شهری

بازار تخلفات بنگاه‌های املاک غیرمجاز مشهد همچنان داغ است

کد خبر : 47498

رئیس اتحادیه املاک مشهد: ۹۵ درصد تخلفات بنگاه‌های املاک از سوی واحدهای صنفی غیرمجاز انجام می‌شود

صبح مشهد–  آن‌طور که رئیس اتحادیه املاک مشهد می‌گوید، ۹۵ درصد تخلفات بنگاه های املاک از سوی واحدهای صنفی غیر مجاز انجام می شود و با این که پیش بینی ها حاکی از وجود حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ مورد از بنگاه های صنفی غیر مجاز در سطح شهر است، از ابتدای سال تاکنون ۴۲۶ مورد شناسایی شده است. فعالیت بنگاه های املاک غیر مجاز معضلی است که مردم شهر مشهد را سال هاست گرفتار کرده به خصوص ساکنان حاشیه شهر یا کسانی که قصد سرمایه گذاری در این مناطق را دارند، فروش زمین و اراضی قولنامه ای به چند نفر، فروش زمین های دولتی و امثال آن، معاملات مشکوک و … از جمله تخلفات بنگاه های غیر مجاز است به همین دلیل بود که دادستانی مشهد در سال ۹۹ دستور جمع آوری  مشاورین املاک غیر مجاز در مشهد را داد.  از طرف دیگر، رئیس جمهور در خرداد امسال دستور اجرایی شدن سقف افزایش سالانه اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد و در شهرستان ها ۲۰ درصد را صادر کرده بود. موضوعی حائز اهمیت که با توجه به وضعیت نابسامان اجاره های مسکن این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا با وجود این واحدهای صنفی غیر مجاز که به راحتی اقدام به تخلف در زمینه اجاره بها می کنند، این قوانین به طور کامل اجرایی خواهد شد یا خیر؟ مسئله فقط به همین موضوعات منتهی نمی شود بلکه به نظر می رسد برخورد با این واحدهای غیر مجاز منع قانونی لازم را ایجاد نمی کند، طوری که بنا به ادعای رئیس اتحادیه املاک مشهد برخورد با این واحدها در سطح پلمب و جمع آوری است و مشمول جریمه ریالی نمی شوند. موضوعی که برای پیگیری آن خواستار پاسخ از مسئولان سازمان صمت و سازمان تعزیرات بودیم، اما ما را به سازمان های دیگر ارجاع می دادند.

سهم ۹۵ درصدی بنگاه های املاک غیر مجاز در تخلفات

محمد عیدی، رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: ۹۵ درصد تخلفات بنگاه های املاک از سوی واحدهای صنفی غیرمجاز سر می زند. از ابتدای سال تاکنون در زمینه طرح پایش، ۴۲۶ مورد املاک غیر مجاز را شناسایی کردیم که برای آن ها اخطار صادر شد. از این تعداد ۱۹۰ مورد مراجعه کردند و تشکیل پرونده دادند که به صورت قانونی رفع شد. ۱۰۱ مورد پلمب شدند و ۱۳۴ مورد از مواردی که اخطار گرفتند در صف پلمب هستند و پرونده آن ها به اجرائیات اتاق اصناف ارجاع داده شده است. وی خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی ما بر اساس اخباری که به ما می رسد، در سطح شهر حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در سطح شهر وجود دارد. طرح پایش هم به منظور شناسایی همین واحدهاست. وی درباره پیگیری ها درباره رسیدگی به این موضوع بیان کرد: آخرین جلسه ای که هفته گذشته در سازمان صمت داشتیم درباره شناسایی همین واحدهای صنفی غیرمجاز بود. این واحدها به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند و شناسنامه دار نیستند. بازرسان ما، بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات مدام در حال بازرسی هستند. در واقع این طرح پایش، طرح مستمری است که ادامه دار خواهد بود. از این رو افرادی که شرایط پروانه کسب را دارند برای صدور پروانه کسب مراجعه کنند. واحدهایی هم که به صورت غیرمجاز بازگشایی کرده اند و شرایط کسب پروانه را ندارند از همین الان خودشان جمع آوری کنند تا با مشکلات عدیده مواجه نشوند.

بنگاه های املاک غیر مجاز مشمول جریمه ریالی نمی شوند

عیدی در پاسخ به این سوال که  بیشترین بنگاه های غیر مجاز در کدام منطقه بوده است؟می گوید: بیشترین میزان سمت الهیه و گلشهر بوده است. پلمب ها هم در همین دو منطقه بوده که در منطقه الهیه پلمب ها انجام شده و در منطقه گلشهر در مرحله پلمب است. وی درباره نوع برخورد با این واحدهای متخلف می گوید: اخطاری که به این ها داده می شود  فعلا در بحث پلمب و جمع آوری است و مشمول جریمه ریالی نمی شوند. این ها پروانه کسب ندارند و معاملاتی هم که انجام می دادند از قراردادهای چاپی منسوخ شده بوده است.

پاسکاری مسئولان

برای پیگیری این موضوع با مسئولان سازمان تعزیرات و سازمان صمت به طور مکرر تماس حاصل کردیم اما مدیران روابط عمومی این نهادها به نقل از مسئولان مافوق خود بیان می کردند که این موضوع را از سازمان های دیگر و اتاق اصناف پیگیری کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن