اجتماعیستون اصلی

عزم دانشجویان جهادگر برای سازندگی مادی و معنوی خراسان رضوی

کد خبر : 5852

اگر چه سالیان زیادی است که جنگ پایان یافته است اما جهاد همچنان باقی است و جوانانی چه بسا بیشتر از قهرمانان عرصه دفاع مقدس، اکنون حاملان بیرقی شده اند که نشان زیبای «جهاد» بر آن نقش بسته است.

انبوهی از مشابهت ها میان این دو جهاد موجود است، دانشجویان جهادی هم، از شهر و دیارشان کوچ می کنند و رنج سفر به جان می خرند تا تحفه لبخند را برای کودکان بادیه نشین و پیرمردان و پیرزنان کپرنشینی ببرند که روزگار بر تارکشان مهر محرومیت نگاشته است. جهادگران امروز هم مانند رزمندگان آن روز، در ازای وقت و توانی که صرف خدمت به خلق می کنند، مزد نمی طلبند که بالعکس، دارایی اندک خود را نیز صرف محرومین می کنند.

به گزارش صبح مشهد در تور رسانه ای که با همت بسیج رسانه برگزار شد بازدیدی  از روستای محروم جهانگیر بخش مرزداران سرخس داشتیم که به گفته یکی از اهالی ۳۵ خانوار جمعیت داشته و عمده فعالیت آنها کشاورزی و دامپروری است.

به پای صحبت های جهانی یکی از بزرگان روستا می نشینیم. وی می گوید: نظامی بازنشسته ام پس از سی سال به منطقه جهانگیر بازگشتم اینجا هزینه‌های زندگی کمتر است و کشاورزی حلالترین راه درآمد است.

جهانی ادامه داد: یکی از پسرانم شب گذشته زدواج کرد؛ او هم زندگی در روستا را ترجیح میدهد زیرا آبادانی در روستا ایجاد شده و بسیج به فکر ماست.

یکی از ریش سفیدان روستا می گوید: با توجه به اینکه عمده فعالیت ما در روستا کشاورزی است ولی با مشکل کمبود آب نه تنها برای کشاورزی بلکه آب شرب مواجه هستیم.

وی مسیر جاده ای برای ارتباط با شهر را را بسیار بد دانست و می گوید: تنها یک مسیر وجود دارد که آن هم در زمستان غیر قابل تردد می شود.

در روستا با پیرمردی رو به رو می شویم که ۸۰ سال سن دارد وی می گوید: من سه فرزند دارم و خانه ام کلا یک قالیچه هم نمی شود و برای عروسی تک پسرم بودجه کافی ندارم متاسفانه هیچ نهادی به ما سر نمی زند و بخشدار هم کمک نمی کند.

همسر او با چشمی گریان با زمزمه کمک کنید می گوید: ما دیگر توان کار کردن نداریم و مشکلات درمانی ما هم پیگیری نمی شود انگار روستای ما فراموش شده است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از گروه جهادی در روستای خود می گوید: خداوند خیر دنیا و آخر را به آنها بدهد.

پیشنهاد اجرای طرح های اقتصادی برای تقویت معیشت اهالی روستای جهانگیر

در ادامه ربانی مسئول گروه جهادی گفت: این روستا به عنوان یک روستای محروم مرزی شناسایی شده و پیشنهاد اجرای طرح های اقتصادی برای تقویت معیشت اهالی علاوه بر  دیگر خدمات ارائه شده است.

حرکت های جهادی عاملی موثر در خود جوشی اهالی برای آبادانی روستای خویش

وحید قربانی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی می گوید: رهبر معظم انقلاب توسعه روستایی را به‌عنوان یک راهبر عنوان کردند و مورد توجه بخش‌های مختلف قرارگرفته و سپاه نیز از توان اردوهای جهادی برای اجرای مشارکت عمومی برای رفع مشکلات استفاده می‌کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی  بیان کرد: یکی از دلایل ایجاد مهاجرت به شهرها ایجاد حس محرومیت است اگر این احساس با حرکت جهادی  به آبادانی تبدیل شود مردم به روستاهای خود بازخواهند گشت و با مشارکت خود مشکلات را حل خواهند کرد.

وی افزود: کمبودهای زیرساختی در روستاها موردنظر بوده اما هدف تقویت روحیه جهادی و تقویت مشارکت عمومی است تا مردم به این خودباوری برسند با حداقل امکانات اما باروحیه ارزشی می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه جدی‌ترین مشکلات مردم بهداشت عمومی است؛ افزود: ازاین‌رو اردوهای جهادی در سه روستای محروم سرویس‌های بهداشتی می سازند.

قربانی با اشاره بر لزوم استمراراردوهای جهادی، افزود: شورا و دهیاری روستاها با برنامه‌ریزی می‌تواند این فعالیت‌ها را توسعه دهند تا  اردوهای جهادی زمینه آبادانی نامحدودی برای روستایشان شود.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۳۳۵ روستاد این بخش محروم هستند که اقداماتی برای آبادانی آن‌ها انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در رفع مشکلات کوچک زیرساختی نیازمند روحیه جهادی مردم روستا برای حل مشکلات  اما در زیرساخت‌هایی مانند گاز روستایی باید دولت وارد عمل شود که  نیاز به زمان دارد.

وی در خصوص همکاری بخش‌های دولتی با اردوهای جهادی بیان کرد: دستگاهها باید توان داخلی‌شان را برای حمایت از اردوهای جهادی را بکار بگیرند و از حرکت اردوهای جهادی به‌عنوان یک فرصت استفاده ‌کنند.

قربانی بابیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی اردوهای جهادی  بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر چه بخش های مختلفی در کشور در این زمینه فعالیت می کنند ولی تاثیر الگوهای جهادی در این زمینه بسیار بیشتر بوده است.

اردوی جهادی فعالیتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی

همچنین علی نصیریان بخشدار مرزداران سرخس  علی نصیریان اظهار کرد: اردوهای جهادی که با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است فعالیتی ارزشمند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع محرومیت ها است.

وی با بیان اینکه فعالیت گروه های جهادی در بخش مرزداران سرخس در زمینه فرهنگی، عمرانی، اجتماعی است؛ افزود: برای تامین مصالح فعالیت های عمرانی اردوهای جهادی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان اعتبار از سوی بخشداری و دهیاری ها در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ دانشجویی جهادی در قالب ۱۰۰ گروه جهادی  در ۱۰ روستای منطقه محروم بخش مرکزی و بخش مزداوند شهرستان سرخس از جمله جهانگیر،درخت بید، بزنگان، معدن، قره قیطان، زالوغال، دولت آباد، آصف آباد، شیر تپه، قلعه قصاب و یکه بید در عرصه های فرهنگی، آموزشی، عمرانی، بهداشت، بهسازی و اقتصاد مقاومتی به مدت ده روز خدمت رسانی می کنند.

در کوچه پس کوچه های روستا قدم میزنم کودکانی را میبینم که با لباس های خاک آلود در حال بازی هستند چه زیباس نظاره نشستن به خنده های کودکانه شان.

در آنطرف چند پیرمرد در حال صحبت کردن با هم هستند و ازاینکه گروهی برای کمک به روستایشان آمده اند ابراز خوشحالی می کنند.

شاید اگر حرکت‌های جهادی در قالب یک برنامه بومی، برای سازندگی مادی و معنوی کشور مورد توجه قرار گیرد؛ در قالب آن، بتوان هم ابعاد سازندگی مادی، اعم از عمرانی، کشاورزی، بهداشتی و …، را پوشش داد و هم ابعاد تعالی فرهنگی و معنوی را مدنظر قرار داد.

نویسنده: مجید حسین دخت

 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن