اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید خبر داد؛ تأسیس ۵ اندیشکده در خراسان رضوی/ شهید چمران نمونه بارز استاد تراز انقلاب اسلامی است

کد خبر : 16620

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و بسیج اقشار خراسان رضوی از تأسیس ۵ اندیشکده در حوزه مطالعات راهبردی جمعیت، ژئوپولتیک غرب آسیا، وقف، اشتغال و کارآفرینی همراه با سبک زندگی رضوی خبر داد.

به گزارش صبح مشهد، مجتبی بذرافشان پیش از ظهر امروز در نشست خبری روز ملی بسیج اساتید که در سالن جلسات ساختمان بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد؛ گفت: خاستگاه اولیه بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به‌عنوان یک نهاد خودجوش از سال ۷۵ در مشهد شکل گرفت.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و بسیج اقشار خراسان رضوی با بیان اینکه در سال ۸۰ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تصویب و به‌دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد، ادامه داد: در ابتدای تأسیس در دانشگاه فردوسی مشهد، برنا‌مه‌ریزی برای برگزاری همایشی با هدف شناخت ابعاد وجودی شهید چمران و الگو بودن این استاد برای اساتید انجام شد.

وی تقوا، تلاش و جهاد علمی، احساس مسؤولیت اجتماعی و انقلابی و عدم رفاه‌طلبی را از ویژگی بارز شهید چمران دانست و یادآور شد: وی درحالی که بسیاری از امکانات مادی در آمریکا برایش فراهم بود، ترجیح داد به‌لبنان برود و نهضت امام موسی صدر را همراهی کند.

بذرافشان تلاش برای رفع مشکلات را از دیگر خصوصیات شهید چمران برشمرد و افزود: تشکیل مؤسسات خیریه برای کمک به‌ایتام از دیگر خدمات وی در لبنان بود، شهید چمران پس از حضور در ایران نیز در عرصه مبارزه با ضدانقلاب و دفاع مقدس خدمات مؤثر و شایسته‌ای انجام داد.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و بسیج اقشار خراسان رضوی شهید چمران را، ترکیبی از عقلانیت، ایمان، عرفان و علم‌ورزی دانست و یادآور شد: خداباوری، ‌مظلوم‌یاوری، فروتنی و تواضع با دوستان، برخورد همراه با صلابت با دشمنان و عدم وابستگی به‌گروه‌بندی‌های رایج سیاسی از خصائص بارز وی بود، شهید چمران شخصیتی تراز به‌شمار می‌رود که در همه عرصه‌ها حضور فعال داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۷ نخستین همایش روز ملی بسیج اساتید در مشهد برگزار شد؛ بیان کرد: بسیج اساتید از هنگام شکل‌گیری تاکنون در بخش‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی خدمات زیادی انجام داده، در حوزه پژوهشی رویکرد جدید ما در کشور راه‌اندازی اندیشکده‌ها است.

بذرافشان با بیان اینکه در خراسان رضوی پنج اندیشکده پیش‌بینی شده که تاکنون دو اندیشکده شکل گرفته است‌؛ اضافه کرد: اندیشکده‌ مطالعات راهبردی جمعیت از اواخر سال ۹۶ و اندیشکده ژئوپولتیک غرب آسیا از ابتدای سال ۹۷ آغاز به‌کار کرده و سه اندیشکده وقف، کارآفرینی و اشتغال و سبک زندگی رضوی نیز در شرف تشکیل است.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و بسیج اقشار خراسان رضوی برگزاری کارگاه‌های علمی تخصصی با رویکرد دانش و مهارت‌افزایی، برگزاری دوره‌های جنگ نرم و پیوست‌نگاری فرهنگی را از دیگر اقدامات بسیج اساتید دانست و بیان کرد: شورای راهبری جهادگران رضوی با هدف اشتغال‌زایی و کمک به‌رفع محرومیت با مشارکت آستان قدس رضوی نیز تشکیل شده، در همین راستا، با تعدادی از نهادها و سازمان‌ها نیز تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم شده است.

وی با اشاره به‌عضویت بیش از ۳ هزارنفر در بسیج اساتید خراسان رضوی؛ بیان کرد: این افراد در بخش‌های مختلف بسیج اساتید فعالیت می‌کنند، همچنین در راستای ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب اسلامی و گفتمان‌سازی در اربعین انقلاب با معاونت فرهنگی ستاد اربعین به‌منظور پررنگ‌تر شدن رویکرد تربیتی در فعالیت‌های اربعین نیز همکاری‌هایی را آغار کرده‌ایم.

بذرافشان با اشاره به اینکه یکی از کارگروه‌های مجمع بسیج خراسان رضوی، کارگروه اقتصادی است، ادامه داد: در سال ۹۴ در هر استان تیمی در مرکزیت استان با رویکرد تولید، اشتغال و صادرات تشکیل شد تا ظرفیت استان‌ها بررسی شود. این اقدام تا بهار ۹۶ به‌طول انجامید.

رئیس مجمع عالی بسیج اساتید و بسیج اقشار خراسان رضوی بیان کرد: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بسیج اساتید در بخش‌های مختلف به‌عنوان هیأت اندیشه‌ورز نیز حضور دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش اساتید بسیجی، اظهار کرد: پنج‌شنبه، ۳۱ خردادماه همزمان با سالروز شهادت مصطفی چمران، همایشی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با سخنرانی سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن