اجتماعیاخبار مهماستانی

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی اعلام کرد: وقوع ۴۰۹ حادثه در تابستان/ جزئیات خدمت به زائران اربعین و پایان صفر

کد خبر : 17780

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: در مجموع در استان ۴۰۹ حادثه در سال ۹۷ در طرح تابستانه استان مدیریت شد که شامل ۲۷۰۲ نفر حادثه دیده، ۱۰۳۴ نفر مصدوم، ۴۹ نفر درمان سرپایی، ۴۶۹ نفر انتقالی و ۵۹ نفر فوتی‌ بود.

به گزارش صبح مشهد، مجتبی احمدی امروز ۳ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز هلال‌احمر استان، اظهار کرد: امسال استان خراسان رضوی بیشترین حضور زایر را در کشور داشت. در مجموع در کل کشور ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر زائر که ۷۵ درصد آن‌ها بالای ۵۰ سال سن داشتند و مسئولیت صحت و سلامت آن‌ها بر عهده مرکز پزشکی حج و زیارت بودف مو‌ضوع خاص و ویژه‌ای می‌شد.

وی افزود: معاینات پزشکی و بررسی استطاعت جسمی و روانی ۱۰ هزار و ۶۹۰ نفر زائر در استان خراسان رضوی توسط مرکز پزشکی با همراهی مدیران، پزشکان، روحانیون و عوامل اجرایی کاروان شروع شد و در نهایت با پایان مراسم حج در استان ۵۱۹۹ نفر مرد و ۵۴۹۱ نفر زن به عنوان حجاج عازم سرزمین وحی شدند. ۳۶ نفر پزشک در قالب ۷۵ کاروان از ۲۶ تیرماه وارد عربستان شدند و در ۲۳ شهریورماه به کشور بازگشتند.

احمدی با بیان این که مرگ و میر زایرین ایرانی در حج نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت، عنوان کرد: میزان مرگ‌ومیر حجاج در سال گذشته ۲۸ نفر و امسال ۱۰ نفر در کل کشور و یک نفر از افراد فوتی از شهرستان نیشابور بود. بیمارستان‌های مکه و کلینیک‌های مدینه در مجموع ۱۱ هزار ویزیت تخصصی را در مکه و در کل در ۵ درمانگاه در هتل‌های محل اقامت زائرین، ۲۲۴ ویزیت را انجام دادند. بیشترین بیماری‌های شایع، عضلانی، تنفسی، سرماخوردگی، دیابت، فشار خون و بیماری‌‎های گوارشی بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت: در تابستان امسال یک حرکت داو‌طلبانه و فراگیر در کل کشور با محوریت دیدار رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور از استان سیستان و بلوچستان انجام شد و پویشی در کل کشور توسط سازمان داوطلبان به راه افتاد که در نهایت داوطلبان و همکاران از ۱۹ استان برای ارایه خدمات معیشتی، امدادی، توزیع مخازن آب شرب و آب‌های معدنی به سیستان و بلوچستان اعزام شدند که شهرستان زهک به عنوان منطقه عملیاتی ما مشخص شد. ارزش خدماتی که در ان منطقه انجام گرفت، ۳۴۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان بود.

وی ادامه داد: دو نفر پزشک عمومی، یک نفر دندان‌پزشک، چهار نفر پرستار، دو نفر روانشناس خدمات خود را ارائه کردند.۱۳۰۰ سبد کالای معیشتی و امدادی در استان سیستان و شهرستان زهک توسط تیم‌های امداد و نجات ما توزیع و داروهایی نیز به منطقه اعزام شد. تیم عملیاتی ما در مجموع ۲۵ نفر بودند که در منطقه به ارائه خدمت و توزیه سبدهای معیشتی و آب پرداختند. هنوز نیز پویش نذر آب ادامه دارد.

احمدی با اشاره به این که در حوزه جوانان، ۵۰۰ کانون هلال‌احمر در مقطع اول متوسطه در طرح دادرس یا دانش‌‌آموز آماده در روزهای سخت داریم، تصریح کرد: در این طرح مسابقاتی نیز برگزار شد. در ۸ آذرماه نیز مانو‌ر سراسری ایمنی و زلزله در مدارس را خواهیم داشت. در طرح ملی دادرس ۱۶ هزار و ۵۹۷  دانش‌آموز شرکت داشتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی اضافه کرد: در مرحله مقدماتی در ۲۲ شعبه استان با حضور ۶۶۰۸ دانش‌آموز در قالب ۴۷۲ تیم مسابقات برگزار شد که در نهایت در مرحله استانی ۴۰ تیم با ظرفیت ۵۶۰ نفر در تربت‌حیدریه در مردادماه گرد هم آمدند و و تیم‌های برتر در قسمت دختران، تربت‌حیدریه، قوچان و نیشابور و در بخش پسران نیشابور، تربت‌حیدریه و تایباد بودند. در مرحله کشوری نیز بخش پسران ما توانست مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

وی در خصوص حوادث و سوانح طرح تابستانه، عنوان کرد: این طرح از اواخر خرداد تا پایان شهریور با توجه به افزایش ترددها در استان انجام شد. در پایگاه‌های هلال‌احمر استان، ۲۵ پایگاه ثابت داشتیم و ۱۰ پایگاه را نیز اضافه کردیم. یک بالگرد نیز در گناباد اضافه شد. در مجموع در استان یک بالگرد در هلال‌احمر، یک مورد در اورژانس مشهد، یک مورد سبزوار و یک بالگرد دیگر نیز در گناباد داربم که تهیه بالگرد برای تربت‌حیدریه و نیشابور نیز در حال پیگیری است.

احمدی بیان کرد: در مجموع در استان ۴۰۹ حادثه در سال ۹۷ در طرح تابستانه استان مدیریت شد که شامل ۲۷۰۲ نفر حادثه دیده، ۱۰۳۴ نفر مصدوم، ۴۹ نفر درمان سرپایی، ۴۶۹ نفر انتقالی و ۵۹ نفر فوتی‌ بود و کاهش محسوسی را شاهد بودیم. در کل کشور در طرح تابستانه ۹۶ هزار نفر آسیب‌دیده از جمعیت هلال‌احمر خدمات گرفتند و ۶۴۰ پرواز امدادی انجام شد. طرح تابستانی با کاهش خوبی در آمار هلا‌ل‌احمر مواجه بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت: در چند روز گذشته سفر رئیس هلال‌احمر کشور  به افغانستان و بازدید از مراکز درمانی شهر کابل را داشتیم که با وزیر رفاه، کار، صحت و رئیس هلا‌احمرکشور افعانستان برای ایجاد یک مرکز درمانی ۹۰ تخته‌خوابی با اعتبار سازمان ملل دیدار داشتند که مسئولیت آن به هلال‌احمر ایران واگذار شده و برای ایجاد یک مرکز توانبخشی نیز در حال رایزنی هستند. پیش‌بینی شده که  ظرف یک سال آینده مدیریت این دو طرح شروع شود.

وی در خصوص برنامه‌های اربعین و آخر صفر، تصریح کرد: طرحی در آستانه اربعین حسینی از ۲۱ مهرماه به مدت ۲۱ روز با استقرار ۴ قرارگاه مرزی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان، مجهز به بالگرد، تیم‌ها و آمبولانس‌های عملیاتی در مرزهای پرتردد کشور برگزار خواهد شد که هر روز ۱۳ هزار نفر روز، تیم‌های عملیاتی در مرزهای ایران و عراق به زائرین ارائه خدمت خواهند کرد. تمام استان‌ها فراخوانی می‌شوند و امکانات و تجهیزات خود را منتتقل می‌کنند.

احمدی افزود: در داخل خاک عراق دو مرکز درمانی فعال داریم و مرکز پزشکی حج و زیارت نیز با هماهنگی سازمان امداد ارائه خدمت می‌کند. سازمان امداد در درون مرزهای داخل کشور وظیفه همکاری با اورژانس را بر عهده دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بعد از اربعین عملیات ویژه استان با عنوان طرح همسفران خورشید برای زائرین پیاده توسط امدادگران، نجات‌گران و داوطلبان اجرا خواهد شد. برای آخر صفر نیز حداقل ۱۱۴ پایگاه سیار را در ۶ محور منتهی به مشهد ایجاد خواهیم کرد و از استان‌های کشور نیز ۲۵ آمبولانس و یک بالگرد به ما کمک می‌کنند.

وی در خصوص میزان اعتبار هلال‌احمر، گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان توسط مجلس در انتهای سال گذشته تامین شد که مربوط به خرید بالگردها برای کل کشور و کل اعتبارات جاری در سال ۹۷، ۷۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از منابع مختلف بوده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن