یادداشت روز

ضرورت توجه ویژه به ایجاد زیرساخت‌های توسعه در خراسان

کد خبر : 57223

نویسنده: محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

صبح مشهد- استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های شرقی با موقعیتی استراتژیک است که علاوه بر جنبه مهم وجود بارگاه مطهر رضوی در مشهد و رونق گردشگری ناشی از آن، به دلیل هم‌مرزی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه و دیگر پتانسیل‌های موجود، برای اقتصاد کشورمان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

با اینکه هم‌اکنون افراد زیادی از نخبگان این استان در مناصب مهم کشوری قرار دارند که روسای قوای مجریه و مقننه از جمله هستند؛ و ۱۸ نماینده از این خطه در مجلس شورای اسلامی، برای رساندن صدای مردم این استان، بر مسند کرسی‌های ساختمان بهارستان تکیه زده‌اند، خراسان رضوی در زمره استان‌های برخوردار از زیرساخت‌های توسعه‌، قرار ندارد. متاسفانه دولت ها بسیار کمتر از میزان شایسته‌ در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ لذا اقتصاد این استان از ابتدا بر دوش بخش خصوصی نهاده شده و نیاز به اجرای خصوصی‌سازی در خراسان نبوده است.

شاید همه مردم ایران از این موضوع اطلاع نداشته باشند که نه تنها استان خراسان رضوی، بلکه خراسان بزرگ در بسیاری موارد زیرساخت‌ها از محروم‌ترین استان‌های کشور محروم‌تر است.

برای تایید این ادعا، به شرح چند نمونه می‌توان اشاره کرد؛ نخست اینکه خراسان بزرگ و پهناور می‌بایست حداقل سهمی ۲هزار کیلومتری از حدود ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه موجود در کشور می‌داشت؛ اما تنها فقط ۳۵ کیلومتر آزادراه و بزرگراه، یعنی سهمی نزدیک به صفر از بیست هزار کیلومتر را در خود جای داده است.

در مثال دوم باید به پروژه قطار برقی سریع‌السیر مشهد- تهران اشاره کرد؛ طرحی که ۳۰ سال است در انتظار اجرای آن هستیم؛ اما متاسفانه کمترین اقدامی درمورد انجام نشده است.

این‌ شرایط در حالی است که بخش قابل توجهی از منابع بانکی مردم شریف خراسان به‌جای سرمایه‌گذاری در این خطه، در تهران و دیگر استان‌ها سرمایه‌گذاری و تسهیلات‌دهی می‌شود.

نمونه‌‎های بسیاری در این موارد وجود دارد که شاید توفیق شد در آینده به تشریح آن بپردازم.

امیدواریم مسئولان بلندپایه خراسانی کشور و ۱۸ نماینده مردم خراسان در مجلس شورای اسلامی که تاکنون کمتر به زیرساخت‌های توسعه استان توجه داشته‌اند، هر چه سریع‌تر درباره بهبود زیرساخت‌های این استان مهم و استراتژیک کشور چاره اندیشی کرده و حداقل در مورد آزادراه‌ها به‌ویژه بزرگراه حرم تا حرم و جاده‌ها و راه آهن استان امام رضا (ع) اقدام مناسب و درخور تقدیر انجام دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن