اجتماعیاخبار مهماستانی

فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان در مصاحبه اختصاصی با صبح مشهد مطرح کرد: لشکر ۷۷ در دوران انقلاب به‌صورت مستمر علیه رژیم پهلوی فعالیت می‌کرد

کد خبر : 14548

فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان گفت: ارتش حدود ۳ هزار شهید از اوایل شکل‌گیری نهضت تا پیروزی انقلاب تقدیم کرد و لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان به واسطه همجواری با امام رضا(ع) در آن زمان نسبت به سایر یگان‌های ارتش فعالیت‌های بیشتری علیه رژیم پهلوی داشت.
امیر سرتیپ دوم ستاد مرتضی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مشهد، اظهار داشت: نقش و اهمیت جایگاه خبرنگاران بر هیچکس پوشیده نیست و این نقش در سطح جامعه و پیشرفت‌های حاصله بسیار موثر بوده است و اگر خودمان را سرباز نظام می‌دانیم، رسانه‌ها را هم سربازان جنگ نرم می‌دانیم.
وی افزود: معتقدیم که ارتش و رسانه همواره در کنار هم بوده و هستند و فعالیت‌های این دو گروه مکمل یکدیگر هستند.
فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان با اشاره به افتخار آفرینی‌های این مجموعه در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان نقش بسیار موثری در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته و وقتی که دلایل و مولفه‌های آن بررسی می‌شود برجستگی‌ها، ناب بودن و خاص بودن این انقلاب که از استثنائی‌ترین اتفاقات آن دوران بود دیده می‌شود.
محمدی تصریح کرد: در پیروزی انقلاب گروه‌های مختلفی نقش داشتند، اما نقش بخشی از گروه‌ها همچون ارتش بسیار کلیدی بود و لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان هم در آن سال‌ها نقش ویژه‌ای داشت.
وی با اشاره به اینکه امام راحل(ره) از زمان شروع نهضت یاران وفاداری در ارتش داشتند، تاکید کرد: در آن زمان ۳ گروه در ارتش بودند که گروه اول شامل خانواده‌های مذهبی و ظلم‌دیدگان رژیم پهلوی بودند که همیشه علیه رژیم فعالیت می‌کردند، گروه دوم شامل کسانی بود که به فضای سیاسی اطراف کاری نداشتند و براساس آموخته‌ها دستورات سلسله‌مراتب را اجرا می‌کردند و گروه سوم هم شامل افراد رده بالای ارتش بود که به نفع رژیم و علیه ملت کار می‌کردند.
فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان با تاکید بر اینکه فعالیت یاران امام در ارتش باعث شد که طرفداران امام زیاد شوند، بیان کرد: در این راه بسیاری از نیروها توسط ساواک دستگیر شدند و رنج‌های زیادی را هم متحمل شدند و عده‌ای دیگر نیز از مجموعه ارتش اخراج شدند و عده‌ای هم به دلیل مخالفت‌های انقلابی اعدام شدند.
محمدی گفت: در مجموعه ارتش ۲۱۶ هزار شهید در دوران ۸ سال دفاع مقدس تقدیم کرده‌ایم و حدود ۳ هزار شهید هم از اوایل شکل‌گیری نهضت تا پیروزی انقلاب تقدیم شد و لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان به واسطه همجواری با امام رضا(ع) در آن زمان نسبت به سایر یگان‌های ارتش فعالیت‌های بیشتری علیه رژیم پهلوی داشت.
وی افزود: نظر حضرت امام خمینی(ره) و انقلابیون در برخورد با نظامی‌ها با حالت نرمش بود و خود ارتشی‌هایی که یار و یاور انقلاب بودند هم همین تدبیر امام راحل(ره) را داشتند، اما عده‌ای سوءاستفاده‌گر دنبال درگیری‌های زیادی بودند و گاهاً در پی ایجاد اختلاف میان ارتش و انقلابیون بودند.
فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان با اشاره به اتفاقات رخ داده در مجموعه ارتش در سال ۵۷، گفت: در سال ۵۷ اتفاقات خاصی در مجموعه ارتش به‌وقوع پیوست و در ۱۷ شهریور عده‌ای از ارتشی‌هایی که علیه مردم بودند و در جهت حمایت از رژیم به سمت مردم تیراندازی می‌کردند از ادامه انجام این کار منصرف شدند و حتی به نشانه اعتراض اعتصاب غذایی کردند.
محمدی تصریح کرد: گروهی دیگر از سربازان و ارتشیان هم در روز ۹ دی به نشانه اعتراض از پادگان‌ها فرار کردند و در پی این اقدام عموم مردم به‌ویژه جوانان اقدام به تراشیدن سرهای خود کردند تا این سربازان که در میان مردم قرار گرفته بودند شناخته و شناسایی نشوند و این دست اقدامات تا روز ۲۶ دی ماه که منجر به فرار شاه ایران و ۱۲ بهمن ماه که منجر به ورود امام راحل(ره) به میهن شد ادامه یافت.
وی با بیان اینکه در سخنرانی کلیدی حضرت امام خمینی(ره) در روز ۱۲ بهمن ماه در بهشت زهرا(س) به نقش ارتش در سقوط رژیم اشاره شد، تاکید کرد: پس از آن سخنرانی تاریخی اقدامات قابل توجهی صورت پذیرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به پائین کشیدن مجسمه شاه در محوطه لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان در روز ۱۴ بهمن، حرکت تاریخی همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن، همبستگی با امام و انقلاب و پیوستن در جمع مردم در ۲۲ بهمن و رژه باشکوه ارتشیان در ۲۴ بهمن اشاره کرد.
فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان اضافه کرد: در ۲۶ بهمن شهید هاشمی‌نژاد به نمایندگی از آیت‌الله واعظ‌طبسی(ره) به لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع) خراسان آمد و ضمن تقدیر از عملکرد ارتشیان سرهنگ کوچکی‌زاده را به عنوان سرپرست این لشکر معرفی کرد و در ۲۸ بهمن هم دستور برگشت سربازان فراری به پادگان‌ها داده شد و در آنجا به ضرورت وجود ارتش اشاره شد و تمامی این سربازان که بیش از هزار نفر بودند در مسجد کرامت که یکی از پایگاه‌های اصلی انقلاب در مشهد بود جمع شدند و با همراهی آیت‌الله واعظ‌طبسی(ره) به پادگان‌ها‌ بازگشتند.

پایان بخش اول مصاحبه

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن