استانیاسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

ساخت ۵ توفقگاه خودروهای باری با برآورد هزینه ۳٫۵ میلیارد تومان

کد خبر : 12250

دارندگان خودروهای فرسوده باری می‌توانند فقط در محدوده‌های خاصی از شهر تردد داشته باشند که در صورت تردد غیرمجاز، اعمال قانون خواهند شد ضمن اینکه مالکان خودروهای حمل و نقل باری می‌توانند با مراجعه به سایت taxiholding.ir ثبت نام و نسبت به تبدیل خودرو خود اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد گفت: با بهره‌بردای از توقفگاه خودروهای تخلیه فاضلاب میامی در مشهد مقدس تا ۴ ماهه آینده، مشکلات زیست محیطی و خطرات ناشی از آن نیز متوقف خواهد شد.
به گزارش صبح مشهد، حسین مختاری صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: به دلیل اینکه خودروهای وانت بارهای شخصی دارای پلاک‌های شخصی هستند، شناسایی، آموزش، ساماندهی، کنترل مدارک و ارائه مجوز به آنان کار سختی است، ذاین در حالی است در سال گذشته ۲۱ هزار و ۸۰۰ مورد پروانه فعالیت برای خودروهای حمل و نقل بار صادر شده که ۸ هزار مورد از این موارد مربوط به سال گذشته بوده است.
وی افزود: همچنین در حوزه اشتغال رانندگان عمومی، ۱۶ هزار مورد پروانه اشتغال صادر شد که از این میزان ۶۵۰۰ مورد مربوط به یک سال گذشته بوده که در قالب ۲۷۰ شرکت حمل و نقل بار ساماندهی شدند.
مختاری اظهار کرد: در طی ۴ سال گذشته برای رانندگان حمل و نقل بار درون شهری، ۱۱ ساعت دوره آموزشی در قالب ۵ دوره برگزار شده که این آموزش‌ها در سال گذشته با افزایش روبرو بوده است به طوری که ۱۳ ساعت در قالب ۷ دوره با عناوین اخلاق حرفه‌ای، آشنایی با قوانین حمل و نقل بار و راهنمایی و رانندگی برگزار شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد یادآور شد: همچنین ۱۴۰ هزار نفر ساعت آموزش در بازه زمانی ۴ ساله برگزار شده است.
پلمپ ۱۱۵ دفتر غیرمجاز و اعمال قانون ۵۰ هزار خودروی باری غیرمجاز
مختاری اضافه کرد: کنترل خودروها در محدوده شهر به لحاظ مقررات ایمنی، حمل بار و داشتن مجوز از وظایف حوزه نظارت و بازرسی سازمان مدیریت حمل و نقل بار محسوب می‌شود که در این راستا در طول سال ۹۵ و سال جاری ۵۰ هزار مورد اعمال قانون و ۲۲ هزار مورد اعمال قانون معاینه فنی در طی ۲۰۰ بازدید صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۳۵ درصد از خودروهای باری فرسوده هستند و آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارند، در این راستا ۱۱۵ دفتر غیرمجاز پلمپ شد.
ساخت ۵ توفقگاه خودروهای باری با برآورد هزینه ۳٫۵ میلیارد تومان
مختاری ابراز کرد: توقفگاه‌های میثاق و نمایشگاه به عنوان نخستین توقفگاه‌های حمل و نقل بار شهر مشهد در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که مجموعه هزینه احداث این توقفگاه‌ها با احتساب سایر توقفگاه‌ها، ۳٫۵ میلیارد تومان بوده است.
وی گفت: توقفگاه معراج با ۲۷ هزار مترمربع با ظرفیت ۴۰۰ پارک خودروی سنگین و غیرسنگین و ۵۰ خودروی سبک با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد اعلام کرد: توقفگاه ناوگان باری نمایشگاه با ۲۳ هزار مترمربع با ظرفیت پارک ۳۰۰ دستگاه خودرو نیز با برآورد هزینه ۳۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.
مختاری افزود: توقفگاه ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی در میدان نمایشگاه نیز در فضای ۸ هزار مترمربع و با ظرفیت پارک ۱۰۰ دستگاه جرثقیل و لودر با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان احداث شده است.
وی بیان کرد: دومین توقفگاه ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی نیز در بولوار طوس و پایانه معراج در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع با میزان هزینه ۳۵۰ میلیون تومان در حال ساخت است که در هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته مختاری، در راستای ساماندهی پارک خودروهای فاضلاب، جلسات متعددی با نظارت استانداری خراسان رضوی، فرمانداری، دادستانی و شهرداری مشهد برگزار شده، تا با احداث توقفگاهی مشکل بهداشتی ناشی از توقف این خودروها حل شود.
وی اظهار کرد: در همین راستا عملیات اجرایی توقفگاه ساماندهی خودروهای تخلیه فاضلاب در میامی در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود که این توقفگاه تا ۴ ماه آینده به بهره‌برداری برسد تا خودروهای حمل فاضلاب در داخل شهر و در مجاورت منازل مسکونی توقف نکنند و از مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی جلوگیری شود تا سلامت شهروندان به خصوص کودکان به خطر نیفتند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ خودروی حمل فاضلاب شناسایی شده که ۳۵ خودروی آن ساماندهی شده که باید ساماندهی ۱۶۰ مورد خودروی دیگر نیز انجام شود.
کاهش تردد خودروهای باری با اضافه بار از ۲۵ درصد به ۵ درصد
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهردار ی مشهد ادامه داد: در سال ۹۴ نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان خسارت در بحث تردد خودروها با اضافه‌بار برآورد شد که خوشبختانه در سال گذشته در بحث جلوگیری از تخلفات ناشی از تردد خودروها با اضافه ‌بار، از ۲۵ درصد میزان تردد این نوع خودروها به ۵ درصد کاهش یافت که سبب صرفه‌جویی‌های مالی شد.
مختاری گفت: همچنین سامانه‌های توزیع در حال حرکت در ورودی‌های شهر در سال ۹۷ راه‌اندازی می‌شود که در این راستا ۱۱ مورد جانمایی اولیه صورت گرفته که فاز نخست آن با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفته وی، دستورالعمل‌هایی برای محدودیت تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محدوده شهر و در محدوده‌های زمانی خاص در قالب سه رنگ زرد، قرمز سبز اجرایی خواهد شد.
ساماندهی ۱۵۵ خودروی یدک‌کش حمل بار
مختاری ابراز کرد: با نظارت گشت‌های بازرسی مدیریت سازمان حمل و نقل بار و حومه شهرداری مشهد، ۳۵۰۰ خودرو متوقف شد و ساماندهی از طریق ۱۰ شرکت امداد خودرو از ۱۵۵ خودرو یدک‌کش صورت گرفت که در قالب این طرح ۱۰۰ خودروی باقیمانده تا یک ماه آینده، مجوز فعالیت خود را خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: شرکت پیک‌موتوری در مشهد فعالیت دارند که مجوز شرکت‌های خود را اخذ کرده‌ و در آینده نزدیک پیک موتوری برقی اینترنتی در شهر مشهد آغاز به کار خواهد کرد.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد، در جهت اجرای طرح جایگزینی خودروهای نو با فرسوده، ۲ طرح نوسازی برای خودروهای حمل بار وجود دارد که به میزان ۸۰ درصد قیمت خودرو با اقساط ۴۸ تا ۶۰ ماهه و با سود ۱۸ درصد توسط بانک شهر است و طرح دیگری با تسهیلات ویژه‌ توسط دولت و سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری با اقساط ۱۲ تا ۴۸ ماهه و با نرخ سود ۶ تا ۱۸ درصد به متقاضیان اعطا می‌شود.
مختاری تاکید کرد: در شهر مشهد بیش از ۶۷ درصد ناوگان باری بالای سن ۱۰ سال و حدود ۲۵ درصد خودروی بالای سن ۲۵ سال فرسوده هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری مشهد لایحه‌ای را به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد، مصوب شد بین ۶ تا ۸ درصد تسهیلات به‌صورت یارانه بلاعوض به افرادی که نسبت به تبدیل خودروهای فرسوده خود اقدام کنند، اعطا شود. همچنین برابر پیگیری‌های به عمل آمده از هیأت دولت ارزش گواهی اسقاط خودروهای ناوگان باری تا ظرفیت یک تن از ۲ میلیون تومان به حداقل ۴٫۵ میلیون تومان و از یک تن بیشتر از ۴٫۵ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان افزایش داده شد.
مختاری یادآور شد: همچنین دارندگان خودروهای فرسوده باری می‌توانند فقط در محدوده‌های خاصی از شهر تردد داشته باشند که در صورت تردد غیرمجاز، اعمال قانون خواهند شد ضمن اینکه مالکان خودروهای حمل و نقل باری می‌توانند با مراجعه به سایت taxiholding.ir ثبت نام و نسبت به تبدیل خودرو خود اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری و حومه شهرداری مشهد در ادامه گفت: همچنین دولت طرح تحویل سوخت خودروهای در حال حرکت سنگین و غیرسنگین را اجرایی کرده که این طرح منجر به صرفه‌جویی ۲٫۶ میلیاردی سوخت در کل کشور شد.
به گفته مختاری، کلیه خودروها می‌توانند با عضویت در سامانه وزارت نفت، از این طرح برخوردار شوند که در صورت ثبت‌نام نکردن سوخت آنان قطع خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن