اخبار مهماستانیدانش و فناوری

یک متخصص دندانپزشکی کودکان تأکید کرد: مراقبت دندانها باید از اولین دندان کودک آغاز گردد/ هزینه های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است

کد خبر : 18095

سلامت دهان و دندان کودک دلبند شما آرزوی قلبی همه ما دندانپزشکان کودکان میباشد و بدین منظور نیاز به مراقبت دندانها باید از وقتى اولین دندان کودک شروع به درآمدن از لثه مى کند، آغاز گردد. در حقیقت پیشنهاد مى شود وقتى اولین دندان کودک درآمد و یا حداکثر تا یک سالگى دندانپزشک کودک را معاینه کند.
به گزارش صبح مشهد، دکتر علی باقریان متخصص دندانپزشکی کودکان و ارتودنسى پیشگیری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که، دهان دریچه ورودی بدن است و وقتی دندانهای خوب و سالم داشته باشیم، سایر ارگانهای بدن هم متاثر از آن خواهند شد، افزود: امروزه سطح آگاهی والدین نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و توجه و مراقبت نسبت به بهداشت دهان و دندان کودکان جدی تر دنبال می شود ولی هنوز برای رسیدن به حالت مطلوب راه درازی پیش رو داریم.
وی ادامه داد: به والدین توصیه می کنم با یک دندان پزشک کودکان در خصوص روش های مراقبت از دندان های فرزندان عزیزشان مشاوره و در ارتباط باشند، چرا که هزینه های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: هیچ ماده ترمیمی یا ایمپلنتى نمی تواند جایگزین دندان های اصلی شود ومتاسفانه هنوز هم خیلی ها نمی دانند فلسفه دندان های شیری در کودکان چیست !و فقط این نکته را بدانید که هیچ چیز در این دنیا بیهوده آفریده نشده است.

دکتر علی باقریان در ادامه مصاحبه چند توصیه مهم به والدین نمود و افزود: در معاینه دندانپزشکى، پوسیدگى دندانى و عادات دهانى که ممکن است بر دندانها اثر بگذارد،مثل مکیدن انگشت بررسى مى شود. همچنین دندانپزشک مى تواند نحوه تمیز کردن دندانهاى کودکتان را به شما آموزش دهد.
وی ادامه داد: به محض اینکه اولین دندان فرزندتان درآمد، تمیز نمودن آن با یک تکه گاز استریل تمیز و یا مسواک زدن را با مسواکهاى مخصوص کودکان باید شروع کرد.
در ابتدا میتوانید گاز و مسواک را فقط خیس نموده و با کشیدن روی سطوح دندانی از تجمع میکروبها جلوگیری نمایید. و در مورد زمان آغاز بکارگیری خمیردندان و نوع آن حتما از دندانپزشک خود راهنمایی بگیرید.
وی در ادامه تاکید کرد: قطره آهن باعث پوسیدگی دندانها نمیشود و تنها باعث لکه روی دندانها میشود که نباید با پوسیدگی که ناشی از تمیز نکردن دهان نوزاد توسط والدین است اشتباه گرفته شود و ضمنا از آنجا که این عنصر در بدن برای مغز و خون و سایر قسمتهای بدن مفید است آنرا کنار نگذارید.
برای کاهش ایجاد لکه سیاه روی دندان در اثر مصرف قطره آهن چند راه حل وجود دارد:
۱- تمیز کردن دهان و دندانها با گاز بلافاصله پس از مصرف
۲- ریختن قطره آهن داخل مقداراندکی آبمیوه طبیعی تا هم طعم آن بهتر شود و هم تماس مستقیمش با دندانها کمتر شود.
۳- استفاده از قطره های آهنی که تغییر رنگ کمتری ایجاد میکند و در بعضی داروخانه ها به آهن سفید معروف است.
بنابراین به کودکتان کمک کنید تا بهتر مسواک بزند و پس از آنکه خودش دندان‌هایش را مسواک زد(که بیشتر به بازی میماند)، خود شما نیز مسوولیت اصلی مسواک‌زدن دندان‌هایش را برعهده گرفته و حداقل یک‌بار در روز با دقت تمام دندان‌هایش را مسواک بزنید.

با دکتر علی باقریان بیشتر آشنا شوید:

گفتنی است؛ دکتر علی باقریان از دندان پزشکان جوان و حاذقى است که ۱۲ سال سابقه تدریس در دانشگاه و طبابت را در کارنامه وزین کاری خویش ثبت نموده است.
وی که از نخبگان و برترین های کشوری در علوم پزشکی و دندان پزشکی است، کار خود را از سال ۱۳۸۲ ابتدا در مرحله عمومی و سپس از سال ۸۵ بصورت تخصصی کودکان آغاز کرد.
وی شهریور ۸۵ پس از قبولی در آزمون برد تخصصی به عنوان استاد یاردندانپزشکی کودکان عازم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شد تا دوره تعهد خدمتی خود را بگذراند که با پیگیری و اصرار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که فرصت حضور این دندان پزشک مجرب را مغتنم می شمردند، در همان سال اول به استخدام دانشگاه درآمد و در سال ۱۳۹۰ و با تلاش بسیار و در عین شایستگی، عنوان دانشیار دندان پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و جوانترین دانشیار دندانپزشکی کشور را به دست آورد. او هم اکنون عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران و مسوول کمیته فعالیتهای علمی این انجمن میباشد.
از وی حدود ۱۵ مقاله، فقط در نشریات معتبر بین المللی و درمجلات کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، ژاپن و هند به چاپ رسیده است. همچنین حضور وی در کنگره ها و همایش های خارجی در کشورهایی همچون آلمان، سوئد، ترکیه، تایلند، هنگ کنگ و یونان هم به تبادل تجربیات و تازه های علم دندانپزشکی منجر شده و همچنین باعث افزایش رنکینگ علمی ایران در تعداد دانشمندان نخبه و برجسته در سطح بین المللی شده است.
مطب دکتر علی باقریان در مشهد مقدس، میدان احمدآباد، خیابان کلاهدوز ۲ ، ساختمان پزشکان هما واقع شده است.
تلفن تماس جهت هماهنگی و پذیرش : ۰۵۱۳۸۴۷۲۰۶۸

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن