اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

افزایش ۲/۲ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی استان/ بهره برداری رسمی از ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر

کد خبر : 11841

از تعداد ۹۱۰۰ واحد قابل افتتاح مسکن مهر در سال ۹۶ تعداد ۲۰۰۰ واحد آن در هفته دولت بهره برداری خواهد شد.

نشست خبری استاندار خراسان رضوی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، علیرضا رشیدیان با اشاره به بهره برداری از پروژه های متعددی در مناسبتهای دهه فجر، هفته دولت و سفرهای مقامات ارشد کشوری به خراسان رضوی، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی بهار سال ۱۳۹۳ معادل ۴۳٫۱ درصد و در بهار امسال معادل ۴۵٫۳ درصد بود که ۲٫۲ درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: میزان بیکاری در این استان نیز بهار پارسال معادل ۱۴٫۸ درصد و بهار امسال معادل ۱۴٫۳ درصد بود که پنج صدم درصد کاهش یافته است.
رشیدیان ادامه داد: تعداد شاغلان خراسان رضوی نیز بهار پارسال معادل یک میلیون و ۹۳۵ هزار و ۹۷ نفر بود که این میزان با ۱۲۰ هزار و ۶۴۱ نفر شاغل به ۲ میلیون و ۵۵ هزار و ۷۳۷ نفر در بهار امسال رسید.
وی افزود: طبق آمار مرکز ایران پارسال ۹۷ هزار و ۴۵۷ فرصت شغلی در خراسان رضوی ایجاد شد که این تعداد در بهار سال جاری ۲۳ هزار و ۱۶۶ نفر افزایش نشان می دهد.
وی گفت: میزان تورم در خراسان رضوی در ابتدای دولت تدبیر و امید ۳۷٫۵ درصد بود که این نرخ در پایان تیر ماه امسال به ۷٫۵ درصد کاهش یافت. این میزان از متوسط کشوری یک دهم درصد کمتر است.
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پایان مرداد امسال ۱۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۸۶۳ واحد تولیدی در این استان پرداخت شد. اعتبارات صندوق کارآفرینی امید نیز در این استان به دو برابر افزایش یافت.
وی ادامه داد: میزان معافیت گمرکی ماشین آلات خارجی وارداتی پارسال به ارزش ۳۷۴ میلیون یورو و میزان معافیت گمرکی آنها ۳۴٫۵ میلیون یور بود. طی چهار ماه نخست امسال نیز مجوز برای معافیت ۱۲۷ مورد ماشین آلات به ارزش ۹۲ میلیون یورو با میزان معافیت گمرکی هشت میلیون یورو صادر شد.
رشیدیان گفت: در اجرای طرح رونق تولید و سیاستهای دولت میزان تولید خراسان رضوی در بخشهای صنعتی روند افزایشی دارد بگونه ای که در چهار ماه نخست امسال در تولید الیاف مصنوعی ۲۶ درصد، انواع داور ۱۶ درصد، کاغذ ۴۹ درصد، خودرو ۴۲ درصد، کاشی و سرامیک ۴۱ درصد، سیمان یک درصد، مقاطع فولادی ۵۲ درصد، فولاد خام ۴۶ درصد و لوله و پروفیل ۱۵ درصد رشد کرد.

* ۱۳۱۷ پروژه در هفته دولت
استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: طی هفته دولت امسال مجموع پروژه های افتتاحی دستگاههای اجرایی در این استان هزار و ۳۱۷ مورد با هزینه ۱۴ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال بود. ۳۷ دستگاه اجرایی و ۴۳ شهرداری در سطح استان در اجرای این پروژه ها سهیم هستند.
وی افزود: از این تعداد ۱۴۱ پروژه از محل اعتبارات ملی با اعتبار هزینه شده هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال، ۱۷ پروژه از محل اعتبارات ملی استانی شده با هزینه ۲۴۱ میلیارد ریال، ۵۲۸ پروژه از محل اعتبارات استانی با هزینه ۸۷۰ میلیارد ریال و بقیه به تعداد ۶۳۰ پروژه با هزینه ۱۱ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات سایر منابع(داخلی، تسهیلات و مشارکتی) است.
رشیدیان ادامه داد: از نظر اعتباری نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت مخابرات و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ترتیب با سه هزار و ۹۰۲ میلیارد، هزار و ۳۰۶ میلیارد و هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال دارای بیشترین اعتبار پروژه های اجرای شده هستند.
وی گفت: به لحاظ تعداد پروژه قابل بهره برداری نیز بیشترین تعداد پروژه افتتاحی مربوط به شرکت توزیع نیروی برق استان، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ترتیب با ۱۶۴، ۱۵۸ و ۱۲۸ پروژه در هفته دولت است.
استاندار خراسان رضوی افزود: به لحاظ اعتباری هم شهرستان مشهد با چهار هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال، چناران با ۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال و نیشابور با ۴۸۰ میلیارد ریال دارای بیشترین اعتبار هزینه شده پروژه های افتتاحی در هفته دولت هستند.
وی ادامه داد: به لحاظ تعداد نیز شهرستان مشهد با ۱۲۹ پروژه و شهرستانهای قوچان و نیشابور به ترتیب با ۸۹ و ۷۶ پروژه قابل بهره برداری دارای بیشترین پروژه در بین شهرستانهای استان در هفته دولت می باشند.
رشیدیان گفت: در هفته دولت امسال همچنین در سطح خراسان رضوی ۱۸ پروژه صنعتی و معدنی با اعتبار ۳۹۰۲ میلیارد ریال، ۲ هزار و ۱۸۲ واحد مسکن مهر شامل هزار و ۷۱۴ واحد در شهرجدید گلبهار و ۴۶۸ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت در مجموع با اعتبار هزینه شده هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال و نیز سه هزار و ۳۸۳ واحد مسکن روستایی با هزینه هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال افتتاح می شوند.
وی افزود: ساخت و اصلاح شبکه توزیع و پست برق نیز به تعداد ۱۸۶ مورد با هزینه هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال و اجرای پروژه های گازرسانی به شهرها، روستاها و واحدهای صنایع استان به تعداد ۱۵ مورد با هزینه ۳۳۸ میلیارد ریال از پروژه های هفته دولت در حوزه انرژی هستند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در هفته دولت امسال ۱۳ طرح مخابراتی نیز در سطح استان با اعتبار هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال مشتمل بر توسعه فیبر نوری، تلفن ثابت، ADSL و تجهیزات ۳G و ۴G افتتاح می شود.
وی بهره برداری از ساختمانهای بیمارستانها، اورژانس، مراکز خدمات بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، نیشابور، سبزوار، گناباد و تربت حیدریه را به تعداد ۱۷۴ پروژه با هزینه هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال و افزایش دو برابری نسبت به هفته دولت پارسال از دیگر پروژه ها اعلام کرد.
رشیدیان گفت: در حوزه کشاورزی هم ۱۵۸ پروژه شامل آبیاری تحت فشار، استخر ذخیره و لوله گذاری، مرغداری، گاوداری شیری و گلخانه با اعتبار هزینه شده ۶۴۲ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
وی افزود: پروژه های فصل عمران و توسعه شهری که توسط شهرداریهای استان در هفته دولت به بهره برداری خواهند رسید نیز به تعداد ۱۲۸ مورد با اعتبار هزینه شده ۶۰۷ میلیارد ریال است.
استاندار خراسان رضوی بهره برداری از طرحهای آبرسانی روستایی به تعداد ۳۹ پروژه و اعتبار هزینه شده ۲۴۴ میلیارد ریال، طرحهای آبرسانی به شهرهای استان به تعداد ۱۶ پروژه با هزینه ۲۴۵ میلیارد ریال در مشهد و سایر شهرهای استان را از دیگر پروژه های افتتاحی هفته دولت امسال برشمرد.
وی ادامه داد: در فصل عمران و توسعه روستایی هم ۳۱۸ پروژه با اعتبار ۳۱۵ میلیارد ریال، در فصل حمل و نقل جاده ای ساخت، مرمت و روکش راههای روستایی و بین شهری به تعداد ۱۹ پروژه با اعتبار ۲۴۷ میلیارد ریال، در فصل آموزش ساخت و نوسازی ۴۷ مدرسه با هزینه ۲۲۴ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
رشیدیان گفت: همچنین پروژه های گازرسانی به روستاهای استان و شهر همت آباد طبق برنامه زمانبندی مشخص قبل از شروع فصل سرما و حداکثر تا پایان مهر ماه آتی به بهره برداری خواهند رسید.
وی افزود: در بین شهرداریهای سطح استان نیز شهرداری کاشمر با هفت پروژه افتتاحی و هزینه ۱۴۸ میلیارد ریال بیشترین حجم اعتباری را دارا است.
او ادامه داد: در سطح استان ۸۲ پروژه با هزینه ۷۷ میلیارد ریال نیز توسط اداره کل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج سازندگی در بخش محرومیت زدایی طی هفته دولت اجرا و به بهره برداری می شوند.
وی گفت: از منظر وزارتخانه ای نیز بیشترین حجم افتتاحی پروژه ها مرتبط با پروژه های وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نیرو به ترتیب با اعتبار سه هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال، ۲ هزار و ۲۰۸ میلیارر ریال و هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال است.
استاندار خراسان رضوی افزود: در هفته دولت پارسال هزار و ۱۵۷ پروژه با هزینه ۱۱ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال در این استان افتتاح شد. هفته دولت امسال تعداد پروژه ها از نظر تعداد ۱۴ درصد و از نظر مبلغ اعتباری ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: مجموع کل پروژه های کلنگ زنی شده در هفته دولت امسال نیز توسط دستگاههای اجرایی استان ۱۴۰ پروژه است که به لحاظ تعدادی دهیاریها با ۳۹ پروژه دارای بیشترین آغاز عملیات اجرایی در بین دستگاههای اجرایی هستند.

اجرای تغییرات مدیریتی براساس کارآمدی/ ملاک برگزاری کنسرت قانون و نظارت فقهی رهبری

استاندار خراسان رضوی در ادامه نشست خاطر نشان ساخت : پیرو نظر رئیس جمهوری مبنی بر بهره گیری از مدیران کارآمد، از یک ماه و نیم پیش کار ارزیابی مدیران در این استان بر اساس شاخصهای کارآمدی آغاز شده و طی شهریور جاری جا به جاییهای مدیران دستگاههای اجرایی خراسان رضوی انجام می شود.

وی به تاکید رئیس جمهوری بر افزایش سهمیه بانوان در سمتهای مدیریتی اشاره و بیان کرد: این مهم در خراسان رضوی تحقق خواهد یافت و امید است از ظرفیت بانوان در مدیریت دستگاههای اجرایی و در استانداری بهره گیریم.
رشیدیان  ادامه داد: نگاه به اشتغال بانوان نباید کمیته امدادی باشد زیرا بانوان ظرفیت مدیریتی و کارایی بالایی دارند. بانوان در همین استان ثابت کرده اند توانایی مدیریت حوزه های سختی مانند صنعت و معدن را همانند مردان دارند و می توانند مدیران موفقی باشند.
استاندار خراسان رضوی گفت: دستور رئیس جمهوری مبنی بر ارزیابی عملکرد مدیران از لحاظ کارایی و کارآمدی است تا مدیران با ظرفیت کاری بالا حفظ شوند. مدیران مستعد پیشرفت ارتقا یابند و مدیران ناکارآمد کنار گذاشته شوند.

* پنج هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس جمهوری باقی است
استاندار خراسان رضوی درباره تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری به این استان هم گفت: برای مصوبات سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی هفت هزار میلیارد ریال اختصاص یافت اما ۱۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده زیرا در هر نشستی که برای هر یک از پروژه ها برگزار شد رقم افزایش یافت.
وی افزود: بر اساس نشستهای تکمیلی که برای پروژه های سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی برگزار شد سهم این استان پنج هزار میلیارد ریال دیگر است که باید از سوی وزارتخانه های دست اندرکار تخصیص یابد.

* ملاک برگزاری کنسرت قانون و نظارت فقهی رهبری است
استاندار خراسان رضوی همچنین در مورد برگزاری کنسرت در مشهد گفت: ملاک برای دولت در خصوص برگزاری کنسرت قانون و نظارت فقهی رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اداره کشور است. نظرات دیگر آقایان در این خصوص نیز محترم است.
وی افزود: همانطور که رئیس جمهوری در زمان معرفی اعضای کابینه گفتند مسئولیت صدور مجوز برای برنامه های موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر قرار بر انجام اصلاحات در این زمینه است مجلس شورای اسلامی قانونی را بگذراند که در آن متولی این بخش از وزارت ارشاد به ارگان دیگری انتقال یابد اما تا آن زمان ملاک برای ما قانون و نظر رهبر معظم انقلاب است.
رشیدیان ادامه داد: زمانی که برگزاری برنامه های مربوط به شعر، موسیقی و خوانندگی که مجوز قانونی خود را از وزارت ارشاد گرفته باشند لغو گردد همه جوانان به سمت شرکت در مراسم مذهبی نمی روند بلکه محدودسازی منتج به رشد موسیقی های زیرزمینی، برگزاری جشنهای غیرمتعارف در خانه باغ ها و رشد فساد می شود.
وی گفت: دولت خواستار انجام مسائل غیرقانونی و غیرشرعی نیست و مخالف تبدیل کنسرت به محفلی که ارزشهای دینی در آن به سخره گرفته شود یا پدیده هایی مثل اختلاط زن و مرد است اما برگزاری کنسرت در چارچوب قانون و رعایت موارد قانونی منعی ندارد.
استاندار خراسان رضوی افزود: برخلاف نظر برخی، موسیقی دارای دانش و مبانی علمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حتی برخی بزرگان بر این عقیده هستند که می توان از طریق شعر و موسیقی برخی اخلاقیات مطلوب را در جامعه ترویج داد.
وی ادامه داد: برخی انگشت اتهام را به سوی دولت گرفتند و گفتند ‘دولت همه چیز را رها کرده و به موضوع کنسرت چسبیده است’ در حالی که اینطور نیست. از نظر دولت اگر کنسرت موسیقی در چارچوب قانون و با مجوز برگزار شود هیچ منعی ندارد و دستگاههای دیگر باید از برگزاری چنین کنسرتی حمایت کنند.
رشیدیان گفت: همچنین در شهر مشهد باید حرمت مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) حفظ شود لذا مخالف هر برنامه ای که این حرمت را بشکند هستیم.

* مشکل کتابخانه مرکزی مشهد
استاندار خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری پیرامون کتابخانه مرکزی مشهد نیز گفت: مشکلی بین سهم کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری وجود داشت. بطوری که دو سال قبل نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک رقمی از درآمدهای شهرداری را برداشت کرد و یک درگیری و اختلاف نظر پیش آمد که در نهایت منجر به برگزاری نشستی در استانداری با حضور نهاد کتابخانه ها و شهرداری شد.
رشیدیان افزود: در آن نشست به توافق رسیدیم و بنا شد رقمی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کتابخانه مرکزی مشهد اختصاص یابد که متاسفانه این رقم در سقف مورد نظر تامین نشد.
وی ادامه داد: این موضوع از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد و امیدواریم در دوره جدید این وزارتخانه به نتیجه رسیده و مشکل کتابخانه مرکزی مشهد برطرف شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن