استانی

مطالبه سرخسی‌ها از مدیرانی که ۱۸۰ کیلومتر دورتر از محل خدمت خود مستقرند!

کد خبر : 46686

چاه‌های گاز خانگیران سرخس، محل عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق است، اما ساختمان اداری و مدیران این شرکت ۱۸۰ کیلومتر آنسوتر، در بلوار خیام مشهد استقرار دارند که همین موضوع نارضایتی ها و مطالباتی را در این شهرستان مرزی خراسان رضوی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، سرپرست فرمانداری سرخس از موضوع فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز سرخس در مشهد انتقاد کرد و در گفتگویی با ایرنا گفت: حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت و گاز شرق در این شهرستان است و استقرار ساختمان این شرکت در مشهد و دوری مدیران آن از محل خدمت موجب ایجاد نارضایی هایی در مردم شهرستان شده است.

حسن نوری زاده افزود: یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان انتقال ساختمان ستادی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با ۱۸۰ نفر نیروی کادر به شهر سرخس است.

وی به فعالیت تمام و کمال پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در شهرستان سرخس اشاره کرد و گفت: برخلاف پالایشگاه، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق تنها به استقرار یک مدیر رده ششم خود در سرخس بسنده کرده است و حال آنکه دوری مدیران اصلی شرکت از محل خدمت با سیاستهای کلان دولت سیزدهم همخوانی ندارد.

توقعات مردم از شرکت گاز بر دوش مدیران محلی سرخس

سرپرست فرمانداری سرخس گفت: اکنون که مدیران ارشد این شرکت بهره بردار در شهرستان محل خدمت و فعالیت خود حضور ندارند، بسیاری توقعات و مطالبات مردم از مدیران این شرکت بر دوش مدیران بومی، محلی و فرمانداری قرار گرفته است.

نوری زاده اضافه کرد: رفت و آمدهای مدیران شرکت به محل خدمت با مشکلات زیادی همراه است که خطرات تردد در جاده مشهد – سرخس را نیز باید به این مشکلات افزود.

وی با بیان اینکه می توان ساختمان مناسبی برای استقرار شرکت در سرخس ایجاد کرد، گفت: مدیران و کارکنان شرکت برای انجام ترددهای ذکر شده در قالب حق ماموریت هزینه های کلانی را بر دوش دولت بار می کنند که همین ترددها نیازمند امکانات خودرویی زیادی نیز هست و از طرفی واقعیت این است که بی شک دلیل استقرار این شرکت در مشهد، بحث امکانات رفاهی بیشتر است.

به کارگیری ۱۹ درصد نیروی بومی

نماینده شهرستان سرخس در شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز گفت: موضوع انتقال شرکت نفت و گاز شرق از مشهد به سرخس، مطالبه جدی مسوولان محلی و نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان است.

غلامرضا لالوی افزود: همه مجموعه اداری و عملیاتی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس، که مجموعه دیگر وابسته به وزارت نفت است، در شهر و شهرستان سرخس مستقر است و بر کسی معلوم نیست که چه تفاوتی باعث تعیین متفاوت محل خدمت این دو مجموعه شده است.

وی گفت: محل خدمت و فعالیت اصلی این شرکت در دهستان خانگیران است و اصولا این مجموعه در خصوص به کارگیری نیروی انسانی بومی سرخس نیز بی توجهی کرده است.

لالوی خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۷۰۰ نیرو در بخش عملیاتی شرکت در منطقه خانگیران فعالیت دارند که فقط ۱۹ درصد آنها اهل سرخس هستند، در واقع کمتر از ۹۰۰ نفر اهل خراسان رضوی بوده و بقیه از خارج استان در این مجموعه فعالیت دارند.

رییس شورای شهر سرخس ادامه داد: در نظرگاه مدیران شرکت نفت و گاز شرق، کارگر بومی، اهل خراسان رضوی معنا می دهد که ما با این تعریف موافق نیستیم.

پایبند نبودن عملی به مسوولیتهای اجتماعی

لالوی ادامه داد: از طرفی شرکتهای وابسته به وزارت نفت، به مسوولیتهای اجتماعی خود در خصوص موضوع ریزگردها و گرد و خاک، به عنوان دغدغه اصلی مردم شهرستان سرخس، مطابق قانون عمل نمی کنند.

وی گفت: مقرر شده بود آستان قدس رضوی، منابع طبیعی و مجموعه وزارت نفت هر کدام مسوولیت مقابله با ریزگردها در پهنه های خاصی از شهرستان را برعهده بگیرند، اما شرکت نفت و گاز شرق تاکنون اقدام عملی خاصی برای تاغ‌کاری در منطقه خانگیران را انجام نداده است.

پیگیری خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ از شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در خصوص مطالبه نهادهای دولتی و عمومی شهرستان سرخس بی نتیجه ماند.

ابتدا قرار بود شرکت نفت مناطق مرکزی، به عنوان شرکت بالادستی در تهران، پاسخی در این خصوص در اختیار ایرنای خراسان رضوی قرار دهد اما در نهایت تنها گزارش مکتوبی به شرح زیر، از عملکرد شرکت طی سال گذشته در اختیار ایرنا قرار گرفت.

گزارش عملکرد سالانه شرکت نفت و گاز شرق

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در سال ۱۴۰۰، که به نام تولید، مانع زدایی ها، پشتیبانی ها نامگذاری شده بود، علیرغم تمام مشکلات از جمله شیوع بیماری کرونا، تحریم و نوسانات قیمت کالا، در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد متر مکعب و روزانه ۴۴ میلیون متر مکعب گاز تولید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در خصوص فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته با همت همکاران بخش های ستادی و عملیاتی، میزان تولید تکلیفی این شرکت به ۱۰۱ درصد رسید که مرهون اقدامات همکاران در تمام قسمت ها به ویژه در بخش های عملیات، تعمیرات و امور فنی است. قابل ذکر اینکه در روزهای سرد سال و اوج مصرف، تولید گاز در برخی از روزها ۶۴ میلیون متر مکعب بوده است.

بازتولید ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از مخزن شوریجه D

فرشید خیبری با اشاره به لزوم تسریع در اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذخیره‌سازی گاز به‌عنوان طرح‌های راهبردی صنعت نفت، از ذخیره سازی یک میلیارد و ۶۶۳ میلیون متر مکعب در مخزن شوریجه D در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز در سبد انرژی کشور و سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در تأمین پایدار سوخت زمستانی مصارف خانگی و صنعتی و همچنین بی‌نیازی از واردات گاز به‌ویژه در شمال شرق کشور، یک میلیارد و ۶۶۳ میلیون متر مکعب گاز در مخزن شوریجه D طی مدت هشت ماه اول سال ذخیره و در مجموع ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز طی چهار ماه سرد سال بازتولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۱۳ درصد افزایش داشته است.

احداث ۲ باب مدرسه در سرخس

در این گزارش آمده است: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در راستای تعهد و عمل به مسوولیت اجتماعی صنعت نفت و با اختصاص بودجه ۲۲۰ میلیارد ریالی از سوی شرکت ملی نفت ایران، برنامه پیشبرد ساخت ۶ باب مدرسه هشت کلاسه در محدوده شهرکهای نفت و گاز سرخس را با محوریت سازمان نوسازی مدارس دنبال می کند.

در این راستا ۲ باب مدرسه تا مهرماه امسال به بهره برداری می رسد و چهار مدرسه دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

در همین راستا سال گذشته نیز سه واحد دستگاه تهویه بیمارستان لقمان حکیم شهرستان سرخس تعمیر و احیا شده که تعمیر یک واحد دیگر نیز با هزینه کرد یک میلیارد ریال در دست اقدام است.

عدم پاسخگویی مسوولان شرکت نفت و گاز شرق به مطالبه شهرستان سرخس

پیگیری خبرنگار ایرنا از برخی مسوولان و کارکنان شرکت در مشهد که خواستند نامشان فاش نشود حکایت از آن دارد که هیچ مصوبه قانونی برای الزام فعالیت مدیران در مشهد وجود ندارد، هرچند برخی استقرار مدیریت شرکت در بلوار خیام مشهد را دسترسی آسان به شرکتهای همکار، تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد مصرفی و اولیه برای تاسیسات شرکت عنوان می کنند.

از طرفی این مسوولان بدون ارائه دلیل قانونی و اداری، مقایسه محل فعالیت این شرکت با پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد را مقایسه ای اشتباه می خوانند.

در نهایت مسوول روابط عمومی شرکت مناطق مرکزی ایران در تهران در گفتگوی مختصری با خبرنگار ایرنا گفت: دغدغه شرکت نفت و گاز شرق، تولید نفت و گاز بر اساس دستور العمل های وزارت نفت است.

رضا احمدزاده افزود: در حوزه مسوولیت های اجتماعی نیز این شرکت فعالیتهای مختلفی در منطقه داشته است که گزارش آن از سوی روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به ایرنا ارسال شده است.

وی در پاسخ به مطالبه مسوولان محلی شهرستان برای استقرار مدیران و ستاد شرکت در محل ماموریتش در سرخس، گفت: همه تلاش ما تعامل سازنده با مجموعه های استان و شهرستان است لذا وارد اینگونه مباحث مطرح شده نمی شویم.

شهرستان مرزی سرخس، علاوه بر اینکه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در شمار مناطق گرمسیری دسته بندی می شود، سالهاست تحت تاثیر پدیده گردوخاک و ریزدگردهای صنعتی از مبداء صحرای قره قوم ترکمنستان و تاسیسات نفتی و گازی کشور همسایه است ، این موضوع در سالهای گذشته آنچنان عرصه را بر مردم محلی تنگ کرده که در سفر فروردین ماه رییس جمهور به سرخس، مقابله با زمینه های ایجاد کننده گردوخاک به یگانه مطالبه مردم محلی از هیات دولت تبدیل شده بود.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

میدان گازی خانگیران در شهرستان مرزی سرخس در شمال شرق خراسان رضوی، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال‌غرب سرخس و ۱۸۰ کیلومتری شمال‌شرق مشهد قرار دارد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق که از زیرمجموعه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است، مسوولیت توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های گازی در منطقه خانگیران را بر عهده دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن