استانیدانش و فناوریپربازدیدترین ها

آیت الله سیدان؛ دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در مشهد مقدس برگزار می‌شود

کد خبر : 11992

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر ۱۵ تا ۱۹ شهریورماه ۹۶ در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان ظهر امروز در نشست خبری دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر اظهار داشت:  با تحقیق و بررسی دقیق و عقلانی جدی در شناخت مکتب حق به اینجا می‌رسیم که مکتب حق و آخرین مکتب الهی، مکتب اسلام، اهل بیت و خاندان رسالت (ع) است. این مکتب از جامعیت بی‌نظیر برخوردار بوده که تمام شئون مربوط به سعادت انسان‌ها در بعد معنوی و دنیایی در این مکتب لحاظ شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که حفاظت و نشر چنین مکتبی بستگی به عوامل خاص دارد، گفت: از مسائلی که در ارتباط با حفظ این مکتب موثر است وجود شخصیت‌هایی است که در این راستا تلاش کردند، هرچه بهتر این مکتب را فهمیدند و به کار گرفتند که شامل شخصیت‌های علمی و شخصیت‌های وارسته معنوی می‌شوند که سبب بقای این مکتب هستند.

آیت‌الله سیدان ادامه داد: از دیگر عوامل مهم حفاظت از مکتب اسلام، حفظ شعائری که سبب تقویت مکتب می‌شود و توجه دادن جامعه به این مکتب است. حفظ و تقویت این شعائر می‌تواند در این راستا کاملا مفید باشد که از شعائری که نقش بسیار به‌سزا و مهمی دارد مسئله غدیر است.

استاد حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله غدیر به‌عنوان یکی از شعائر مهم گفت: بزرگداشت غدیر، تببین این حقیقت و ورود مسائل مربوط به آن و روشن ساختن افکار نسبت به این حقیقت می تواند مکتب را حفاظت کند لذا موردتاکید شخص پیامبر اکرم‌(ص) قرار گرفته است.

آیت‌الله سیدان خاطرنشان کرد: تمام حقایق دین نظیر اعتقادات، اخلاق، رفتار، مسائل فردی و اجتماعی به مسئله ولایت و سرپرستی وابسته است و کسانی که این حقیقت را دانستند جا دارد هرچه بیشتر در این راستا کوشش کنند.

هادی وکیلی نیز در این نشست درباره اهمیت این امر اظهار داشت: مسئله غدیر از محورهای مورد توجه نظری و عملی مسلمانان، حکومت‌های اسلامی و به‌طورخاص شیعیان بوده است.

دبیر علمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر افزود: البته توجه به غدیر و کتابت روایات مربوط به آن، انحصار به شیعیان نداشته و حتی بزرگداشت غدیر نیز در سده‌های گذشته و اکنون براساس نظرات برخی از علمای اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر علمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان این که لازم است از نظر علمی نیز در کنار فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به مسئله مهم غدیر توجه شود، گفت: اگر غدیر ابلاغ نشود رسالت ابلاغ نشده و هدایت پیامبر‌(ص) با ولایت علی‌(ع) پیوند خورده است بنابراین نباید نادیده گرفته شود.

وکیلی ادامه داد: اهتمام و توجه به غدیر اهتمام به سعادت بشر است و اگر آن را رها کنیم سعادت جامع در اختیار بشر قرار نمی‌گیرد چون باب علم الهی و مدینه نبوی امیرالمومنین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه جا دارد صدها اجلاس درباره غدیر برگزار و در این مضمون تحقیق شود، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوبی که در مشهد مقدس در ۱۰ سال اخیر انجام شده اجلاس سالانه غدیر است که با رویکرد کاملا علمی و توجه به ابعاد تحقیقاتی مسئله غدیر با حضور عالمان غدیر شناسی و امیرالمومنین شناسی برگزار می‌شود.

دبیر علمی دهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر با بیان اینکه از دانشمندان و عالمان حوزه و دانشگاه برای حضور در اجلاس دعوت شده است، تصریح کرد: امسال در اجلاس دهم ۵ تن از علمایی به سخنرانی و گفت‌وگوی علمی می‌پردارند که شامل آیت‌الله سید علی میلانی، آیت‌الله سید جعفر سیدان، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، آیت‌الله حسن ضیاء وحیدی و عصام العماد از متخصصین یمنی این حوزه، می‌شود.

وکیلی افزود: قرآن و غدیر، محورهای گستره و دامنه آموزه‌های غدیر، بیعت و نقش مردم در تثبیت حاکمیت سیاسی حجت معصوم،  واکاوی غدیر و ترویج و تبیین آن در کلام امام رضا(ع)، همراهی قرآن و عترت و جدایی‌ناپذیری آن دو و آئین‌های بزرگداشت غدیر در سده‌های گذشته از جمله موضوعات سخنرانی‌های علمی اجلاس دهم است.

وی با بیان اینکه این اجلاس تاکنون با کمترین هزینه بیشترین تاثیر قابل تامل را داشته است، ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته در این اجلاس حتی یک ریال بودجه دولتی هزینه نشده و تمام هزینه‌ها توسط علاقه‌مندان به حضرت علی (ع) و بخش خصوصی تامین شده که این الگوی موفق خود قابل توجه است.

حجت‌الاسلام محمدعلی پوربدخشان نیز با اشاره برگزاری برنامه‌ای مشابه اجلاس غدیر در دو شهرستان استان اظهار داشت: در سال‌های گذشته حضور علمای حوزه‌های علمیه برخی شهرستان‌ها نظیر تایباد، سرخس و تربت‌جام را در اجلاس و برگزاری کارگروه‌های علمی در برنامه داشتیم امسال برای افزایش گستره این اجلاس تصمیم بر این شد که این فرصت را برای شهرستان‌ها نیز ایجاد کنیم.

مسئول کارگروه علمی مجمع علمی فرهنگی غدیر افزود: در این راستا قرار است کاری شبیه اجلاسی که در مشهد برگزار می‌شود در برخی شهرستان‌ها نیز انجام شود که امسال در شهرستان سرخس در شب و شام عید غدیر، آیت‌الله توحیدی و در تایباد آیت‌الله مروجی، حضور و سخنرانی دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن