اجتماعیاستانیاسلاید شوستون اصلیپربازدیدترین ها

طلاق در استان کاهش یافت/ ۳۵۷۹ واحد مسکونی به مددجویان تحویل شده است

کد خبر : 11399

نرخ طلاق در خراسان رضوی ۳/۴ و در مشهد ۸/۱ کاهش داشته است و  نقش مراکز مشاور طلاق که طرح ابتکاری بهزیستی استان به شمار می رود، در این کاهش اثرگذار بوده است.

نشست خبری مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش صبح مشهد، دکتر حمیدرضا پوریوسف که به مناسبت هفته بهزیستی سخن می گفت، اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه که از ابتدای سال جاری اجرایی شده بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و اولین بار است که بهزیستی جایگاه خود را به این صراحت کسب می‌کند، یکی از بندهای برنامه ششم توسعه در خصوص بهزیستی توسعه اورژانس اجتماعی در  شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر است.

افتتاح ۱۱ اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های استان

وی با بیان اینکه در هفته بهزیستی ۱۴۵ مرکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور به صورت متمرکز توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: ۱۱ اورژانس اجتماعی در ۱۱ شهرستان خراسان رضوی افتتاح خواهد شد، با افتتاح این مراکز تعداد شهرستان‌هایی که دارای اورژانس اجتماعی می‌شوند از ۹ شهرستان به ۲۰ شهرستان افزایش پیدا می‌کنند و تمام شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر خراسان رضوی از اورژانس اجتماعی برخوردار می‌شوند.

پوریوسف با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه متوسط مستمری مددجویان بهزیستی باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار در هر سال باشد، ادامه داد: از فروردین ماه سال جاری مستمری مددجویان بهزیستی که ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بود به ۱۴۶ به ۴۶۵ هزار تومان افزایش یافته و رشد ۳٫۵ برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

انجام رایگان آزمایش‌های ژنتیک برای افراد بی بضاعت

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بهزیستی به عنوان یک مرجع برای انجام مشاوره ژنتیک در ازدواج مشخص شده و این اقدام با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه مراکز ارایه دهنده مشاوره ژنتیک یکی از برنامه‌های ما است همچنین غربالگری ازدواج را انجام می‌دهیم با توجه به اینکه آزمایشات ژنتیک گران‌قیمت است افراد بی ‌بضاعت در صورت نیاز به آزمایش ژنتیک به صورت رایگان از این آزمایش‌ها برخوردار خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اشتغال مددجویان بهزیستی، عنوان کرد: در سال گذشته ۳۴۹۵ نفر از مددجویان مشغول کار شدند این آمار نسبت به سال ۹۴ رشد ۷ درصدی داشته، این موضوع در حالی اتفاق افتاده که اعتبارات اشتغال در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۵ از ۵۰ میلیارد به ۲۰ میلیارد کاهش یافته بود.

پوریوسف با اشاره به اینکه  در مجموع تاکنون ۳۵۷۹ واحد در بهزیستی برای مددجویان احداث شده است، تصریح کرد: ۸۱۰ واحد در سال گذشته و ۵۳ واحد در سه ماهه سال جاری به مددجویان تحویل داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه موضوع مسکن خانواده‌های دارای حداقل دو معلول در دولت یازدهم مطرح شده است، یادآور شد: ۷۵۰ نفر در سطح استان در این سامانه ثبت نام کردند، ۲۲۶ واحد تحویل این افراد شده است ۳۱۸ واحد دیگر در دست اقدام است. در مجموع ۵۴۴ واحد از ۷۵۰ واحد تا سال ۹۷  تحویل مددجویان داده خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای مسکن خانواده‌های دارای حداقل دو معلول در مناطق شهری ۳۰ میلیون و در مناطق روستایی ۱۸ میلیون بلاعوض پرداخت می‌شود.

پوریوسف در خصوص کنترل جمعیت اقشار آسیب‌پذیر، تصریح کرد: به دنبال محدود کردن فرزند آوری نیستیم، مسائل اقتصادی در فرزند آوری بسیار مهم است، اما موضوع سلامت اجتماعی مهمتر است. بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش ما فرزندهای بسیار موفقی دارند، به سمت توانمندسازی خانواده‌های آسیب‌پذیر حرکت می‌کنیم تا فرزندان آنان اینده بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اجباری بودن غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج به همین دلیل است که نسل تولید شده در خانواده‌های آسیب‌پذیر معلولیت‌، مشکلات ژنتیکی و … کمتری داشته باشند. تلاش می‌کنیم با مشاوره میزان ماندگاری ازدواج را افزایش دهیم و با توجه به اینکه سن ازدواج افزایش یافته و این افراد برای فرزندآوری تمایل کمتری دارند و یا حداکثر یک فرزند می‌خواهند، آنها را به فرزند آوری ترغیب کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در دهه اخیر با کاهش نرخ باروری و نرخ ازدواج روبه‌رو هستیم و باید تلاش کنیم این موضوع اصلاح شود، عنوان کرد: میانگین رشد جمعیت در خراسان رضوی  از متوسط کشوری بالاتر و ۱٫۴ است، رشد جمعیت در سطح کشور ۱٫۳ است.

انجام ۳۱۰ مورد واگذاری کودکان به خانواده‌ها

پوریوسف با اشاره به اینکه در سال ۹۱ با ابلاغ قانون امین موقت این امکان فراهم شد که دختران خودسرپرست و  همچنین زوجینی که نابارور نیستند فرزندخوانده داشته باشند، اضافه کرد:  در سال گذشته ۳۱۰ مورد واگذاری کودکان به خانواده‌ها داشته‌ایم که ۲۲۰ مورد آن امین موقت و ۹۰ مورد فرزند خواندگی بوده است. در فرزند خواندگی کودکان بی‌سرپرست هستند و شناسنامه به نام پدر و مادر صادر می‌شود اما در امین موقت کودکان دارای سرپرستی هستند که به طور مثال بد سرپرست، معتاد، زندانی و یا … است و کودکان به صورت موقت به افراد واگذار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ کمپ‌های ترک اعتیاد در کشور تاسیس شده‌اند، تصریح کرد: معتادان از ۲۱ روز الی  ۳ ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند، این کمپ‌ها صرفا برای افراد معتاد خود معرف است و موضوع بستری اجباری در دستور کار این مراکز قرار ندارد.

فعالیت ۶۳ کمپ ترک اعتیاد در سطح استان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت۶۳ کمپ ترک اعتیاد و ۵ مرکز ترک اعتیاد بانوان در سطح استان، ادامه داد: این کمپ‌ها در سال ۹۵ تغییر ساختار پیدا کرده‌اند در گذشته موسسان این مراکز معتادان پاک شده بودند، اما پس از سال ۹۵ مقرر شد افراد تحصیل کرده که حداقل دارای فوق لیسانس هستند موسس مراکز ترک اعتیاد باشند. این تغییر ساختار به این دلیل بود که راهکارهای ترک اعتیاد علمی‌تر و تیم درمان کارشناسی‌تر شود .

پوریوسف با اشاره به اینکه برای نگهداری معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و … که شرایط مناسبی ندارند دو مرکز دولتی و چهار مرکز خصوصی در سطح استان فعالیت می‌کنند، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر ساماندهی این مراکز را بر عهده داشت از هفته گذشته طبق تفاهم‌نامه بهزیستی و شورای مبارزه با مواد مخدر  مسئولیت این مراکز به بهزیستی منتقل شد، به دنبال علمی‌تر کردن خدمات ارایه شده هستیم.

وی با اشاره به فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیر مجاز در سطح استان، عنوان کرد: به صورت ماهانه نظارت‌هایی بر کمپ‌ها صورت می‌گیرد و کمپ‌های غیر مجاز شناسایی و پلمپ می‌شوند.

فعالیت سه مرکز جامع خدمات بهزیستی در حاشیه شهر

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های بهزیستی در حاشیه شهر، تصریح کرد: در حال حاضر ۵ پایگاه خدمات اجتماعی، شش پایگاه سلامت اجتماعی و ۶ پایگاه سلامت روان محلی در حاشیه شهر مشهد فعال هستند، با توجه به اینکه خدمات ما در حاشیه شهر به صورت پراکنده بود در سال جاری طرح ایجاد مراکز جامع را که کل خدمات بهزیستی در حوزه‌های مختلف را انجام می‌دهد ارایه دادیم این طرح مورد موافقت قرار گرفت در حال حاضر سه مرکز جامع خدمات بهزیستی در حیطه‌های اجتماعی، پیشگیری و توان‌بخشی در مناطق جاده قدیم قوچان، خواجه‌ربیع و دروی فعالیت می‌کنند.

فعالیت ۹ مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد در حاشیه شهر مشهد

پوریوسف با تاکید بر اینکه از معضلات اساسی حاشیه شهر اعتیاد است، گفت: در این زمینه دو رویکرد پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد را داریم، در حال حاضر ۹ مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد در سطح استان فعال هستند. ۷۴۰۰ نفر معتاد در سال ۹۴  و ۱۴هزار و ۷۰۰ نفر معتاد در سال گذشته از این مراکز خدمت دریافت کرده‌اند که میزان ارایه خدمت به معتادان رشد دو برابری داشته است همچنین ۶ مرکز سرپناه شبانه برای معتادین و کارتن خواب‌ها در حاشیه شهر وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تخلفاتی که در بعضی از خیریه‌ها صورت می‌گیرد، یادآور شد: بهزیستی یکی از دستگاه‌هایی است که به خیریه‌ها مجوز می‌دهد سیاست ما ایجاد خیریه تخصصی همچون مرکز پرورش و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، نگهداری معلولین و … است.  در حال حاضر صدور مجوز را بسیار کاهش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه منکر انجام برخی کارهای غیر قانونی در برخی از خیریه‌ها نیستیم، اما چنین مواردی در خیریه‌های تحت پوشش ما وجود نداشته است، افزود: علاوه بر نظارت‌هایی که در طول سال بر خیریه‌ها داریم در پایان هر سال بیلان کاری خیریه‌ها توسط حسابرسان و ناظران انجام می‌شود. میزان تخلف در خیریه‌های تحت پوشش بهزیستی بسیار پایین است سال گذشته میزان کمک خیران به خیریه‌های  بهزیستی نسبت به سال ۹۴، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

پوریوسف در خصوص کودک اوتیسمی که در یکی از مراکز توان‌بخشی مورد اذیت و آزار قرار گرفته بود، عنوان کرد: این مرکز از هیچ ارگانی از جمله بهزیستی مجوز نداشته است و یکی از افرادی که از نظر علمی و عملی شایستگی نداشته  کار درمانی را در این مرکز انجام می داده است، با بازداشت فرد خاطی روال قانونی پرونده در حال پیگیری است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص پیشگیری از وقوع آزار جنسی در کودکان، خاطرنشان کرد: در این زمینه حساس کردن خانواده‌ها بسیار مهم است آنها نباید به کودکان خود طلا آویزان کنند و کودکان را بیشتر از گذشته رصد کنند. باید کودکان را توانمند کرد و به آن ها آموزش داد تا به هر خواسته‌ای تن ندهند و از لمس تماس افرادی به جز پدر و مادر و پزشک در بعضی نقاط بدن پرهیز کنند، باید کودکان را توانمند بار آوریم تا حد رازداری را بدانند و درخواست‌های دیگران را به پدر و مادر خود اطلاع دهند.

نگهداری از ۱۴۰۰ سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان بهزیستی

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما در خصوص سالمندان توانمندسازی خانواده‌ها برای نگهداری از سالمندان در میان خانواده است، خاطرنشان کرد: یک مرکز نگهداری از سالمندان به صورت روزانه داریم. همچنین ویزیت در منزل و نگهداری در منزل از سالمندان را هم انجام می‌دهیم ۳۹ مرکز نگهداری شبانه از سالمندان در سطح استان فعالیت می‌کنند.

پور یوسف ادامه داد: در مجموع در مراکز نگهداری از سالمندان ۱۴۰۰ نفر تحت پوشش قرار دارند که ۳۰۰ نفر از آنها فاقد سرپرست و یا بدسرپرست هستند. سالمندان بی‌سرپرست و فاقد سرپرست به صورت رایگان نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۱۴۵۰ مهد کودک شهری و روستایی در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: در این مهد کود‌ک‌ها ۹۰ هزار کودک تحت آموزش هستند در مهدکودک‌های روستایی و حاشیه شهر یک وعده غذای گرم توزیع می‌شود طبق تحقیقات این موضوع موجب کاهش سوء تغذیه وزنی و قدی کودکان شده است.

صدور مجوز مهدکودک با بهزیستی است

پوریوسف با تاکید بر اینکه مهدهای کودک خاص بهزیستی است، تصریح کرد: هیچ دستگاه دیگری مجوز مهد کودک صادر نمی‌کند این شایعه که کودکان آموزش دیده در مهدکودک‌های بهزیستی در مدارس ثبت‌نام نخواهند شد را تکذیب می‌کنم صدور مجوز مهدکودک کماکان با بهزیستی است.

مهدکودک‌های ما کودکان را تا ۶ سال پذیرش می‌کنند والدین کودکان ۵ تا ۶ سال مختار هستند که کودکان را در مهدکودک بهزیستی و یا پیش‌دبستانی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند ممکن است آموزش‌ها در این دو نهاد یکسان نباشد اما آموزش و پرورش حق نظارت بر محتواهای آموزشی مهدکودک‌ها را بر عهده دارد.

استفاده ۴۰ هزار نفر از مشاوره تلفنی رایگان در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه ۱۶۴ مرکز مشاوره غیر دولتیِ عمومی، تخصصی و سلامت روان در سلامت استان فعال هستند تصریح کرد: این مراکز در سال گذشته  به ۹۶ هزار نفر ارایه خدمت کرده‌اند که نسبت به سال ۹۴ ، ۲۲ درصد رشد داشته است. همچنین در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از تلفن رایگان ۱۴۸۰ که برای مشاوره است، خدمت دریافت کردند ارایه خدمت دراین زمینه در سال ۹۴ رشد ۱۹ درصدی داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن