دانش و فناوری

جیمی پسرک میلیارد دلاری!

کد خبر : 53742

موفق‌‌‌‍‌‌‌ترین یوتیوبر دنیا ۱۶۹ میلیون مشترک در این شبکه و در مجموع حدود ۳۰۰ میلیون دنبال کننده در شبکه‌‌‌‍‌‌‌های اجتماعی مختلف دارد و با ویدئوهای هیجان انگیز پول سازی می کند

صبح مشهد- پاییز ۲۰۱۶ بود که جیمی دونالدسن یک بازنده به‌‌‌‍‌‌‌نظر می‌‌‌‍‌‌‌رسید کسی که هیچ شباهتی به یک سلبریتی مولتی میلیونر نداشت. او متولد ۱۹۹۸ میلادی است و از ۱۳ سالگی تولید محتوا در یوتیوب را شروع کرد اما ۵ سال تمام با شکست‌‌‌‍‌‌‌های جدی مواجه شد. مادر جیمی از او خواست به دانشگاه برود، اما او بعد از دو هفته، تحصیل در دانشگاه کارولینای شرقی را رها کرد. او به جای رفتن به کلاس‌‌‌‍‌‌‌های درس، بیشتر وقت خود در دانشگاه را در خودرویش به ویرایش ویدئوها می‌‌‌‍‌‌‌گذراند. بعد از رها کردن دانشگاه، مادر جیمی آن چنان از پسر خود ناامید شد که او را از خانه بیرون انداخت، اما تصمیم جیمی نتیجه داد. حالا هفت سال بعد از انصراف او از دانشگاه، جیمی که در فضای مجازی با نام «مستر بیست» (MrBeast) شناخته می‌‌‌‍‌‌‌شود، ۱۶۹ میلیون دنبال کننده در یوتیوب دارد، بیشتر از هر تولیدکننده محتوای فردی دیگری در این شبکه اجتماعی.

رکوردهای جیمی
او در تیک‌‌‌‍‌‌‌تاک ۸۵ میلیون دنبال کننده و در اینستاگرام هم ۳۹ میلیون دنبال‌‌‌‍‌‌‌کننده دارد و اولین نفری هم بود که توانست در تردز، شبکه اجتماعی جدید شرکت متا به یک میلیون دنبال‌‌‌‍‌‌‌کننده دست یابد. جیمی حالا در ۲۵ سالگی یک امپراتوری به‌‌‌‍‌‌‌سرعت در حال رشد را تحت مدیریت خود دارد که ممکن است بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد. او این امپراتوری را با انجام بدلکاری‌‌‌‍‌‌‌های پرخرج و شگفت‌‌‌‍‌‌‌انگیز ، اهدای پول و انجام کارهای بشردوستانه ساخته است. جیمی حتی مسابقه سریال معروف «بازی مرکب» را بازسازی کرد و یک قطار را داخل یک چاله عظیم انداخت. اغلب ویدئوهای پر اکشن مستر بیست با توضیحات جیمی آغاز می‌‌‌‍‌‌‌شود و با مجموعه‌‌‌‍‌‌‌ای از بدلکاری‌‌‌‍‌‌‌ها، چالش‌‌‌‍‌‌‌ها و شوخی‌‌‌‍‌‌‌های پرسرعت ادامه می‌‌‌‍‌‌‌یابد. بسیاری از ویدئوهای او دشوار، خطرناک و شگفت‌‌‌‍‌‌‌انگیز است، در ضمن او جسارت خاصی در تولید کارش دارد.

سفر به هتل‌‌‌‍‌‌‌های لوکس
او با پول زیادی که حالا در اختیار دارد، می‌‌‌‍‌‌‌تواند مخاطبان را همراه خود به جاهایی ببرد که چیزهایی ببینند که خود هرگز امکانش را ندارند. مانند ویدئویی که جیمی در آن به هتل‌‌‌‍‌‌‌های لوکس سراسر دنیا می‌‌‌‍‌‌‌رفت، از جمله یک قلعه که هزینه یک شب اجاره آن یک میلیون دلار بود. این کار خیلی جالبی است چون به مخاطبان خود امکان دیدن چیزی را می‌‌‌‍‌‌‌دهد که در زندگی واقعی هرگز نمی‌‌‌‍‌‌‌توانند ببینند، اما انتقادهایی هم از او می‌‌‌‍‌‌‌شود، چون برخی ویدئوهای مستر بیست با نمایش خودنمایانه ثروت همراه است، مانند ویدئوی پرواز با گران قیمت‌‌‌‍‌‌‌ترین بلیت هواپیمای دنیا، اما برخی طرفداران جیمی معتقدند که این کارها را برای مخاطبان می‌‌‌‍‌‌‌کند و سعی دارد رفتار ساده‌‌‌‍‌‌‌ای داشته باشد.

هفته ای یک میلیون هزینه تولید
سال گذشته پس از آن‌‌‌‍‌‌‌که مستر بیست نسخه واقعی مسابقه «بازی مرکب» را به اجرا درآورد، تعداد دنبال کنندگانش در ویدئو با افزایش زیادی همراه بود. این ویدئو ۴۶۰ میلیون بار دیده شده است. با افزایش شهرت مستر بیست، بودجه او برای ساخت ویدئو هم افزایش یافته است. او در یکی از ویدئوهای اخیرش یک قطار واقعی را درون یک گودال عظیم انداخت. به گفته جیمی او هفته‌‌‌‍‌‌‌ای یک میلیون دلار صرف ویدئوهایش می‌‌‌‍‌‌‌کند.

کارهای خیر جیمی
جیمی در ماه ژانویه ویدئویی با عنوان «هزار نابینا برای اولین‌‌‌‍‌‌‌بار می‌‌‌‍‌‌‌توانند ببینند» منتشر کرد که در آن، هزینه انجام عمل آب مروارید هزار بیمار را برعهده گرفت. پس از بیرون آمدن بیماران از اتاق عمل که از چشمان برخی از آن‌‌‌‍‌‌‌ها اشک جاری بود، جیمی به بعضی از آن‌‌‌‍‌‌‌ها چمدانی پر از پول داد. در ویدئوی دیگری که در ماه مه منتشر شد، جیمی برای دو هزار فرد قطع عضو شده، دست و پای مصنوعی خرید. برخی منتقدان او را به سوءاستفاده از افراد آسیب‌‌‌‍‌‌‌پذیر برای گرفتن بازدید و افزایش درآمد متهم کرده‌‌‌‍‌‌‌اند، اما برخی دیگر معتقدند بسیاری از اینفلوئنسرها به‌‌‌‍‌‌‌رغم درآمد زیاد حاضر به انجام این ‌‌‍‌‌‌کارها نیستند. از طرف دیگر برخی می‌‌‌‍‌‌‌گویند این ویدئوهای مستر بیست این پیام مخرب را دارد که مشکلات اجتماعی را می‌‌‌‍‌‌‌توان از طریق کارهای خیر افراد ثروتمند حل کرد، نه از طریق اقدامات سیستماتیک‌‌‌‍‌‌‌تر دولت.

فرمول موفقیت مستر بیست

فرمول موفقیت مستر بیست از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ جذابیت معمولی و شوق و ذوق او، تولید پرهزینه ویدئوها و بدلکاری‌‌‌‍‌‌‌های استادانه، به همراه پول زیادی که به‌‌‌‍‌‌‌راحتی برای آن‌‌‌‍‌‌‌ها خرج می‌‌‌‍‌‌‌شود، اما به عقیده عده‌‌‌‍‌‌‌ای از کارشناسان، شهرت جیمی از شیوه ویژه او برای انجام کارهای خیر ناشی می‌‌‌‍‌‌‌شود، چرا که او به ‌‌‍‌‌‌جای جذب کمک برای نیازمندان، مخاطبانش را متقاعد می‌‌‌‍‌‌‌کند که با تماشای ویدئوهای او و کمک به بیشتر شدن بازدیدهای آن‌‌‌‍‌‌‌ها، در نوعی مشارکت اخلاقی سهیم می‌‌‌‍‌‌‌شوند. او با همین شیوه توانسته است میلیون‌‌‌‍‌‌‌ها دلار برای پاک سازی اقیانوس‌‌‌‍‌‌‌ها از زباله‌‌‌‍‌‌‌های پلاستیکی و خرید لباس برای افراد نیازمند پول جمع‌‌‌‍‌‌‌آوری کند. فرمت محتوای بسیاری از ویدئوهای او به گونه‌‌‌‍‌‌‌ای است که مخاطبان را تشویق می‌‌‌‍‌‌‌کند برای دیدن نتیجه، ویدئو را تا انتها تماشا کنند، موضوعی که سبب می‌‌‌‍‌‌‌شود درآمد بیشتری هم نصیب جیمی و هم یوتیوب شود و احتمال پیشنهاد شدن ویدئوهای او توسط الگوریتم یوتیوب بیشتر شود. از طرفی ویدئوهای او دست اول و عاری از تقلیدند.

در تهیه این مطلب از «روزیاتو» کمک گرفتیم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن