اجتماعیاخبار مهماستانی

مدیرکل انتقال خون استان خبر داد؛ تجهیز آمبولانس های اورژانس به گروه خونی O منفی/ بودجه و نیروی انسانی دو مشکل اساسی انتقال خون خراسان رضوی

کد خبر : 17061

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: تجهیز اورژانس‌های استان به گروه خونی o منفی منجربه کاهش مرگ در تصادفات می‌شود.
به گزارش صبح مشهد، دکتر حمید اسلامی امروز در نشستی خبری که در پایگاه انتقال خون ثامن برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و استانداری انجام شده است قرار شده گروه خونی o منفی در اختیار اورژانس‌ها قرار بگیرد زیرا وقتی فردی تصادف کرده تا به مرکز درمانی منتقل و خونش آزمایش شود و مشخص کنند چه گروه خونی‌ای دارد زمان  طولانی ای دارد  و بسیاری از افراد در این فاصله فوت می‌کنند. همچنین تجربه نشان داده سرم و… نمی‌تواند فرد را نجات دهد و باید خون دریافت کند.
وی اضافه کرد: این برنامه حداکثر تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد و منوط به انتقال یکسری از وسایلی است که باید از تهران برای ما ارسال شود. تمام اورژانس‌های هوایی و اورژانس‌ها به گروه خونی o منفی مجهز خواهد شد و اورژانس‌ها وقتی به صحنه تصادف می آیند خون oمنفی همراه خود خواهند داشت. این اقدام در مرحله اول درمشهد، گناباد و سبزوار و سپس در سایر شهرستان‌ها اجرایی می‌شود.با این کار بسیاری از افرادی که در تصادفات فوت می‌کنند قطعا نجات پیدا خواهند کرد. خون  منفی را بدون آزمایش به تمام افراد داد  اما این افراد نمی‌توانند بجز خودشان از کسی خون دریافت کنند!
وی در خصوص تعداد پایگاه‌های اهدای خون استان عنوان کرد: ما ۱۰ پایگاه انتقال خون داشتیم که با راه‌اندازی پایگاه اهدای خون ثامن تعداد آنها به ۱۱ مورد رسید. در حال حاضر ۶ پایگاه اهدای خون در مشهد و ۵ پایگاه هم در شهرهای قوچان، تربت حیدریه، گناباد،نیشابور و سبزوار فعال هستند.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص پایگاه اهدای خون ثامن تصریح کرد: به این علت مُصر بودیم که پایگاه ثامن راه‌اندازی شود که پایگاه قبلی ما در باب‌‌الرضا یک کانتینر بود که وضعیت نامناسبی داشت. همچنین بسیاری از زائران دوست دارند وقتی به مشهد می‌آیند، خون اهدا کنند، بنابراین نیاز بود که پایگاه ثامن راه‌اندازی شود.
اسلامی گفت: زمین پایگاه ثامن را آستان قدس به ما داده است و دانشگاه علوم پزشکی هم در ساخت آن کمک کرده است. پایگاه ثامن حدود یک ماه است افتتاح شده اما هنوز آمار مراجعان ما کم است و به طور میانگین روزانه بین ۵-۷ نفر مراجعه‌کننده دارد. در حالی که ظرفیت این پایگاه ساعتی ۲۰ نفر و دارای ۱۳ تخت است. این پایگاه از نظر امکانات و شرایط رفاهی برای مراجعه‌کنندگان جزء بهترین پایگاه‌های استان و کشور است.
وی افزود: برای پایگاه ثامن حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه شده است و متراژ آن ۲۰۰ متر است.  همچنین ازاین پایگاه برای اورژانس در زمان بحران همچون زلزله هم می‌توان استفاده کرد. این مکان در برابر زلزله هم مقاوم است.
راه‌اندازی چهار پایگاه اهدای خون در چهار سمت حرم
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه «برنامه ما این است که در چهار سمت حرم پایگاه اهدای خون داشته باشیم»، گفت: با توجه به اینکه پایگاه اهدای خون امید کمی پایین‌تر از پایگاه اهدای خون ثامن قرار دارد به کمک آستان قدس و شهرداری نیاز داریم که پایگاه امید را به ضلع دیگر حرم منتقل کنیم.
اسلامی ادامه داد: با همکاری مشاورین بنیاد سلامت رضوی و سپاه پاسداران شرایطی فراهم خواهد شد که  افرادی که در پایگاه انتقال خون ثامن از افرادی استفاده شود که رشته‌های مرتبط با پزشکی دارند و می‌خواهند برای حرم کار کنند. همچنین این افراد می‌توانند به صورت مستقیم به ما هم مراجعه کنند. رشته‌های تحصیلی آنها باید  پرستاری، پزشکی، مامایی، علوم آزمایشگاهی،کارشناس اتاق عمل،هوشبری و بهداشت و محیط باشد.
بودجه و نیروی انسانی دو مشکل اساسی سازمان انتقال خون است
وی در خصوص مشکلات سازمان انتقال خون گفت: ما در بودجه و نیروی انسانی دچار مشکلات زیادی هستیم. شش دانشگاه علوم پزشکی را در استان تحت پوشش داریم. امکانات ما متناسب با افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست و ما را در آینده دچار مشکل خواهد کرد. سال گذشته ۱۴۰۰ تخت به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه شد اما بودجه و امکانات ما افزایش نیافت. همچنین از سه سال گذشته برای پرسنل بازنشسته جایگزینی نداشته‌ایم.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت تولید ۶۰۰ تا ۱۰۰ هزار کیسه خون در سال توسط سازمان انتقال خون استان بیان کرد: مصرف خون و فرآورده‌های خونی استان در سال گذشته ۳۵۲ هزار کیسه بوده است.
اسلامی اظهار کرد: ضمن اشاره به برنامه های سازمان انتقال خون استان برای روز ملی اهدای خون و سالروز تاسیس سازمان انتقال خون گفت: فردا در پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) استاندار و جمعی از مدیران  استانی برای اهدای خون مراجعه خواهند کرد. پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) از این به بعد از ساعت ۷:۴۵ صبح تا ۶:۴۵ عصر به صورت یکسره فعالیت خواهد کرد

.همچنین پنجشنبه شب ساعت ۲۰ جشنی با حضور اهداکنندگان مستم، بازنشستگان سازمان و… در تالار شهربرگزار خواهد شد. حضور عموم مردم در این جشن آزاد است. در این جشن از تمبری با عنوان اهدای خون، خیر مکرر رونمایی خواهد شد.
راه‌اندازی مرکز اهدای خون بانوان در مشهد
وی تصریح کرد: شورای مشارکت بانوان انجمن خیرین زنان مشهد فعالیت خود را با سازمان انتقال خون آغاز کرده است و برنامه‌ریزی شده با توجه به اینکه درصد اهدای خون زنان پایین است این انجمن ساختمانی را برای اهدای خون بانوان در نظر بگیرد و محل جداگانه‌ای برای اهدای خون بانوان داشته باشیم.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی یادآور شد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری مجموع مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های اهدای خون استان ۶۲ هزار و ۶۷۷ نفر بوده‌اند که نسبت به مدت زمان سال گذشته تغییری نکرده است. تعداد خون‌گیری ۴۹ هزار و ۶۸  مورد بوده که که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.
اسلامی ادامه داد: تعدا مردودین ۱۳ هزار و ۶۰۹ نفر بوده‌اند که کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است. اهدا کنندگان خون مستمر ۲۵ هزار و ۷۹۵ نفر بوده‌اند که ۵۳ درصد از اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد اهداکنندگان خون مستمر رشد یک درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد اهداکنندگان با سابقه ۱۳ هزار و ۶۰۴ نفر بوده که سه درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. تعداد اهداکنندگان باراولی ۹ هزار ۶۶۹ نفر بوده  که  نسبت به سال گذشته رشد نداشته است. از مجموع اهداکنندگان خون  ۴۶ هزار و ۲۷۱ نفر مرد و ۲ هزار  ۷۹۷ نفر زن بوده‌اند.۹۴ درصد اهداکنندگان را مردان و ۴ درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.
افزایش ۷ درصدی اهدای خون در دهه کرامت سال جاری نسبت به سال گذشته
اسلامی بیان کرد: اهدای خون در دهه کرامت  سال گذشته ۶ هزار و ۴۴۱ نفر بوده است که تعداد خون‌گیری  ۴ هزار و ۹۷۱ مورد بوده است و در دهه کرامت سال جاری تعداد مراجعه‌کنندگان ۶ هزار و ۸۰۵ نفر بوده و از ۵ هزار و ۳۲۵ نفر خون‌گیری انجام نشده است. تعداد مراجعه‌کنندگان در دهه کرامت سال جاری نسبت به دهه کرامت سال گذشته ۵٫۶ درصد و تعداد خون‌گیری ۷٫۱ درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص افرادی که در اهدای خون مردود می‌شوند اظهار کرد: ااهدای خون دو بخش مصاحبه و معاینه دارد که برخی از افراد مثلا به دلیل انجام جراحی، سفر به مناطقی که بیاری‌های خاصی در آنجا شیوع دارد و… برای اهدای خون پذیرش نمی‌شوند. این اکار هم برای سلامت فردی است که خون را دریافت می‌کند و هم برای سلامت فردی که اهداکننده است، انجام می‌شود.
احتمال بحرانی‌بودن وضعیت  ذخایر خونی استان تا پایان سال
اسلامی در خصوص مشکلاتی که با قطعی برق برای سازمان انتقال خون به‌وجود آمده بود و همچنین هشدارهای مکرر کاهش ذخایر خونی در سال جاری گفت:  مشکل نگهداری از خون ها با کمک اداره برق حل شد. برخی شرایط اجتماعی همچون گرمای هوا، کم شدن برخی مسافرت‌ها، شرایط اقتصادی و… در میزان مراجعه کندگان اثر دارد. چند بار امسال حالت بحرانی داشتیم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال اینگونه باشد اما درحال حاضر در وضعیت سبز هستیم  و چند روز است که به این وضعیت رسیده‌ایم.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی افزود: بر اساس آمار از هر سه نفر یک نفر تا پایان عمر به خون و فرآورده‌ای خونی نیاز پیدا خواهد کرد یعنی مردم باید نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

تعطیلی یکی از پایگاه‌های اهدای خون به دلیل کمبود نیرو
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: پایگاه اهدای خون ابوطالب  را به دلیل کبود نیرو مجبور شدیم تعطیل کنیم تا پایگاه ثامن را راه‌اندازی و پایگاه امام رضا(ع) را به صورت یکسره فعال کنیم و یکسره شدن فعالیت پایگاه اهدای خون امام رضا(ع)  تاثیر خوبی خواهد داشت و  باعث افزایش مراجعه‌کننده‌ها خواهد بود. البته پایگاه اهدای خون ابوطالب  با اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان کمی دارد اما در برخی روزها فعال خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه « به بحث آفرزیس و سلول‌های بنیادی وارد شده‌ایم»، گفت: هفته ای  دو روز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی در مرکز امام رضا(ع)  و از بین اهدا کنددگان مستمر انجام می شود. هر کس در کشور دچار مشکلی شود که نیاز به سلول‌های بنیادی داشته باشد  از طریق بانک اطلاعاتی به سلول‌های بنیادی دسترسی پیدا خواهد کرد. بسیاری از افراد با پیوند سلول بنیادی از سرطان نجات پیدا می‌کند.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در روش آفرزیس هم یک جزء از خون گرفته می‌شود و بقیه خون را به بدن برمی‌گردانیم.  مثلا پلاکتی که از این طریق به دست می‌آید شش برابر دیگر پلاکت‌ها قدرت دارد. ما از نظر علمی  نیاز داریم وارد طب انتقال خون شویم و افراد زیادتری را پوشش دهیم.
وی ادامه داد، : در حال حاضر خون‌ را بیشتر به صورت فرآورده‌های خونی به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنیم این فراورده‎ها شامل پلاسما،پلاکت و گلبول قرمز و… هستند. ۹۵ درصد خونی که به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنیم به این صورت است. با این کار صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها انجام می‌شود. همچنین از یک کیسه خون فرآورده‌های متفاوت گرفته می‌شود  و هر نفر جان چند نفر را نجات می‌دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن