اجتماعیاستانیاقتصادی

با هدف بالابردن سطح آگاهی جامعه درباره مسائل اقتصادی کشورمان؛ نخستین نشست “در خودماندگی اقتصاد ایران، علتها و راهکارها” در مشهد برگزارشد

کد خبر : 17958

نخستین نشست “در خودماندگی اقتصاد ایران، علتها و راهکارها” در مشهد برگزارشد.

به گزارش صبح مشهد، دبیر این همایش گفت: این نشست با هدف بالابردن سطح آگاهی جامعه درباره مسائل اقتصادی و توسعه ، تولید و تولیدگرایی صنعت و تغییر تفکر جامعه و تعامل مردم با اقتصاد همراه با نظریه های  فعالان اقتصادی و استادان دانشگاهها برگزارشد.

محمد هاشم صفار افزود: ابهامات و خطاها در سیاست صنعتی و راهکارهای برون رفت، ورود به اقتصاد دانش علت اصلی درخودماندگی اقتصاد و موانع نهادی ارتقاء ظرفیت جذب و نیل به تولید و صادرات دانش بنیان از مهمترین مباحث ارائه شده در این نشست تخصصی است.

همچنین محمد بحرینیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان در ابتدای این همایش با اشاره به انگیزه‌‌های برگزاری چنین نشستی گفت: اقتصاد امروز ایران در شرایطی دشوار و خطیر گرفتار آمده که می توان از آن به «درخودماندگی» تعبیر کرد. این وضعیت، سوالی را در خصوص دلایل بروز چنین وضعیتی شکل می دهد. در واقع این همایش و نشست هایی که در آتیه با همین محور برگزار خواهند شد، به دنبال یافتن عوامل عمده بروز شرایط مذکور هستند.

وی به بعضی از شاخص هایی اشاره نمود که تصویری شفاف‌تر از وضعیت موجود را ارائه می کنند و گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ ، منابع حاصل از نفت خام و گاز که در اقتصاد ایران تزریق شده، معادل ۳هزار و ۶۰۶میلیارد دلار بوده است، این رقم حدود سه برابر درآمد ارزی صرف شده در کشورهایی مانند کره جنوبی، مالزی یا چین است. جالب اینجاست که این رقم عظیم تحول و رشد اقتصادی که انتظار می رفته را برای ایران منجر نشده است اما سه کشور مذکور جایگاهی درخور در عرصه های مختلف اقتصاد جهان دارند.

وی به سهم سرانه تولید ناخالص داخلی (سرانه به قیمت ثابت ۲۰۱۰) در کشورهای مالزی، چین و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در مقاطعی سرانه تولید ناخالص ما فراتر از این کشورها بود البته به مدد تاثیرات نفت؛ اما بعد از آن افولی را در این شاخص تجربه نمودیم. حالا باید دید چرا ایران به رغم همه منابع ارزشمندی که در اختیار دارد، نتوانسته جایگاه خود را در این شاخص ارتقا ببخشد و فراتر از کشورهایی قرار بگیرد که از داشتن این منابع محرومند.

بحرینیان، نفت را عامل مثبت شدن تراز داخلی ایران  برشمرد و عنوان کرد: اگر نفت را از این مولفه حذف کنیم، ترازمان منفی می شود، حال آنکه کشورهایی که پیش‌تر اشاره کردم، منهای داشتن ظرفیت نفت، به طور مستمر ترازی مثبت دارند.

وی یادآور شد: کشور ما، ذخایر ارزشمندی دارد از نخبگان و نیروی انسانی توانمند تا فرصت همسایگی با ۱۵کشور دنیا در مرزهای زمینی و آبی خود اما با این وجود، فاصله زیادی تا جایگاه شایسته خود در عرصه اقتصاد جهانی داریم. نگاهی به آمارهای جهانی نیز نشان می دهد ۱۵ کشـور همسـایه ایران در سال ۲۰۱۷ بیش از هزار میلیارد دلار انواع کالا وارد کرده‌انـد کـه سـهم ایـران از این بـازار فقط دو درصـد اسـت.این نسبت اندک درخور جایگاه و ظرفیت های کشورمان نیست.

گفتنی است، این نشست که با حضورفعالان اقتصادی، نخبگان علمی و عموم مردم ،در اتاق بازرگانی مشهد برگزارشد، قرار است هر دوماه یکبار برگزارشود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن