اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

در مسیر خدمت به محرومان از یکدیگر سبقت بگیریم

کد خبر : 11865

مشارکت در امورات خیر و خداپسندانه سفارشی دینی بوده که بزرگان دینمان هم بر آن توصیه کرده‌اند و و باید در راه خدمت به محرومان از یکدیگر سبقت بگیریم.
فقر و تنگدستی معضل و آفتی بسیار بزرگ برای تمامی جوامع سطح دنیا به‌ویژه جوامع اسلامی بوده است و در کشور ایران هم این معضل و آفت متاسفانه بیش از حد معقول دیده شده، در صورتیکه که معتقدیم چنین چیزی زیبنده شهر، استان و کشور امام رضا(ع) نیست و بخش زیادی از دلدادگان و عاشقان آن امام رئوف به‌دلیل مشکلات مالی از توفیق و فیض زیارت امام مهربانی‌ها محروم می‌شوند و مشابه این مشکل در گروه‌های مختلفی از جامعه همچون زوج‌های جوان، ایتام، سالمندان و غیره وجود دارد.
باوجود پیگیری‌های مکرر رسانه‌ها هنوز شاهد صورت پذیرفتن اقدامی مناسب در جهت ریشه‌کنی فقر در جامعه نبوده‌ایم، خوشبختانه هستند کسانی که نگاهی ویژه به اقشار و گروه‌های محروم و کم‌درآمد جامعه دارند و جاده خیرخواهی در کشور آنقدر وسیع و بزرگ است که به هر میزان افراد و نیک‌اندیش وارد کار شوند باز هم ظرفیت وجود دارد و خوشبختانه در شهر و استان امام رضا(ع) هم هر روز شاهد حضور افراد بیشتری جهت مشارکت در کارهای عام‌المنفعه هستیم.
خوشبختانه مشارکت افراد خیر و نیکوکار در عرصه های مختلف از جمله ساخت مدرسه، مسجد، درمانگاه، بیمارستان و کمک به بیماران نیازمند بسیار قابل توجه است و توصیه های دینی هم ما را به سبقت گرفتن در کار خیر دعوت می کند که انگیزه مشارکت در این کار را بیشتر می کند.
برخی از این اقدامات توسط زوج‌های موفق صورت می‌پذیرد، کسانی که می‌گویند دیدن چنین تصاویری در جامعه برایمان زیبنده و قابل تحمل نیست و در این راستا در کارهای خیر و خداپسندانه مشارکت کردیم تا سهمی کوچک در ریشه‌کنی فقر در جامعه داشته باشیم.
یکی از این زوج‌های موفق حسین حیدرنژاد و ماشالله خانم عطارپور هستند که از یک سال پیش مجموعه‌ای به نام موسسه زائران شهر بهشت را راه‌اندازی کرده‌اند، مجموعه‌ای که در حوزه‌های مختلف همچون اسکان زائر، تامین جهیزیه زوج‌های جوان، درمان بیماران و دیگر نیازهای گروه‌های محروم و کم‌درآمد جامعه فعال است.
در جهت آشنایی بهتر و بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه گفت‌وگویی را با این زوج موفق که در سمت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره موسسه زائران شهر بهشت مشغول به خدمت هستند صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید
*از راه‌اندازی موسسه زائران شهر بهشت برایمان بگویید؟
حیدرنژاد: مجاوران حضرت ثامن الائمه(ع) توفیق بزرگی پیدا کرده‌اند که کنار این امام همام سکونت دارند و این مجاورت مسئولیت سنگینی را برعهده آنان گذاشته که خدمت شایسته، درخورشأن و بی‌منت به زائران امام رئوف بزرگترین وظیفه‌شان است‌.
در این راستا تصمیم گرفتم که با تشکیل و راه‌اندازی مرکزی به نام موسسه زائران شهر بهشت راه بتوانم در جهت خدمت به عاشقان زیارت بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) که تاکنون توفیق زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) را نداشته‌اند گامی کوچک را با کمک و همکاری خیران نیک‌اندیش بردارم و اسباب زیارت آن‌ها را فراهم نمایم.
لذا با تنظیم اساس نامه‌ای در تاریخ سی‌ام شهریور ماه سال ۹۵ به‌صورت رسمی مجوز موسسه از وزارت کشور به شماره ثبتی ۵۰۹۴ دریافت کردم و افتتاحیه موسسه با حضور ۱۰۰ نفر از ایتام زائر اولی از استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان کار خود را آغاز کردیم و در گام نخست فعالیت‌ها حضور معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی را در کنار خود داشتیم.
این موسسه به سایر کارهای خیر و خداپسندانه از جمله تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان بی‌بضاعت، کمک به زنان سرپرست خانوار و ایتام و سایر خدماتی که به بخش‌های دیگر جامعه از جمله مسائل اجتماعی مربوط می‌شود ورود پیدا کرده است.
*هدف شما از فعالیت در کارهای خیر و خداپسندانه چه بود؟
عطارپور: خوشنودی خداوند متعال در رأس امور اهداف این موسسه بوده که رسیدگی به امور محرومان، حس نو دوستی و نشاندن لبخندی بر لبان ایتام که موجب جلب رضایت خداوند متعال می‌شود از جمله مهمترین اهداف به شمار می‌رود.
*هدف شما از راه‌اندازی موسسه زائران شهر بهشت چه بود؟
حیدرنژاد: در رأس اهداف جلب رضایت خداوند متعال بوده و هدایت خیران نیک‌اندیش و اهدای کمک‌های مردمی به محرومان جامعه، شناسایی افراد بی‌بضاعت برای تهیه جهیزیه و تشرف افراد کم‌درآمد جامعه به مشهد مقدس که تاکنون آرزوی زیارت امام هشتم(ع) را در دل داشته و به‌علت مشکل مالی آرزویشان محقق نشده از مهمترین اهداف در راه‌اندازی این مجموعه بوده است.
*از سابقه و فعالیت کاری خود در کارهای خیر و خداپسندانه پیش از راه‌اندازی موسسه زائران شهر بهشت برایمان بگویید؟
عطارپور: قریب به ۱۸ سال سابقه همکاری مستمر با کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)
در موضوعاتی همچون طرح اکرام، حج فقرا، تهیه جهیزیه، توزیع سبد کالا در مناسبت‌های مختلف به نیازمندان ساکن در شهرستان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و ادارات بهزیستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون بانوان استانداری و فر مانداری، همکاری با زندان بانوان در خصوص آموزش خیاطی، گلسازی، مکرومه بافی از دیگر سوابق کاری‌ام بوده است.
*از اعضای این مجموعه برایمان بگویید و اینکه چه تعداد عضو دارد؟
حیدرنژاد: تعداد اعضاء ۱۵ نفر هستند که فی‌سبیل‌الله و بدون دریافت حقوق و دستمزد فعالیت می‌کنند و مدال خادمی زائران امام هشتم(ع) و خدمت به محرومان را بر سینه خود زده‌اند.
*فعالیت‌های این مجموعه در چند بخش صورت می‌پذیرد؟
عطارپور: فعالیت‌های موسسه زائران شهر بهشت در ۸ بخش ارائه می‌شود که شامل «اعزام زائران اولی از سراسر کشور به منظور زیارت، سیاحت و توزیع بسته‌های فرهنگی در برگزاری مراسم‌های گلباران حرم ویژه زائران اولی»، «تجهیز، آماده سازی و تأمین جهیزیه نوعروسان محروم»، «برگزاری مراسم‌های جشن و عزادرای در ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع)»، «اسکان و پذیرایی زائران رضوی»، «برگزاری جلسات فرهنگی و مشاوره‌ای به منظور استحکام خانواده»، «پرداخت کمک هزینه درمان به نیازمندان»، «توزیع سبد کالا در طول سال و در مناسبت‌های مختلف» و «طرح خانه سازی برای خانواده‌های تحت پوشش» و «اعزام تیم پزشکی به روستاها و مناطق محروم» بوده است.
*آماری از خدمات ارائه شده در این مرکز از ابتدای فعالیت تاکنون، به‌ویژه ۵ ماه نخست امسال به لحاظ تعداد اقدامات و برنامه‌ها و ارزش ریالی آن‌ها ارائه دهید؟
حیدرنژاد: در طول یک سال اخیر که از عمر موسسه زائران شهر بهشت می‌گذرد حدود دو میلیارد ریال توسط خیران نیک‌اندیش به صورت نقدی و غیرنقدی اهدا شده است و از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در این مدت می‌توان به تشرف ۱۶۰۰ زائر اولی که بیش از ۳۰ سال در انتظار پابوسی حضرت رضا(ع) بودند، اهدای بیش از ۱۵ سری جهیزیه به نوعروسانی که به علت فراهم نشدن جهیزیه چندین سال در عقد به سربرده و تشکیل زدگی مشترک نداده بودند که هم‌اکنون ۵ مورد آن در حال اقدام است و تهیه و اهدای البسه در مدارس، توزیع غذای گرم و ۲۰۰ سبد کالا، گوشت و غیره اشاره کرد.
*از زمان شروع به کار این موسسه تاکنون چه تعداد خیر جذب این مجموعه شده است؟
عطارپور: در مدت یک سالی که از عمر کاری این موسسه می‌گذرد تاکنون تعداد ۷۰ نفر از خیران نیک‌اندیش آمادگی خود را جهت همکاری با موسسه زائران شهر بهشت اعلام کرده‌اند که از این تعداد ۲۰ نفر به‌صورت ثابت و مستمر و ۵۰ نفر هم به‌صورت متغیر و مناسبتی همکاری دارند.
*چه مشکلاتی در مسیر خدمت به محرومان دارید و خواسته شما از مسئولان چیست؟
حیدرنژاد: از تولیت آستان قدس رضوی که علاقه وافری به زائران امام هشتم(ع) دارد صمیمانه تشکر می‌کنیم که اطعام زائران و حضور آنان در مهمانسرای حضرت رضا(ع) که خاطره‌ای فراموش نشدنی برای زائران بی‌بضاعت بوده را فراهم کرده و برای این خادم واقعی آرزوی توفیق سربلندی داریم و بی‌شک لحظه‌ای از دعای خیر این زائران فراموش نمی‌شود؛ اما متاسفانه برخی از نماینده‌های آستان قدس رضوی در شهرستان‌ها از همکاری با زائران دریق کرده و اسباب دل شکستن آنان را فراهم آوردند که امیدوارم اخلاق و رفتار و منش تولیت این آستان مقدس را سرمشق قرار دهند و مطمئن باشند که حضرت ثامن الحجج(ع) خدمت آنان را به زائران به پاسخ نخواهد گذاشت.
*مردم خیر و نیک‌اندیش به‌ چه صورتی می‌توانند با این موسسه همکاری داشته باشند؟
عطارپور: خیران نیک‌اندیش می‌توانند هدایای نقدی و غیرنقدی خود به دفتر این موسسه به آدرس مشهد، بولوار پیروزی، پیروزی ۵۹، شهید چراغچی ۱۶، پلاک ۱۶ تحویل دهند و جهت پرداخت هدایای نقدی خود می‌توانند وجوه اهدایی‌شان را به شماره حساب: ۵۷۴۷۳۵۰۸/۳۵ و شماره کارت: ۶۱۰۴ ۳۳۷۸ ۲۹۵۷ ۱۸۵۸ نزد بانک ملت ویژه کمک به زائر اولی‌ها و شماره حساب: ۰۱۱۰۷۵۵۷۲۳۰۰۳ و شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۱۸ ۹۹۷۰ ۳۴۴۵ ویژه کلیه خدمات قابل ارائه نزد بانک ملی ایران واریز کنند.
همچنین شماره تلفن‌های ۰۵۱۳۸۶۸۹۱۳۰ (دفتر موسسه زائران شهر بهشت، ۰۹۱۵۳۱۷۷۰۶۲ (حسین حیدرنژاد، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره) و ۰۹۳۵۸۴۵۸۰۱۸ (ماشالله خانم عطارپور، نائب رییس هیئت مدیره) آماده پاسخگویی به تماس‌های خیران نیک‌اندیش خواهند بود.
*سخن پایانی …
حیدرنژاد: در پایان بار دیگر از همکاری و همراهی تمامی خیران نیک‌اندیش به‌ویژه تولیت آستان قدس رضوی در جهت خدماتی که به اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه ارائه کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.
عطارپور: امیدوارم که این حس نودوستی و یکی‌بودن در همه مسئولانمان باشد و همه در مسیر خدمت به گروه‌های بی‌بضاعت جامعه گام برداریم و در این راه از یکدیگر سبقت بگیریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن