اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

خانه کارگر تشکلی صنفی است نه سیاسی/۹۵ درصد کارگران استان قرارداد موقت هستند

کد خبر : 12391

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: خانه کارگر یک تشکل صنفی است نه سیاسی و در چهارچوب منطق از حقوق کارگران دفاع می کند.

به گزارش صبح مشهد،  سیدحسین رسولی روز شنبه در یک نشست خبری افزود: خانه کارگر بر سر حق و حقوق کارگران با هیچ کس مصالحه و یا مخاصمه نمی کند بلکه تلاش دارد در چهارچوب منطق از آنان دفاع نماید.
وی با بیان اینکه اولویت ما نظام و منافع کشور است، اظهار کرد: این خانه به هیچ نهاد، تشکل و بخش دولتی وابسته نیست و تشکلی مستقل است که امروز نیازمند تقویت و حمایت است و نباید به صرف آنکه مجموعه ای منتقد به برخی عملکردهاست تضعیف شود.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید فضای حضور و فعالیت این تشکل صنفی بهتر شده و طی چهار سال گذشته هم افزایش حقوق بخش های کارگری از شرایط مناسب تری برخوردار بوده، هر چند که هنوز این شرایط مطلوب نیست.
وی گفت: امروز ۵۴ درصد مردم را بخش های کارگری تشکیل می دهند که باید تلاش شود رضایت حداقلی آنان تامین شود و امنیت شغلی، وضعیت خدمات درمانی، بهداشتی و غیره آنان ارتقا یابد که نتیجه آن خدمت به کشور و کمک به دولت است.
وی افزود : در خراسان رضوی ۲۲۰ هزار کارگر دارای کارت عضویت خانه کارگر و عضو رسمی این تشکل هستند.
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی یکی از چالش های جدی این استان را وضعیت قراردادهای کارگری دانست و افزود: وضعیت قراردادهای موقت در استان نسبت به سایر استان ها بدتر و حجم آن بیشتر است زیرا خراسان نه استانی صنعتی بلکه کشاورزی و خدماتی است و قراردادهای موقت در حوزه صنفی و خدمات بیشتر است.
رسولی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد از قراردادهای کارگری استان موقت و فاقد پشتیبانی و امنیت شغلی مناسب برای فعالان این حوزه است.
وی با انتقاد از واردات بی رویه اجناس و ضربه ای که از ناحیه آن به اشتغال کشور و به تبع آن استان وارد شده است، گفت: حتی جانماز و مهر و سنگ قبر از چین وارد می شود که خود به معضل بیکاری دامن زده است.
وی گفت: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حوزه طرح سلامت با کمبود بودجه مواجه شده و از این رو به سازمان تامین اجتماعی فشار می آورد که حوزه درمان را به این وزارتخانه واگذار کند در حالی که تامین اجتماعی سازمانی بین نسلی و حق الناس است و امکان واگذاری آن به وزارت بهداشت وجود ندارد.
رسولی افزود: ما نسبت به این امر هشدار می دهیم و اگر این امر روی دهد به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم برد.
رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان رضوی هم در این نشست گفت: تشکل های کارگری در ایران نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند و عمده آنها وابسته به دولت هستند و منابع مالی مستقلی ندارند.
رضا خدابنده افزود : تشکل های کارگری در ایران زیادند اما چند کاره شده و به شدت دچار انشقاق و انفکاک هستند و چون داخل بدنه دولت هستیم نمی توانیم مستقل عمل کنیم.
وی با بیان اینکه این تشکل ها وقتی موفق هستند که در رهبری متمرکز باشند، گفت: باید منابع مالی این تشکل ها نیز مستقل باشد تا بتوانند نقش موثر خود را در حوزه صنفی ایفا کند.
وی اظهار کرد: امروز باید خانه کارگر از انفعالی که در آن قرار گرفته خارج شود تا کارگر بتواند به پشتوانه آن چانه زنی کرده و حق خود را بگیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن