اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

طلاق در خراسان رضوی اول در فراوانی، هشتم در نرخ

کد خبر : 13431

«خراسان رضوی رتبه نخست طلاق در کشور!» این تیتر خبری است که روز گذشته در خبرگزاری صداوسیما منتشر شد.

به گزارش صبح مشهد، در این گزارش آمده است که براساس گزارش مرکز آمار ایران، هم اکنون به ازای هر هزار نفر جمعیت در سن قانونی ۲٫۵ طلاق رخ می‌دهد که خراسان رضوی با میانگین ۳٫۵ طلاق به ازای هر هزار نفر جمعیت در صدر این جدول قرار دارد.  بر اساس این آمار،  خراسان رضوی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین سرانه طلاق کشور را دارند. همچنین  سیستان و بلوچستان،  ایلام و خراسان جنوبی با کمترین سرانه طلاق،  شرایط بهتری داشته و در رده‌های پایین جدول فراوانی طلاق قرار دارند.» روز گذشته انتشار این خبرها در برخی سایت‌های رسمی بازتاب گسترده‌ای داشت، خبری که گفته می‌شود براساس سرشماری سال ۹۵ اعلام شده است اما «سید حسین نیری» مدیر کل ثبت احوال استان خراسان رضوی آن را تکذیب کرد و گفت: هنوز آمار تطبیقی استان‌ها درسرشماری آماده نشده است و این آمار معمولا در انتهای هر سال اعلام می‌شود. با توجه به این موضوع وقتی آمار دیگر استان‌ها وجود نداشته باشد چطور می‌توان گفت که خراسان رضوی چه رتبه‌ای داردو دیگر استان‌ها در چه رتبه‌هایی هستند؟» نیری افزود: معمولا در طول سال ما یک سری آمار ۹ ماهه و شش ماهه داریم که آمار ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ در پایان آذرماه اعلام می‌شود ولی آمار شش ماهه طلاق هم اکنون آماده و قابل اعلام است». وی خاطر نشان کرد: « اگر بخواهیم ماهانه آمار ازدواج و طلاق را داشته باشیم فقط به صورت استانی می‌توانیم این آمار را محاسبه کنیم  .» به گزارش ایسنا، نیری در تاریخ ۳۰ آذر ماه سال گذشته هم با بیان این که در هشت ماه سال ۱۳۹۵ ، حدود ۱۱هزار و ۸۳ فقره طلاق در استان به ثبت رسیده است، گفته بود: نرخ طلاق در کشور ۲٫۳ درصد و این میزان در خراسان رضوی ۲٫۶ درصد است و پس از استان‌های تهران، قم، البرز و گیلان، خراسان رضوی رتبه پنجم ثبت طلاق کشور را در اختیار دارد. همچنین چند روز قبل رشیدیان استاندارخراسان رضوی  گفته بود: میزان طلاق در خراسان رضوی با اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر از رتبه اول به رتبه هشتم کشور کاهش یافته و در نیمه اول امسال نیز کاهش ۱۳٫۲ درصدی طلاق را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

رتبه هشتم در نرخ ازدواج به طلاق 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار روز گذشته درباره آمارهای متفاوت مطرح شده درباره طلاق در خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: رتبه اول خراسان رضوی در طلاق طی روز گذشته که در فضای مجازی منتشر شده است و من نیز آن را مشاهده کرده ام، مربوط به فراوانی وقوع طلاق است اما آماری که ما اعلام کردیم نرخ ازدواج به طلاق است که خراسان رضوی رتبه هشتم در کشور را دارد. سید جواد حسینی افزود: میزان طلاق در استان طی پنج ماه اول امسال ۱۳٫۱ درصد کاهش یافته و رتبه استان ما در نرخ ازدواج به طلاق،  رتبه هشتم کشور است. وی یاد آورشد: رتبه اول اعلام شده  مربوط به فراوانی طلاق است که براساس جمعیت سنجیده می‌شود و اگر فراوانی آسیب‌ها را نیز احصا کنیم، در آسیب‌ها هم بیشتر است اما در آمارها، شاخص‌های استاندارد است که اعتبارو اهمیت  دارد. حسینی درپاسخ به این سوال که با توجه به رتبه اول اعلام شده، طرح‌هایی که در زمینه کاهش طلاق اجرا شده چه تاثیری داشته است، گفت: برنامه مداخله در طلاق،  راه اندازی سامانه کنترل طلاق و افزایش ساعات آموزش زوج‌ها و افزایش نرخ اشتغال و بهبود فضای کسب و کارمنجر به کاهش طلاق می‌شود. وی تاکید کرد: همواره در طبقه بندی ها، نرخ ازدواج به طلاق ملاک است که در جایگاه هشتم کشور قرار داریم البته درصد وقوع طلاق نیز در پنج ماه اول امسال به نسبت سال قبل ۱۳٫۱ درصد کاهش یافته است.

آسیب‌های اجتماعی درگیر آمار

با وجود توضیحات مدیرکل ثبت احوال و معاون سیاسی اجتماعی استاندار درباره کاهش نرخ طلاق درخراسان رضوی که با اجرای طرح‌های اخیر حاصل شده است، نمی‌توان آمارهای ارائه شده بر مبنای سرانه طلاق را نیز نادیده گرفت. اگرچه رتبه خراسان رضوی در نرخ طلاق کاهش قابل توجهی داشته است و روند مثبت رسیدگی به این گونه آسیب‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، اما بر اساس اخبار رسمی منتشر شده بر مبنای سرانه طلاق،لزوم توجه بیشتر به این معضل اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد.

البته باید برای مشخص شدن جزئیات بیشتر این موضوع، منتظر انتشار گزارش رسمی و به روز مرکز آمار و سازمان ثبت احوال کشور باشیم.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن