شهری

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد:

آغاز طرح ضربتی پایش شپش سر در مدارس مشهد/ آمار دانش‌آموزان مبتلا محرمانه است

کد خبر : 55484

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی از آغاز طرح ضربتی پایش پدیکلوز(شپش سر) در مدارس مشهد از این هفته خبر داد.

به گزاش صبح مشهد به نقل از ایسنا، رضا کشتی دار عنوان کرد: هر ساله با شیوع فصل سرما نه تنها در مدارس بلکه در بسیاری از مراکز تجمیع مانند مهدکودک‌ها، سربازخانه‌ها و… شیوع شپش اتفاق می‌افتد. در همین رابطه همیشه با مرکز بهداشت استان جلساتی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: دستورالعمل مقابله با شپش برای تمام مدارس ارسال شده است. دوره و کارگاه آموزشی برای مراقبین سلامت که کار غربالگری دانش‌آموزان را انجام می‌دهند نیز گذاشته شده است. در هفته آینده طرح ضربتی پایش پدیکولوز( شپش سر) را با همکاری مرکز بهداشت در مدارس انجام می‌دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه شیوع شپش مربوط به قشر خاصی نیست، در خصوص تمهیدات لازم در این خصوص اظهار کرد: رعایت بهداشت فردی موضوع بسیار مهمی در این زمینه است. وسایلی که دانش آموزان در فصل سرما استفاده می‌کنند مخصوصا کلاه و مقنعه آن‌ها به صورت مشترک نباشد. همچنین سعی کنند جالباسی و محلی که لباس‌های خود را روی آن قرار می‌دهند به گونه‌ای باشد که لباس‌ها روی یکدیگر قرار نگیرند؛ زیرا شپش به راحتی انتقال پیدا می‌کند.

کشتی‌دار با بیان اینکه درصورت مشاهده چنین مواردی دانش‌آموزان به مراکز بهداشتی ارجاع داده می‌شوند، گفت: پس از ارجاع دانش‌آموز به مراکز بهداشتی، نه تنها دانش‌آموز بلکه خانواده وی به استفاده از شامپوی مخصوص الزام می‌شوند. پس از گذراندن دوره‌ای دوهفته‌ای شپش خارج شده و مانع سرایت به دیگران خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مدرسه‌ای که اخیرا در یکی از مناطق برخوردار مشهد شیوع شپش در آن مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: غربالگری در این مدرسه انجام شده و نفراتی که شپش سر داشتند به مراکز بهداشت معرفی شدند. در مراکز بهداشتی پایش‌ها به صورت مجدد انجام می‌شود و پس از تشخیص قطعی شپش سر در هر فرد، دوره درمانی آن‌ها آغاز می‌شود. ما در خصوص شپش سر چیزی به نام جداسازی نداریم. اگر کسی بهداشت فردی را رعایت کند نیازی به جداسازی و اصلاح موی سر ندارد.

آمار دانش‌آموزانی که مبتلا به شپش سر شده‌اند، محرمانه است

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد مدرسه و چه تعداد دانش‌آموز در مدارس ما مبتلا به شپش سر هستند، اظهار کرد: آمارها در این رابطه به صورت محرمانه است. شاید آمارها در این خصوص جنبه اجتماعی خوبی نداشته باشد. ممکن است خانواده‌ای به صورت ناخواسته دچار شپش سر شود. نام بردن تعداد یا نام مدارس و افراد می‌تواند بازتاب‌های منفی در این موضوع ایجاد کند. اگر رسانه به سمتی برود که مراقبت برای پیشگیری از شپش را متذکر شود رسالت ما با حضور رسانه‌ها موفق خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شیوع شپش هرساله و در این فصول بروز می‌کند، اگر ما تمامی دانش‌آموزان را مورد غربالگری قرار بدهیم می‌توانیم آمار دقیقی از مبتلایان را در اختیار جامعه بگذاریم. با این حساب تمامی مدارس و تمامی مراکزی که در آنها ابزارها و پوشش‌ها به صورت مشترک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، در معرض خطر شپش سر قرار دارند.

کمبود مربی بهداشت

کشتی‌دار در خصوص وضعیت مربیان بهداشت در مدارس استان عنوان کرد: ما در همه مدارس مربی بهداشت نداریم. با توجه به ظرفیت‌ها، تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد مدارس را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مدارس ابتدایی در خصوص مربیان بهداشت به صورت کامل تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اما مدارس دوره‌های متوسطه اول و دوم ما مخصوصا در مدارس پسرانه با توجه به کمبود نیروی مرد مراقبین سلامت، درصد پوشش پایین‌تری داشته‌ایم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن