتگو با صبح مشهد؛ نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس حماسی بود/ تشکیل جهاد خودکفایی از تدابیر راهبردی رهبر معظم انقلاب است

کد خبر : 19539

 

دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی پهلوی و ۸ ساله دفاع مقدس یکی از برهه های مهم و ارزشمند تاریخ انقلاب اسلامی است که عظمت ایران اسلامی را در منظر جهانیان به رخ کشاند. در این دوران توده های مردم انقلابی وبدنه ارتش به ویژه نیروی هوایی که متشکل ازنیروهای با ایمان بود، نقش مهمی در پیروزی انقلاب و در دفاع و حفظ تمامیت ارضی و ارزش­ های انقلاب اسلامی ایفا کردند.

اقدام شجاعانه پرسنل نیروی هوایی ارتش در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷در حمایت از انقلاب و رهبری، این روز را با نام نیروی هوایی در تاریخ کشورمان ثبت کرد.

امام خمینی ( ره ) درباره نقش نیروی هوایی در انقلاب می فرمایند: شجاعت و رشادت های بی نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرن ترین امکانات اهدایی استکبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامی است. مهیا نگه داشتن و تعمیر و بازسازی ادوات و ابزار پیچیده هواپیماها و رادارها و سلاح های ضد هوایی و موشک ها و پدافند از کشور دلیل مهارت و تخصص و ارزش های علمی والای این عزیزان است که خداوند بر توان و ایمان آنان بیفزاید.

از این رو تصمیم گرفتیم در آستانه روز نیروی هوایی گفتگو و مصاحبه خبری را با جناب سرهنگ حمید مصطفوی فرمانده پایگاه چهاردهم شکاری شهید حبیبی مشهد داشته باشیم تا وی از نقش ارتش و نیروی هوایی در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس و فعالیت های امروزی، بیشتر بگوید.

جناب سرهنگ با سلام و خدا قوت و همچنین تشکر از وقتی که مبذول نمودید، لطفا در ابتدا از نقش ارتش در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس برای مردم عزیزمان بفرمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم سلام و خسته نباشید میگم خدمت شما. تبریک عرض می کنم ایام چهل سالگی پیروزی انقلاب رو ودر ابتدا چون من تخصصم پروازی است و جز خلبان ها و پرسنل نیروی هوایی هستم، لازم است یک روند کلی از شرایط نیروی هوایی قبل از انقلاب و همچنین بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز رو خدمت شما عرض کنم.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در نیروی هوایی پرسنل فنی حتی اجازه نداشتن دست به هواپیما بزنند، اجازه نداشتند توی مسائل فنی ورود پیدا بکنند. مستشاران آمریکایی مسلط به همه کارهای پایگاه هوایی بودند و امورات آماده سازی هواپیما و همچنین تعمیر و نگهداری هواپیما و تجهیزات پروازی به عهده آنان بود.

ما کاملا یک ارتش وابسته بودیم چرا که سردمداران و فرماندهان ارتش هم این ها شاهنشاهی بودند و آمریکا هم می خواست آن طوری که می خواست فرماندهان ما کار انجام بدند.

یعنی یک نیروی کاملا وابسته. اما تو دل همین ارتش کاملا وابسته بودند افرادی که ندای بصیرت افزای حضرت امام رو که ۱۵ سال قبل سال ۱۳۴۲ بانک و ندای آزادی بر می آورد و فریاد می زد رو به درستی فهمیده بودند.

این طیف که تعدادشون هم کم نبود، ایمان داشتند به ارزش های انقلاب و از دل ارتش شاهنشاهی وابسته تعدادی یک حرکت بسیار بزرگ و انقلابی رو رقم زدند.

این رو می خواهم شما تجسم بفرمایید که هنوز معلوم نبود در ۲۲ بهمن، انقلاب پیروز میشه و اون خطری که اون ها کردند و اون اقدام انقلابی که نقطه عطفی بود دقیقا ترسیم بفرمایید. چون هنوز بختیار در راس حکومت بود و فرماندهان نیز همه شاهنشاهی و هر حرکتی رو در نطفه می خواستند خفه بکنند. اما فریاد امام و اون ایمان و باوری که داشتند، از نیروی هوایی مردمانی برخواستند که همراه با ملت و همراه با ولایت رفتند و بیعت کردند با حضرت امام ( ره ).

بنابراین رژیم پهلوی امیدش رو از دست داد یعنی تنها امیدش ارتش بود چون مردم که در خیابان ها معترض بودند و همه جا تظاهرات بود اما امیدش به ارتش بود و تو این اقدام حتی شاهپور بختیار باورش نشده بود که می گفتند، نیروی هوایی از دل ارتش رفت با امام بیعت کرد.

وی گفته بود این عکس که روزنامه کیهان انداخته ساختگی است و امکان نداره ارتش همچین کاری کرده باشه که بعد خود حضرت امام خود این دیدار رو تایید کردند و چون امام هم که دروغ نمی گفت، تو جامعه پیچید.

در واقع کمر رژیم شاهنشاهی شکسته شد با این اقدام و نیروی هوایی با عنوان پیش قراول نیروهای مسلح به امام پیوست.

در خصوص دفاع مقدس عرض کنم: بعد از ۲ سال وارد جنگ شدیم .در تجهیزات ما، تمام امورات فنی ما تقریبا اون حالت وابستگی هنوز بود و این خودباوری باید در نیروی هوایی شکل می گرفت . باز به دستور حضرت آقا نماینده معظم فرمانده کل قوا که اون زمان دستوری فرمودند که در نیروی هوایی برای اولین یگان، باید جهاد خودکفایی تشکیل بشه

چرا؟

چون نیاز بود برای نگهداری و تعمیر هواپیماها و به پرواز درآمدن اسکادران ها باید حتما مراحلش داخلی انجام می شد.

این اتفاق میمون افتاد وکار دست جوان های مملکت افتاد و الحمدلله تو جنگ دیدیم چه اتفاقاتی افتاد. حالا اگر من خیلی خلاصه عرض بکنم، اولین اقدام رژیم بعثی هم حمله به فرودگاه ها و پایگاه های هوایی بود یعنی قبل از این که نیروی زمینی حرکت بکنه، اینا اومدند با هواپیماهاشون یک سری از پایگاه ها و فرودگاه های ایران رو مورد هدف قرار دادند که به تبع از جنگ اعراب که اسراییل اومد اول نیروی هوایی مصر رو می خواست کناربزنه الگو گرفتند.

رژیم بعثی هم می خواست نیروی هوایی ایران رو فلج کنه و جالبه بدونید ۲ ساعت بعد از اولین اقدام رژیم بعثی، از ۲ تا از پایگاه های ایران باند ها سریع تعمیر وهواپیماها سریع به پرواز دراومدند و اولین پاسخ  رو به نیروی هوایی رژیم بعثی دادند و اتفاقات بسیار میمون و مبارکی که واقعا باید تاریخ رو ورق زد و خوند.

یکی از بی نظیر ترین حملات دنیا در نیروی هوایی ایران شکل گرفت و هنوز هم در دانشگاه های نظامی دنیا تدریس می شود، عملیات معروف به اچ ۳ است که حرکت استشهادی شهید دوران واقعا یک حرکت خاصی بود و صدام جایزه گذاشته بود برای خلبان های ایران که اگر بتونند وارد فضای بغداد بشند ، چون قرار بود اجلاس سران غیر متعهد ها در بغداد برگزار بشه که فکر کنم سال ۶۱ بود.

همه دنیا کمک کردند به صدام که این اجلاس برگزار بشه، عده ای هم معترض بودند وبعضی از اعضای اجلاس گفتند، چون کشور در حال جنگ است، امسال مثلا در بغداد برگزار نشه.

صدام هم گفته بود که بغداد یک پدافند بسیار قوی داره و هوانیروزی که وارد فضای بغداد بشه من حقوق یک سال نیروی هوایی رو بهش جایزه میدم. این رو  که اعلام کرده بود، شهید دوران که خودش از فرزندان این مملکت و از ارتش بود و واقعا درس ایثارو شهادت و شهامت رو از مکتب امام حسین ( ع ) آموخته بود، وقتی این پیغام صدام رو شنیده بود گفته بود، نه حقوقی میخایم نه چیز دیگه و به تنهایی با یک اف ۴ وارد فضای بغداد میشیم. هم ساختمان مرکز اجلاس سران غیر متعهد رو می زنیم و هم توی بغداد مانوری میدیم.

امیر کاظمیان که کابین عقب شهید دوران بود و الان حضور دارند، بصورت مستند گفتند و عرض می کنند که میرن وارد فضای بغداد می شوند. شهید دوران میگه حیفه آتش بازی راه نندازیم و بعد بریم اون ساختمان اجلاس رو بزنیم. اول میرن پالایشگاه الدوره رو میزنن. یک آتش بازی تو بغداد و دود غلیظی راه میوفته و بعد هم اون حرکت استشهادی اش که باعث شد این اجلاس از بغداد به دهلی نو تغییر مکان بدن.

این ها کارهای عظیم و اقدام بزرگی است که کمتر انسانی انجام میده .

جناب سرهنگ مصطفوی از دوران بعد از جنگ بفرمایید:

دوران بعد از جنگ و تجربه دفاع مقدس و کسب علم روز که لازم بود جوانان مملکت برای این که بریم وارد ساخت و تجهیز بشیم، چون بلاخره تحریم از سال های گذشته و ابتدای پیروزی انقلاب شروع شد برای مملکت ما بویژه نیروی هوایی و بچه های ما دست به کار شدند و الحمدلله اون اعجازی که باید شکل می گرفت، رخ داد.

چه اعجازی بود:

در سال های گذشته انواع بهینه کردن رادارهای هواپیماها، انواع مهمات، انواع موشک ها ساخته شد و همین سال گذشته هم هواپیمای شکاری و بمب افکن ساخته بودیم ولی تنها هواپیمایی که با علم روز و تکنولوژی دنیا بتونه حرف برای گفتن داشته باشه، جنگنده کوثر بود که کامل این هواپیما داخلی ساخته شد. تکنولوژی ساخت هواپیمای شکاری و بمب افکن هم در اختیار هر کشوری نیست و واقعا یک تکنولوژی پیچیده ای است که به دست ما آمد و صد در صد ایرانی است و خط تولیدش دارد کار می کند و به زودی هواپیماهای بیشتری ساخته خواهد شد.

از مسئولیت های اجتماعی نیروی هوایی وحوزه های مردم یاری بفرمایید:

عملیات های نیروی هوایی و این که یک جنگنده میره به مقصدی و هدفی رو میزنه و میاد، بخشی از کار نیروی هوایی است. یعنی تو همین جنگ در تمام عملیات هایی که در طول ۸ سال شکل گرفت، نیروی هوایی حضور موثری داشته از قبیل بخش جابه جایی رزمند ه ها، انتقال نیروها از شهرها به جبهه ها در زمان جنگ یا مثلا انتقال شهدا ،جانبازان و رزمنده ها که مثلا یک موقعی لازم بود جبهه از نیروی انسانی پر بشه و در همین مشهد ما ۶۰۰ نفر رو با  هواپیمای ۷۴۷ دو ساعت بعد اهواز پیاده کردیم.

بنابراین وظیفه اصلی ما در دفاع از کشور است ولی در برخی اتفاقات یا مثل بلاهای طبیعی و غیر طبیعی که کشور دچار آن می شود، به عنوان مثال در همین زلزله کرمانشاه که اخیرا رخ داد، یکی دو ساعت بعد به خاطر ازدحام جمعیت کل جاده ها و مسیر ها قفل شد که هم امداد رسانی، کمک و هم مسائل درمانی مجروحین که لازم بود با هواپیما منتقل بشند و ارتش و منحصرا نیروی هوایی اقدام های خیلی موثری انجام داد .

در خصوص نمایشگاه دستاورد های هوایی که اخیرا در پایگاه چهاردهم شکاری شهید حبیبی مشهد و به ابتکار شما انجام شد، بفرمایید:

نمایشگاه هم کار بسیار جالبی است که در پایگاه شهید حبیبی مشهد مقدس اتفاق افتاده و همراه با ایام سالروز نیروی هوایی است.

این نمایشگاه نمایشی است از روند اورهال هواپیماهای موجود در پایگاه. بعضی ها برای اولین بار در این پایگاه انجام شده و داره انجام میشه و بیشتر اون دستاوردهای جدید که به دست خود متخصصین نیروی هوایی ساخته شده و قطعات مختلف هواپیما، سامانه های ناوبری و تجهیزات فرودگاهی است . این ها تجهیزاتی است که تخصصی است و انشالله دعوت می کنیم ازهمه مردم بویژه دانشجویان و دانش آموزان و کسانی که علاقه دارند تا پایان هفته که منتهی به  ۱۹ بهمن ماه و روز نیروی هوایی است، از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوایی بازدید کنند.

می دانید که هواپیماها باید بعد از مقدار ساعت پروازی که انجام میدن تکه تکه بشن تمام قطعات از هم جدا بشه سرویس بشه و بعد در نهایت به پرواز دربیاد. این اقدام صفر تا صد در پایگاه شهید حبیبی انجام میشه و بحث نگهداری هم نیازمند یک سری قطعه سازی است مثلا بعضی ها یک عمری دارن که باید جایگزین بشند. برای این ها هم الحمدلله اقدامات خوبی انجام شده که میتونن علاقه مندان بیان و بازدید کنند. ساعت ۹ تا ۱۱ صبح نمایشگاه دائر است و ۱۴ تا ۱۶ عصر یکشنبه و چهارشنبه برای خانواده هایی که معمولا شاغل هستند هم در نظر گرفته شده است. مدارس هم لطفا با روابط عمومی پایگاه تماس حاصل کنند که ازدحام نشه.

در خصوص برنامه های دهه فجر بفرمایید:

کلا در دهه فجر برنامه های متنوعی داریم. دیدار با خانواده معظم شهدا برای تجدید میثاق با این عزیزان و در ۱۹ بهمن که دیدار فرماندهان و پرسنل در محضر فرمانده معظم کل قوا شکل می گیرد و به نوعی تجدید بیعت با رهبری است، ما  هم در این جا به همیاری دوستانمان در قرارگاه به محظر نماینده محترم ولی فقیه خواهیم رفت. سخنرانی پیش از خطبه ها، عطر افشانی گلزار شهدا، و تجلیل از خانواده های کارکنان و اهدای خون از دیگر برنامه هاست.

جناب سرهنگ شما تازه به عنوان فرمانده پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد منصوب شدید. از سوابق خودتان بفرمایید:

قبل از این جا در پایگاه شهید حسینی بیرجند انجام وظیفه می کردم به عنوان فرمانده و خلبان تاکتیکی و همچنین در نیروی هوایی پایگاه دزفول و پایگاه ۸ شکاری به عنوان معلم خلبان جمع کثیری رو آموزش دادم.

سخن پایانی:

تشکر می کنم از حضور شما اصحاب رسانه و امیدوارم موفق و سربلند باشید.

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن