اخبار مهم

جوان مشهدی دار و ندارش را در دام بیت‌کوین باخت

کد خبر : 32639

بعد از نصب یک نرم افزار چند پیامک کسر وجه از حساب دریافت کردم. سرم از تعجب داشت شاخ درمی آورد. همه دار و ندارم را در عرض چند دقیقه خالی کردند.
به گزارش صبح مشهد؛ یکی از دوستانم می گفت دوره کاسبی سنتی تمام شده و امروز مردم پولشان را در فضای مجازی و ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. آن شب خرید و فروش ارز دیجیتال و پولدار شدن نُقل مجلس شده بود. یکی از دوستانم از پسرخاله اش می گفت که با یک سرمایه کم توانسته مال و اموالی برای خودش به هم بزند و دیگری از دوست دوران خدمتش که با سرمایه گذاری در بیت کوین توانسته بهترین ماشین روز دنیا را زیر پایش بیندازد.

وقتی از جمع رفقایم جدا شدم تا خانه راه رفتم و تا خودِ صبح خواب به چشمانم نیامد. به آینده ام فکر می کردم و آرزوهایی که شاید هیچ وقت به آن ها نمی رسیدم. حرف های دوستانم را مدام در ذهنم سبک سنگین می کردم و اینکه چقدر راحت و بی دردسر می شود پول درآورد. ۱۰ سال از عمرم را برای این و آن کارگری کردم، تا توانستم ۴۴ میلیون تومان برای خودم جمع کنم. با این چندرغاز در شرایط فعلی نمی توانستم حتی بی کیفیت ترین ماشین ایرانی را هم بخرم. دلم را به دریا زدم و فردای آن روز دل به سایت دیوار دادم تا شاید بتوانم مورد خوبی از فروش بیت کوین را پیدا کنم. آگهی یک شرکت که کارش خرید و فروش ارزهای دیجیتالی بود را پیدا کردم و بعد هم با آن ها ارتباط گرفتم. خودم را به چاه انداختم و زمانی نگذشت که هرآنچه در این ده سال جمع کرده بودم را به چاه ویلی ریختم که دستیابی به آن دیگر غیرممکن بود.

به اتاق کارشناس پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی هدایت شد. برگه اظهاراتش را جلو افسر پلیس گذاشت و از ماجرایی گفت که یک شبه موجب شده تا هست و نیستش را ببازد. مرد جوان که ۲۷ را رد کرده و اولین فصول زندگی بیست وهشت سالگی اش را تجربه می کرد به کارشناس پلیس گفت: « از طریق تلگرام با مدیر یکی از شرکت های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی ارتباط گرفتم و طبق خواسته این فرد اطلاعات هویتی و بانکی ام را برای او ارسال کردم. بعد از نصب یک نرم افزار چند پیامک کسر وجه از حساب دریافت کردم. سرم از تعجب داشت شاخ درمی آورد. همه دار و ندارم را در عرض چند دقیقه خالی کردند. همان لحظه به بانک رفتم و علت را جویا شدم. متصدی بانک بعد از بررسی بیان کرد که با شماره حساب بانکی ام در چند مرحله خرید اینترنتی انجام شده است. با راهنمایی مدیر شعبه به دستگاه قضایی مراجعه و شکایتم را مطرح کردم و پرونده ام به پلیس فتا ارجاع شد.»

مرد با این ذهنیت که شاید بتواند موقعیت شکاری پیدا کند صفحات سایت دیوار را بالا و پایین کرد. همه فروشنده بیت کوین بودند اما مبلغ پیشنهاد منصفانه نبود. با خودش مدام حساب و کتاب می کرد و چرتکه می انداخت که با ۴۴ میلیون تومان چند بیت کوین می تواند بخرد. در این میان آگهی یک شرکت خرید و فروش ارزهای دیجیتالی نظرش را جلب کرد. آگهی حسابی داغ بود. در آگهی نوشته شده بود که با هر مبلغی، افراد می توانند ارز دیجیتال بخرند.

داخل آگهی چند لینک تلگرامی درج شده بود که برای یکی از آن ها پیام فرستاد. زمانی نگذشت که از آن طرف خط سلامش را پاسخ دادند و خیلی مودبانه با او وارد گفت وگو شدند. فرد تلگرامی خودش را یکی از مدیران شرکت معرفی کرد و مدعی شد که مشاوره افراد رایگان است. مرد جوان هم که دنبال یک خِبره کار می گشت ندیده و نشناخته از چهل وچهار میلیون تومانی گفت که قصد داشت آن را در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کند. فرد تلگرامی هم یک بسته پیشنهادی برایش ارسال کرد و به او گفت که اگر تمایل به سرمایه گذاری دارد ابتدا باید مراحل ثبت نامش را تکمیل و نرم افزار شرکت را داخل موبایلش نصب کند.

همه چیز طبق یک نقشه از پیش تنظیم شده پیش می رفت و تحریم های بانکی هم مزیدی شده بود بر علت نصب این نرم افزار به ظاهر بین المللی برای تراکنش های مالی. مرد جوان بدون اینکه وقت بخرد و با چند نفر از همان دوستان دیجیتالی اش مشورت کند با تلفن همراهش یک عکس از کارت ملی و یک عکس از کارت بانکی اش گرفت و برای این فرد ارسال کرد.

فرد ناشناس تلگرامی نرم افزار مورد نظر را برای او فرستاد و در یک چشم برهم زدنی آیکون نرم افزار روی صفحه موبایل مرد پدیدار شد. نرم افزار اجازه دسترسی به پیامک و تماس ها را می خواست که او همه را تایید کرده بود. زمانی نگذشت که پیامک کسر چهل وچهار میلیون تومانی برایش ارسال شد. او هنوز درخواست نداده بود اما پول از حسابش برداشته شده بود. فرد تلگرامی هم پیام هایش را مسدود کرد و پاسخ نمی داد. نه شماره ای داشت و نه مشخصاتی از این فرد تا با او ارتباط بگیرد. در نصف روز کل زندگی اش را باخت. خودش را دلداری می داد که شاید یک اشتباه بانکی صورت گرفته باشد اما وقتی پایش به بانک باز شد فهمید چه کلاهی سرش رفته است. به پلیس فتا رفت و شکایت کرد اما دیگر کار از کار گذشته بود.

به گفته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی نوع کلاهبرداری ها در بستر سایبری به روز شده و مجرمان و متهمان این حوزه از هر ترفندی استفاده می کنند تا بتوانند نقشه شوم خود را عملی سازند.

سرهنگ جواد جهانشیری درباره این پرونده کلاهبرداری ارزی گفت: در این پرونده هنگامی که مال باخته به پلیس فتا مراجعه کرد، همکاران ما پس از بررسی نرم افزاری که از سوی متهم ارسال شده بود دریافتند که این نرم افزار پس از نصب به پیامک ها طعمه خود دسترسی مستقیم پیدا کرده و یک نسخه از پیامک هایی که برای مال باخته ارسال شده را برای متهم فرستاده است. از همین رو چون متهم یا متهمان تصویری از کارت بانکی شاکی داشته اند به سایت های واسطه گر و یا فروشگاه های اینترنتی مراجعه و نقشه خود را با خرید اقلام عملی کرده اند و چون یک نسخه پیامک از گوشی فرد فریب خورده برایشان ارسال شده، به محض دریافت پیامک رمز پویای خرید خود را تکمیل کرده اند. و این گونه بوده که مبلغ ۴۴ میلیون تومان از حساب شاکی کسر شده است.

این مقام ارشد پلیس فتای استان با بیان اینکه کارشناسان پلیس رد متهم را زده و به زودی او را دستگیر خواهند کرد، بیان کرد: احتمال اینکه متهمان تاکنون سر شهروندان دیگری از از این طریق کلاه گذاشته باشند وجود دارد بنابراین تحقیقات ما برای شناسایی دیگر مال باختگان ادامه دارد.

سرهنگ جهانشیری به شهروندان هشدار داد: کاربران گوشی های هوشمند به چند نکته امنیتی باید دقت کنند. اول اینکه حتما عضویت دو مرحله ای گوشی تلفن همراه خود را از مسیر (تنظیمات+امنیت+حریم خصوصی+عضویت دو عاملیتی) فعال کنند. دوم نرم افزار های موبایلی را حتما از سایت های مجاز و یا سرویس های مجاز نصب و راه اندازی کنند. سوم به هیچ وجه به نرم افزار هایی که منبع ناشناس دارند اطمینان نکنند و آن را بر روی تلفن همراه خود نصب نکنند

منبع: رکنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن