زندگی

اصلا حوصله منت‌کشی از خانمم را ندارم، چه کنم؟

کد خبر : 40606

من دکترای مهندسی صنایع دارم و خانمم هم فوق‌لیسانس مکانیک است. شرایط مالی‌مان عالی است و از نظر بسیاری از فامیل و آشنایان، زندگی رویایی داریم. ما در حالت عادىِ زندگى‌مشترک خوبى داریم و به هم علاقه مندیم ولى مشکل زمانى شروع مى‌شود که بحث‌مان بشود. بعدش خانمم از کوچک‌ترین حرف من ناراحت می‌شود و قهر می‌کند. من هم اصلا حوصله منت‌کشی از زنم را ندارم. چه کنم؟

نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی | روان‌شناس

صبح مشهد– بحث و جدال در هر زندگی طبیعی است. دو نفر که با همدیگر وارد زندگی‌مشترک می‌شوند، به دلیل تفاوت‌های فردی دچار یک سری ناهمخوانی‌هایی می‌شوند. اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بتوانند این تفاوت‌ها را کنترل کنند. از آن جا که هر دوی شما افراد تحصیلکرده‌ای هستید، این کار بسیار ساده‌تر است و فقط لازم است که یک سری مهارت‌ها را آموزش ببینید. در ادامه چند توصیه به شما داریم.

زمانی برای گفت‌و‌گو در همین زمینه مشخص کنید
ابتدا از همسرتان بخواهید زمانی را مشخص کند و درباره تمام مواردی که با همدیگر بحث می‌کنید و هم نظر نیستید، با شما صحبت کند. آن‌ها را مشخص کنید. صحبت کردن هنر می‌خواهد تا کار را به دعوا و مشاجره نکشاند بنابراین بهتر است قبل از این که کلامی را از دهان خارج کنید کمی با خود فکر کنید و خود را جای طرف‌مقابل بگذارید که اگر من جای طرف مقابل بودم دوست داشتم چگونه با من سخن گفته شود؛ با حالت تهاجمی یا ملایم؟! آن گاه خواسته یا نظرتان را به همسرتان بگویید.

سکوت کردن طولانی بعد از جروبحث اشتباه است
اگر بعد از دعوا به کمی زمان برای به دست آوردن روحیه خود نیاز دارید و ترجیح می‌دهید با همسرتان صحبت نکنید، حتما علت رفتارتان را به او بگویید زیرا اگر او علت رفتار شما را نداند، احساس می‌کند شما برای تنبیه او این کار را می‌کنید و به همین علت در آینده احساساتش را به شما نخواهد گفت. شما می‌توانید به او بگویید:«احساسات من به زمان نیاز دارد که به حالت قبلی باز گردد. به من فرصت بده تا حالم خوب شود، بعد با هم صحبت کنیم.»

بعضی حرف‌های همسرتان را فراموش کنید
کلمات آزار دهنده‌ای را که همسرتان در حین دعوا به شما می گوید ، فراموش کنید و در ذهن خود نگه ندارید و بگذارید هر چه همسرتان حین دعوا گفته است، همان جا باقی بماند. اما پس از آرامش خود و همسرتان به او بگویید که کدام یک از کلماتی که او در جر و بحث به زبان می‌آورد، شما را آزار می‌دهد.

به جای منت‌کشی، به دنبال راه‌حل باشید
گفته‌اید که اصلا حوصله منت‌کشی از زنم را ندارم. بعد از دعوا بهتر است روی عواملی که دعوا را به وجود آورده‌اند، متمرکز نشوید بلکه برای مسئله‌ای که بر سر آن جروبحث کرده‌اید، راه‌حل پیدا کنید. در صورت باقی ماندن اختلافات حل نشده ،شما به مرور احساس خشم و نارضایتی‌تان در زندگی مشترک بیشتر می‌شود. خشم ِحل نشده و احساس آزردگی ِ التیام پیدا نکرده، رشد می کند و کنترل بحث‌هایتان را دشوارتر و استرس‌تان را بیشتر می کند و سلامت رابطه شما را به خطر می اندازد.

از یک متخصص کمک بگیرید
اگرهمیشه بر سر موضوعات تکراری با همسر خود بحث می‌کنید یا نمی‌توانید مسائل گذشته را فراموش کنید، پیش از بدتر شدن اوضاع پیش مشاور بروید تا راهکار تازه‌ای به شما برای حل مشکل‌تان ارائه دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن