استانیاسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

آغاز حرکت بزرگترین کاروان پیاده روی ۴۰ هزار نفری اربعین در ایران از منطقه ملاشیه اهواز

کد خبر : 12875

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در نشستی خبری با موضوع اقدامات صورت گرفته در ستاد استانی اربعین و زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر، حضور یافت.
به گزارش صبح مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدحسن واحدی در این نشست از آغاز حرکت بزرگترین کاروان پیاده روی ۴۰ هزار نفری اربعین در ایران از منطقه ملاشیه اهواز خبر داد و گفت: محل های اسکان و ایستگاه های پذیرایی زائران از نظر امنیتی بررسی شده اند و با وجود کمیته امنیتی زائران، مشکلی در این خصوص نیست.
وی اظهار کرد: طرح جامع زیارت از سال ۹۵ که یک طرح پنج ساله است شروع به فعالیت کرده است و تا کنون از۸۲۵ پروژه، ۱۲۰ مورد آن با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان عملیاتی شده و مابقی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در چهار سال گذشته، ۱۰۸ میلیون نفر به مشهد وارد شده اند و نقطه شاخص این جمعیت، مدیریت توسط ستادهای مرتبط بخش خصوصی بود که فعالیت های فرهنگی و زیارتی محور کار قرار گرفت.
واحدی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری با احتساب نوروز، ۱۹ میلیون و ۱۶۲ هزار زائر و حدود ۲۸میلیون مسافر به مشهد آمدند و بین زائر و مسافر با وجود شاخصه هایی تفکیک قائل می شویم که یکی از شاخصه ها برای مثال از یک هواپیما که وارد مشهد می شود ۶۵ درصد آن زائر است و این موارد براساس تجربه ای است که در این سال ها کسب کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه در عرصه طرح جامع زیارت چند اقدام اساسی انجام شده است گفت: اولین اقدام راه اندازی رادیو زیارت است که به صورت آزمایشی دنبال می شود و افتتاح رسمی آن با حضور مقامات کشوری خواهد بود که ۸ ساعت توسط تولیدات خراسان رضوی، ۸ ساعت تولیدات سایر استان ها و ۸ ساعت تکرار برنامه ها خواهد بود و محتویات آن توسط آستان قدی رضوی اجرا می شود، همچنین سیمای زیارت نیز تا سال ۹۸ افتتاح می گردد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص زائرسراهای ارزان قیمت ابراز کرد: ۳۰زائر سرای ارزان قیمت برای ۳۰ استان با هزینه حدود ۳۰۰میلیارد تومان در غالب زمین و پروانه به استان های کشور ساخته می شود که چهار مورد آن افتتاح شده و مابقی بین۳۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است‌. علاوه بر این،۱۵ هزار تخت برای افراد کم و بی بضاعت که این افراد توسط نماینده ولی فقیه دراستان ها شناسایی شده اند، در نظر گرفته شده است.
واحدی با اشاره به سرمایه گذاری گردشگری تصریح کرد: پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری گردشگری در استان انجام شده که بین ۳۰ تا ۸۰ درصد از این پروژه ها، در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص سوالی مبنی بر ایجاد امنیت زائران گفت: بسته پلیس زائر یا پلیس گردشگری، درحال عملیاتی و اجرایی شدن است. دستورالعمل امنیتی به کاروان ها ابلاغ شده است و از آنجایی که ممکن است تهدیدات تکفیری وجود داشته باشد، تمامی محل های اسکان و ایستگاه ها از نظر امنیتی بررسی شده اند و با وجود کمیته امنیتی زائران نگران مشکلی در این خصوص نباشند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در رابطه با بحث زائران خارجی ابراز کرد: این بحث نیز هدف گذاری شده است تا مقدمات حضورشان فراهم شود و امیدواریم سال آینده ۱۵ درصد افزایش داشته باشد، همچنین کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و هندوستان جز کشورهایی هستند که امسال در دستور کار سفر به مشهد قرار گرفته است.
واحدی با اشاره به پژوهشکده خراسان رضوی گفت: این پژوهشکده تحت عنوان پژوهشکده زیارت فعالیت می کند و تمام دست اندرکاران بخش زیارت، زیر چتر هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری در حال فعالیت است. حدود۳۰ پروژه سرمایه گذاری آماده است و ۱۶ میلیارد تومان به بخش زیارت و گردشگری اختصاص داده شده و از کمک های فنی و اعتباری نیز استفاده می شود.
وی با بیان اینکه سیاست آستان قدس رضوی و معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی در یک مسیر حرکت می کنند تاکید کرد: به دنبال مردمی کردن مقوله زیارت هستیم و نسبت به سال گذشته، ۶۰ درصد مشارکت مردم افزایش پیدا کرده است، امسال ۳۱۰ دستگاه کامیون از کمک های مردمی برای کمک به زائران اعزام‌ شده اند. همچنین در سال گذشته، مشهدی ها با درخواست خودشان، حدود دو هزار نفر از زائران را در خانه هایشان پذیرایی کردند که امسال این تعداد به پنج‌ هزار نفر می رسد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: امسال برای برگشت زائران پیاده، چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس آماده خدمت رسانی به زائران هستند که سال گذشته این آمار، چهار هزار دستگاه بود و در۳۸ مدرسه فرهنگ میزبانی اجرا خواهد شد.
واحدی با اشاره به برنامه ششم توسعه و ماده ۹۷ گفت: با تلاش استاندار خراسان رضوی، این ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید. سال های گذشته بودجه زیارت بین تمامی استان ها توزیع می شد و اکنون فقط به استان های خراسان رضوی، فارس و قم اختصاص پیدا کرده است و از سال ۹۲، حدود ۷۸ میلیارد تومان در بحث زیارت تخصیص اعتبار گرفتیم که حدود ۴۵ میلیارد تومان به شهرداری مشهد داده ایم و مابقی توزیع شهرستانی شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن