پایتخت فرهنگ اسلامی

با همکاری آستان قدس رضوی و سازمان بهزیستی خراسان رضوی

موزه آنلاین ویژه ناشنوایان رونمایی شد

کد خبر : 42584

موزه آنلاین با عنوان «سکوت در هیاهو» ویژه ناشنوان و کم‌شنوایان با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و ادره کل بهزیستی استان در نود و هفتمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از گنجینۀ رضوی، در آستانۀ روز جهانی ناشنوایان و در نودوهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از موزه آنلاین با عنوان «سکوت در هیاهو» ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی رونمایی شد. این برنامه با حضور محدود جمعی از کارشناسان و ناشنوایان و هم‌زمان به صورت پخش وبیناری برگزار شد. مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی در معرفی این سامانه اظهار کرد: در موزه آنلاین که با زبان اشاره طراحی شده است، ناشنوایان و کم شنوایان قادر خواهند بود با موزه‌های آستان قدس رضوی، مکان‌های گردشگری و همچنین سایر موزه‌های سراسر کشور آشنا شوند.

مسعود فیروزی افزود: این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که ناشنوایان از طریق RQ cod وارد فضای موزه می‌شوند و مترجمان ناشنوایان، آثار مورد نظر را به صورت بصری معرفی می‌کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: افراد ناشنوا و کم شنوا دارای معلولیت حسی هستند اما سعی دارند علی‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که در جامعه با آن روبرو می‌شوند آن را به حداقل برسانند.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی به محدودیت استفاده از مراکز عمومی برای ناشنوایان اشاره کرد و گفت: یکی از این محدودیت‌ها استفاده از موزه‌ها بود. بازدید از آثار موزه برای این قشر صرفاً جنبه زیبایی‌شناختی دارد و افراد نمی‌توانستند اطلاعاتی از اثر مورد نظر دریافت کنند اما با طراحی موزه آنلاین توانستیم گامی در جهت رفع این مشکل برداریم.

وی با تأکید بر اینکه افراد دارای معلولیت، در جامعه باید طوری زندگی کنند که از حقوق برابر با سایرین برخوردار باشند، افزود: در حقیقت معلولیت این افراد از زمانی شروع می‌شود که با محدودیت‌هایی در جامعه روبرو می‌شوند.

فیروزی ادامه داد: چنانچه معلولین از حقوق اجتماعی خود محروم باشند و تعامل آنان با جامعه مختل شود کماکان محدودیت آنان روز به روز افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: امروز در استان خراسان رضوی ۱۴هزار معلولیت شنوایی تشکیل پرونده داده‌اند که به تعداد آنان روز به روز اضافه می‌شود؛ لذا در کنار کانون ناشنوایان به دنبال رفع مشکلات و محدودیت‌های این افراد هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن