اخبار مهماستانیشهری

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد: پیشنهاد فروش ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بافت اطراف حرم/ مستندات کمربندی جنوبی به دادگستری تحویل خواهد شد

کد خبر : 16746

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از دولت برای کمک مستقیم برای اجرای پروژه بافت اطراف حرم انتظاری نداریم، اما شهردار مشهد پیشنهاد فروش ۳ هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت ارائه کرده که امیدوارم دولت با آن موافقت کند.
به گزارش صبح مشهد، احمد نوروزی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، به‌تشریح اقدامات کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها پرداخت و گفت: از ابتدای تشکیل شورای پنجم، این کمیسیون ۳۹ جلسه داخلی برگزار کرده که حاصل آن، ۳۵ لایحه، ۱۴ طرح و ۵۹ نامه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه ۳۲ مصوبه از طرف این کمیسیون پیگیری شده، افزود: هم‌اکنون، ما در کمیسیون مشغول بررسی چهار لایحه به‌عنوان کمیسیون اصلی و ۲ لایحه به‌عنوان کمیسیون فرعی هستیم.

وی مهم‌ترین موضوعات پیگیری شده توسط این کمیسیون را برشمرد و گفت: مصوبه تعیین تکلیف پروژه سرمایه‌گذاری آرمیتاژ گلشن و تعیین نحوه وصول مطالبات شهرداری از این پروژه یکی از موضوعاتی بود که در کمیسیون پیگیری شد.

نوروزی با بیان اینکه پروژه آرمیتاژ گلشن چند نکته کلیدی داشت که سبب افزایش هزینه‌های آن شده بود، افزود: در این پروژه زمین و پروانه متعلق به‌شهرداری بوده و سرمایه‌گذار مقدار سهم خود را مشخص کرده است.

وی با اشاره به‌اینکه در این پروژه چند مولفه سبب شده بود تا بدهی سرمایه‌گذار به‌شهرداری بیشتر شود، ادامه داد: یکی بحث پارکینگ بود که از ابتدای تصویب پروژه بنا به‌اختصاص ۱۰ هزار مترمربع پارکینگ برای این پروژه بود، اما پس از مدتی از طرف شهرداری به‌سرمایه‌گذار آن گفته شد، باید مساحت پارکینگ به ۱۲ هزار متر افزایش یابد و چند سال بعد هم ۲ هزار مترمربع دیگر هم به‌آن اضافه شد که در نهایت منجر به کسری پروانه و جریمه برای سرمایه‌گذار شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی دیگر از مشکلات این پروژه، ارتفاع بخش ورزشی، فرهنگی و همچنین لابی آن زیاد بود، مشمول جریمه می‌شد.

وی با تأکید براینکه شهرداری بابت این موارد از سرمایه‌گذار پروژه آرمیتاژ گلشن مبالغی را اضافه دریافت کرده بود، گفت: مصوباتی در شورا برای حل این مشکل داشتیم.

نوروزی دیگر موضوعات مورد پیگیری کمیسیون را مجوز الحاقیه قرارداد مشارکتی پارکینگ بیمارستان امام رضا(ع)، مصوبه ساختارمند کردن فعالیت مجموعه‌داران مشهد متناسب با فرهنگ گردشگری، مصوبه واگذاری احداث و بهره‌برداری از جایگاه‌های سوخت تک‌سویی به‌صورت مزایده عمومی و چند پروژه دیگر عنوان کرد.

پیشنهاد شهردار مشهد برای تکمیل پروژه بافت اطراف حرم

وی تعیین تکلیف پروژه طرق با مشارکت سرمایه‌گذاری شرکت گردشگری ثابت و اصلاح فرآیندهای سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری در مشهد را از برنامه‌های در دست اقدام کمیسیون اقتصادی شورا  عنوان کرد و گفت: ادامه تعیین تکلیف پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری در ستاد تسهیل، تعریف و تصویب پروژه‌های زیرساختی مانند پارکینگ، تفریحی و گردشگری و مانند آن را از دیگر برنامه‌های این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد به‌موضوع کمک دولت به‌تکمیل پروژه بافت اطراف حرم نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون کمک قابل توجهی از سوی دولت برای این پروژه نشده و البته این به‌معنی صفر بودن کمک دولت نیست، اما نباید انتظار داشته باشیم به‌شیوه‌های معمولی دولت بتواند به‌پروژه کمک کند.

وی با اشاره به‌پیشنهاد شهردار مشهد برای جذب مشارکت و سرمایه برای بافت اطراف حرم؛ ادامه داد: براساس این پیشنهاد ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سه سال منتشر شود که ۵۰ درصد سود آن توسط دولت و ۵۰درصد دیگر آن توسط شهرداری مشهد پرداخت شود.

نوروزی با بیان اینکه هزینه اجرای طرح‌های زیربنایی در بافت اطراف حرم، حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده؛ افزود: این شیوه کمک غیرمستقیم دولت مورد قبول قرار گرفته و در جلسه اخیر با معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و امیدوارم، موافقت هیات دولت را هم به‌دست آوریم.

ساخت پروژه‌های تفریحی برای افزایش ماندگاری زائر

وی به‌ضرورت جذب سرمایه‌گذار در مشهد نیز اشاره کرد و گفت: به‌دنبال جذب سرمایه برای پروژه‌های تجاری نیستیم و باید پروژه‌هایی برای گذران اوقات فراغت برای زائران نیز تعریف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد پروژه‌های تفریحی را سبب ماندگاری زائر در مشهد دانست و افزود: هر یک روز افزایش ماندگاری زائر در شهر درآمد ۶۰ درصدی به‌ همراه دارد.

وی با بیان اینکه برای جذب سرمایه باید تراز مالی مثبت در پروژه‌ها درنظر گرفته شود، تصریح کرد: شهرداری متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرد و برای جذب سرمایه اقدام می‌کند.

نوروزی درخصوص ظرفیت شهرداری برای جذب سرریز نقدینگی مردم برای پروژه‌های شهری گفت: بهترین بخش برای این موضوع بحث بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری است.

وی با اشاره به‌بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری به‌خراسان رضوی، افزود: با توجه به‌نرخ ۱۸ درصدی سود بانکی و نرخ صفر درصدی سود وام برای بازآفرینی این بافت‌ها، مردم می‌توانند با نرخ ۹ درصد وام دریافت کرده و در این امر مهم مشارکت کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد در خراسان رضوی نیازمند بازآفرینی است که ۱۰ هزار واحد در مشهد قرار دارد، گفت: مهم‌تر از فعالیت عمرانی در این زمینه، بحث مشارکت مردم است که هر محله بتواند در بازآفرینی همان محله مشارکت کند.

وی به‌مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به‌تأسیس ۲۰ دفتر تسهیل‌گر در مشهد؛ یادآور شد: این گروه‌ها با تعامل با مردم می‌توانند در اجرای طرح‌های تفصیلی مشارکت مردم را پای کار بیاورند.

مشکل میدان شهدا نبود مدیریت بهره‌برداری  است

نوروزی در بخش دیگری از جلسه به‌پروژه میدان شهدا اشاره کرد و گفت: میدان شهدای مشهد یک موقعیت ممتاز و کاملا متفاوتی را نسبت به‌دیگر پروژه‌های شهری در مشهد دارد.

وی با اشاره به‌اینکه این میدان بزرگترین مرکز تبادل سفر در مشهد است، افزود: معتقدم مشکل میدان شهدا نه در بحث بنا و نمای آن، بلکه در مدیریت بهره‌برداری آن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد توضیح داد: مدیریت بهره‌برداری بیشتر از آنکه در اختیار بخش خصوصی باشد و کسبه آن را مدیریت کنند، در بخش دولتی بوده و بسیاری از ساختمان‌ها را سیستم‌های وابسته به‌دولت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میدان شهدا مجموعه‌ای است که همه این مجموعه‌ها با هم باید کار کنند؛ افزود: اگر پروژه‌های همجوار میدان تکیمل شود، سبب می‌شود، کل تردد عابر پیاده از داخل پروژه‌ها از زیرزمین یا طبقات مثبت یک به‌پروژه مقابل اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه اگر مدیریت بهره‌برداری برای این پروژه اعمال شود، رونق از دست رفته آن، بازمی‌گردد، گفت: پروژه‎های تجاری باید متناسب با نیاز و موقعیت آنها برنامه‌ریزی شود و برای میدان شهدا اگر در حوزه سوغات و محصولات هنری برنامه‌ریزی شود، مورد استقبال زائران قرار می‌گیرد.

وی در پایان از آماده شدن مستندات مربوط به کمربندی جنوبی مشهد جهت ارائه به دادگستری خبر داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن