اجتماعی

با انواع معافیت های پزشکی آشنا شوید

کد خبر : 21422

مشمولانی که دارای بیماری یا عارضه ای هستند با توجه به قوانین نظام وظیفه می توانند با طی مراحل پزشکی و تایید بیماری یا عارضه، از کارت معافیت پزشکی نظام وظیفه بهره مند شوند. در واقع می توان گفت معافیت پزشکی فرصتی مناسب برای مشمولانی است که به دلیل شرایط جسمی و روانی قادر به انجام سربازی نیستند.

با توجه به آیین نامه معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، معافیت های پزشکی دارای انواع گوناگونی هستند. با توجه به وضعیت فردی، یکی از انواع معافیت پزشکی به مشمول تعلق می گیرد.

در این مقاله سعی بر این شده تا انواع معافیت پزشکی را برای شما شرح بدهیم.

چند نوع معافیت پزشکی داریم؟

معافیت از رزم چیست و چه بیماری شامل معافیت از رزمی شوند؟

معافیت موقت چیست و چه بیماری هایی شامل معافیت موقت پزشکی می شوند؟

مزیا و معایب کارت معافیت پزشکی چیست؟

مدرک تحصیلی چه تاثیری در اخذ معافیت پزشکی را دارد؟

چند نوع معافیت پزشکی داریم؟

بنابر آیین نامه نظام وظیفه معافیت های پزشکی به سه دسته تقسیم می شوند. هر یک از این معافیت های پزشکی مزایا و معایب خاص خود را دارد.

معافیت از رزم و خدمات رزم ،معافیت موقت پزشکی ،معافیت دائم پزشکی

معافیت از رزم و خدمات رزم چیست؟

معافیت از رزم و خدمات رزم یکی از انواع معافیت پزشکی است. معافیت از رزم و خدمات رزم برای مشمولانی در نظر گرفته شده است که دارای بیماری یا عارضه ای هستند. این مشمولان به سبب این بیماری یا عارضه باید کمی با احتیاط بیشتر زندگی کنند و نباید در شرایط سخت قرار بگیرند. حتی این افراد گاها از انجام فعالیتهای سنگین معذور شده اند. در معافیت از رزم فرد مشمول به دوره آموزشی اعزام نمی شود و فقط به دوره خدمت سربازی را طی می کند. طول دوره آموزشی ۲ ماه است.

پس در معافیت از رزم به جای ۲۱ ماه، ۱۹ ماه خدمت می کنیم!!!در طول مدت خدمت سربازی از انجام فعالیت ها و آموزش های سنگین مانند رژه و … معاف هستید.

چه بیماری هایی شامل معافیت از رزم و خدمات رزم می شوند؟

اکنون بهتر است با نوع بیماری هایی که معافیت از رزم به آن ها تعلق می گیرد بیشتر آشنا شوید.

برخی عارضه ها و بیماری ها در حد جدی نیستند که فرد از انجام امور زندگی خود باز بماند. در این بیماری ها صرفا نیاز است احتیاط بیشتری در زندگی نماید و از فعالیت های سنگین خودداری کند. در این صورت بنا بر قوانین معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه این افراد از شرکت در دوره آموزشی منع می شوند و دوره آموزشی نظام وظیفه را طی نمی کنند.

اجازه دهید برای معافیت از رزم مثالی بزنیم.

بعنوان مثال: اکر فرد مشمولی دارای عارضه صافی کف پا باشد. اگر صافی باعث انحراف پا نشده و یا فشار زیاد به ستون فقرات وارد نکند، به این مشمول صرفامعافیت از رزم تعلق می گیرد.

ادامه دارد…

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن