اسلاید شواقتصادیستون اصلی

صعود ۹پله ای خراسان رضوی در بهبود محیط کسب و کار

کد خبر : 12496

نتایج پایش ملی محیط کسب و کار که از سوی اتاق ایران انجام شده است، نشان می‌دهد شاخص ملی کسب و کار در بهار امسال بهتر از این شاخص در فصل زمستان ۹۵ بوده است؛ در این میان بر اساس یافته‌های این طرح در بهار ۱۳۹۶، استان‌های سیستان و بلوچستان با شاخص ۶٫۱۰،  کرمانشاه با شاخص ۶٫۰۸ و خوزستان با شاخص ۶٫۰۵ به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‏وکار و استان‌های فارس با شاخص ۵٫۰۹، گیلان  با شاخص  ۵٫۱۸ و خراسان رضوی با شاخص ۵٫۲۲ به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‏وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند. شاخص خراسان رضوی در زمستان ۹۵ عدد ۶٫۰۳ بود و از این حیث در رتبه دوازدهم قرار داشت اما در بهار ۹۶ با ۹ پله صعود خود را به رتبه سوم رسانده است.
نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران که طبق ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، از سوی اتاق ایران انجام می‌شود، نشان می‌دهد که در بهار ۹۶ عدد شاخص ملی کسب‌وکار به ۵٫۶۹ رسیده که اندکی بهتر از زمستان ۹۵ است.
در این پایش، نمره ۱۰ بدترین ارزیابی است و هرچه رقم پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده بهبود محیط کسب‌وکار است بنابراین نمره ۵٫۶۹ که برای وضعیت شاخص ملی کسب‌وکار در فصل بهار ارزیابی شده، اندکی بهتر وضعیت این شاخص در ارزیابی مرکز آمار واطلاعات اقتصادی اتاق ایران در زمستان۹۵ با میانگین ۵٫۸۳ بوده است.
این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر  محیط کسب وکار ایران در بهار ۹۶، تا حدودی مساعدتر شده است. در بهار ۹۶، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، سه مؤلفه دشواری تأمین مالی، رویه‏‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات و بی‏ ثباتی و غیرقابل پیش ‏بینی بودن قیمت‏‌ها  (مواد اولیه و محصولات) را نامناسب‌ترین و سه مؤلفه محدودیت‌ دسترسی به برق،محدودیت‌ دسترسی به سوخت (گاز، گازوئیل و…) و محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) را مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.
براساس نتایج این پایش در بهار ۱۳۹۶، وضعیت محیط کسب‏وکار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های:۱- آموزش، ۲-عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل و.. .(صادرات و واردات) و ۳-ساختمان، به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‏وکار و رشته فعالیت‌های:۱-سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، ۲-اطلاعات و ارتباطات و۳- فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی، به ترتیب بهترین وضعیت کسب‏وکار را در مقایسه با دیگر رشته فعالیت‌های اقتصادی درکشور داشته‌اند.

 

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن