اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

استاندارد چیست و علامت استاندارد ایران از کجا آمده است?!

کد خبر : 12419

استاندارد در لغت به معنی نظم، قاعده، قانون و مفاهیمی از این قبیل است. اما معنی آن در ارتباط با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که مسئولیت قانونی تهیه و تدوین استانداردهای ملی را عهده دار می‌باشد.

فواید استاندارد کردن :

استاندارد کردن دارای فواید متعددی برای تولید کننده است و مصرف کننده می‌باشد، اهم فوایدی که در نتیجه رعایت استاندارد نصیب تولید کننده می‌گردد عبارتند از:

– کاهش تنوع

– افزایش سطح تولید

– صرفه جویی در مصرف مواد ، انرژی و نیروی انسانی

– تقلیل ضایعات

– بهبود کیفیت فرآورده

– تسهیل در امور انبارداری و حمل و نقل

– گسترش بازرگانی داخلی و خارجی

فوایدی که نصیب مصرف کننده می‌شود:

– مرغوبیت فرآورده و اطمینان خاطر از دوام ایمنی و کارایی آن

– سهولت در سفارش و استفاده از فرآورده

– پرداخت هزینه کمتر

– دسترسی آسان به قطعات و وسائل قابل تعویض در صورت نیاز

انواع استاندارد داخلی:

الف: استاندارد اجباری:

طبق قانون مؤسسه می‌تواند با تصویب شورای عالی استاندارد، اجرای استاندارد کالاها و آئین کاری را که از نظر ایمنی و یا حفظ سلامت عمومی ضروری باشد اجباری نماید. در اینصورت اعمال هرگونه نظارت مستمر در اجرای صحیح استاندارد از وظایف مؤسسه است. این نظارت‌ها شامل نمونه برداری، آزمایش، ارشاد و راهنمایی فنی واحدهای تولیدی و واردکنندگان و بالاخره توقیف کالاهای خارج از استاندارد و تعقیب تولید کنندگان متخلف از طریق مراجع قانونی است.

ب:استاندارد تشویقی(غیر اجباری)

در مواردیکه تولیدکنندگان خود به اهمیت و فواید اجرای استاندارد پی می‌برند و آنرا ضابطه اصلی تولید کالای خود قرار می‌دهند، مؤسسه با اعمال نظارت بر چنین واحدهایی و کنترل مستمر کیفیت فرآورده آنان اجازه می‌دهد از علامت استاندارد ایران بر روی محصولات خود استفاده نمایند، در این حالت مؤسسه بە‌‌منظور تشویق این قبیل تولیدکنندگان هر گونه حمایت و اقدامات لازم را در مورد آنان بەعمل می آورد.

علامت استاندارد ایران از کجا آمده است؟

۱۴ اکتبر(۲۲ مهر) هرسال، به نام «روزجهانی استاندارد» نامگذاری شده است.

شاید اما شناخته شده ترین نشانه استاندارد و روزش، علامتی باشد که برروی محصولات ایرانی درج می شود تا مطمئن باشیم آن محصول، حداقل های لازم برای قابل اطمینان بودن را دارد.

«موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران» نام رسمی ارگانی است که وظیفه تهیه استانداردها را برای کالاهای گوناگون بر عهده دارد و این آرم استاندارد را برای کالاها صادر می‌کند. نام انگلیسی این سازمان به صورت Institute of Standard and Industrial Research of Iran است که اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم به عبارت ISIRIمی‌رسیم و البته یک علامت معروف که هرروز بارها و بارها آن را می بینیم و به آن اعتماد می کنیم. طراح این علامت، یکی از مشهورترین گرافیست های ایرانی است.

مرحوم “مرتضی ممیز” طراح علامت استاندارد ایران است که این آرم را در سال ۱۳۶۴ طراحی کرده است.

پدر گرافیک نوین ایران در چهارم شهریور ۱۳۱۵متولد و در سال   ۱۳۴۴در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. ممیز تحصیلات خود را در   ۱۹۶۸میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران به فعالیت در زمینه تصویرسازی و گرافیک پرداخت. طراحی بسیاری از آرم ها و نمادهای معروف در ایران نتیجه هنر اوست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن