استانیاسلاید شودانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

پروژه ۲۰ ساله انتقال آب از چابهار به مشهد ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

کد خبر : 11899

معاون دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پروژه انتقال آب از چابهار به مشهد مقدس ۲۰ سال زمان برده و برای هم اکنون باید روی مدیریت مصرف تمرکز داشت.

به گزارش صبح مشهد، کامران داوری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت:  بر روی محدوده مطالعاتی مشهد در حوزه آبریزی ۲٫۵ میلیارد مترمکعب در سال بوده که ۸۰ درصد آن تبخیر می‌شود و ۷۰۰ میلیون مترمکعب خالص بوده است.

وی افزود: برابر استاندارد بین‌المللی زیر ۰٫۲ را باید مصرف کنیم که در زمان بحران تا ۴۰ درصد بوده طبق ضوابط قانونی تا ۷۵ درصد باید تجدیدپذیر باشد.

رئیس جشنواره ملی فناوری‌های آب بهره‌وری و بازچرخانی با بیان اینکه پروژه انتقال آب از چابهار به مشهد ۱۰ تا ۲۰ سال به‌طول می‌انجامد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم نیازمند اعتباری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی هستیم و برای تأمین آب شرب مورد نیاز باید جلوی هدررفت آب را گرفته و به بهره‌وری آن توجه کنیم.

داوری تصریح کرد: در این رابطه اولین دوره جشنواره ملی فناوری‌های آب بهره‌وری و بازچرخانی با حضور مسئولان و مدیران اجرایی و دانشگاهی از ۲۱ تا ۲۳ شهریور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: این جشنواره سه روزه در ۷ محور پساب‌ها و آب‌های نامتعارف، آبیاری و زهاب، تامین، انتقال و توزیع، مصارف و مدیریت تقاضا، گیاه، خاک و مزرعه، نانو و فناوری‌های نوین و اقلیم و فضای سبز شهری برگزار می‌شود و برنامه‌های آن نیز در ۶ محور فن‌بازار، نمایشگاه اختراعات، نمایشگاه فنی تخصصی، کارگاه‌های حرفه‌ای، سیمینارهای علمی و جشنواره فرهنگی و هنری خواهد است.

۳۴ محدوده مطالعاتی استان خراسان ضوی در وضعیت ممنوعه هستند

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان هم که دیگر مهمان این نشست بود، گفت: از ۳۷ محدوده مطالعاتی در خراسان رضوی ۳۴ محدوده در وضعیت ممنوعه بوده و حجم آب مصرفی در این محدوده‌ها بیش از حجم آب تولیدی است.

محمدحسین جعفری اظهار داشت: عمده مصارف آب در خراسان رضوی آب‌های زیر زمینی بوده که ۷۸ درصد بوده و ۲۲ درصد مابقی هم مربوط به آب‌های سطحی بوده است.

وی افزود: از ۳۷ محدوده مطالعاتی استان ۳۴ محدوده آن در وضعیت ممنوعه هستند و حجم آب مصرفی در این محدوده‌ها بیش از حجم آب تولیدی بوده که اُفت بیش از یک متر مکعب در روز را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان در رابطه میزان مصرف آب در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: ۸۹ درصد بخش کشاورزی، ۳ درصد در بخش صنعت و ۹ درصد در بخش خدمات بوده است و ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی مجهز به کنتورهای هوشمند شده است.

جعفری تصریح کرد: تا ۲ سال آینده تمام چاه‌های صنعت، شُرب و کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند می‌شوند تا امکان مدیریت هوشمند آب‌خوان هم فراهم باشد.

وی تأکید کرد: طبق اعلام شورای ملی آب ۷۵ درصد آب تجدید شونده باید مورد استفاده قرار بگیرد، اما این عدد در کشور بیش از ۱۱۰ درصد بوده و میانگین جهانی این عدد ۴۰ درصد بوده است و اگر مدیریت مصرف درست باشد ۷۰ درصد آب مصرفی قابل بازچرخانی خواهد بود و مجدد به آب‌خوان معمول برمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه نیاز خراسان رضوی برای اُفُق ۱۴۲۰ بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده است، گفت: بارها بر موضوع مصرف بهینه آب و توسعه خطوط آبی تاکید شده و اجرای طرح‌ها پس از تصویب بودجه‌ای توسط مجلس شورای اسلامی قابل اجرا خواهد بود.

جعفری گفت: آب منطقه کشف‌رود همچون دیگر مناطق طبق چرخه محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سیل‌های اخیر استان در بازه زمانی ۱۰۰ ساله به‌وقوع پیوست که خسارات زیادی در مناطق مختلف از جمله کوه‌های هزار مسجد تحمیل شد و نباید حریم رودخانه‌ها بسته شود و اگر به‌خوبی مدیریت شود این زمان به ۲۵ سال کاهش می‌یابد.

وی افزود: آب رودخانه توس به شکلی مطلوب و طبق تعاریف جهانی مصرف آب مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مسیرهای انتقال آب در نقاط سیل‌خیز را خواهیم داشت تا خسارات و آسیب‌های سنگینی تحمیل نشود و در حال حاضر تصفیه‌ خانه‌های زیادی در مشهد ایجاد شده و تصفیه‌ خانه‌های فرسوده هم احیاء می‌شوند.

۶۵ درصد شهر مشهد زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد مقدس گفت: هم اکنون ۶۵ درصد از شهر مشهد مقدس زیر پوشش آب و فاضلاب قرار دارد که این میزان ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

علیرضا طباطبایی هم اظهار داشت: جمعیت کشور در چند سال اخیر ۲ برابر شده و جمعیت مشهد افزایشی ۶٫۲ برابری داشته و رشد جمعیت مصرف بیشتر آب را به همراه دارد و می‌طلبد که تفکر و ایده‌ای جدید و به‌روز در بحث مدیریت آب و استفاده بهینه از منابع آن داشته باشیم و یکی از موارد قابل توجه نیز در بحث پساب‌ها است.

وی افزود: نیاز آبی مشهد در سال ۱۴۲۰ که بیش از ۴۰ میلیون زائر خواهد داشت بیش از مترمکعب خواهد بود و سال گذشته ۲۲۵ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در مشهد اضافه شد که بیشتر در مناطق حاشیه شهر بوده و به موضوع سلامت و بهداشت توجه ویژه شده و تا پایان سال ۹۶ این عدد به ۲۵۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه توجه ویژه‌ای در بحث تصفیه آب شده، خاطرنشان کرد: ظرفیت تصفیه ۳۱۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون ۲۶۳ هزار مترمکعب آن فعال بوده که ۱۶۳ هزار مترمکعب آن در یک سال گذشته فعال شد.

طباطبایی تصریح کرد: در هفدهمین جلسه شورای آب استان تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان شرکت آب و فاضلاب مشهد، شرکت آب منطقه‌ای خراسان و شهرداری مشهد منعقد شد تا بیشتر در امر تصفیه آب، کاهش هدررفت آب، مصرف بهینه آب و غیره توجه شود.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری اصحاب رسانه صورت پذیرفته و در حوزه عملیاتی هم باید به تجهیزات کاهنده مصرف با ملاحظات مدیریت مصرف مجهز شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ارتباط با برنامه‌های هفته دولت، بیان کرد: ۱۳ پروژه با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و ۴ پروژه هم با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌رسد و این مراسم در روز پنجشنبه نهم شهریور ماه با حضور مدیران و مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود.

طباطبایی گفت: مخازنی در مناطق حاشیه شهر با ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب ایجاد می‌شود تا آب مورد نیاز در پهنه شهر و به‌ویژه اطراف حرم مطهر رضوی تأمین شود.

وی افزود: تقسیم کار توزیع عادلانه آب در دستور کار است و جمع‌آوری فاضلاب و هدایت به سمت تصفیه خانه‌ها برعهده این شرکت بوده و پس از تصفیه در اختیار شرکت آب منطقه‌ای خراسان قرار می‌گیرد؛ همچنین ارتقاء کمی و کیفی تصفیه خانه‌ها در مشهد در دستور کار قرار گرفته تا کیفیت آب تصفیه شده به حد استاندارد برسد و با رقم ۱۵۰ میلیارد تومان با حمایت بخش خصوصی در بازه زمانی ۲۵ ساله محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه ۶۵ درصد شهر مشهد زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته که این عدد ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب باید ایجاد شود که ۱۱۳۱ کیلومتر آن باقی مانده و تا پایان سال میزان ایجاد شده از مرز ۲۵۰۰ کیلومتر خواهد گذشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن