اسلاید شومشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

مشهد الرضا کانون ارتباطات فکری و فرهنگی در منطقه و جهان اسلام

کد خبر : 11175

مشهد الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، کانون ارتباطات فکری و تعاملاتی جهان اسلام است. به گزارش صبح مشهد، علی رضا رشیدیان در آیین افتتاحیه نهمین اجلاسیه رادیو تلویزیون کشورهای اسلامی،  ضمن خیر مقدم به میهمانان عالی مقام به ویژه فرهیختگان و دانشمندان ارجمند از کشورهای اسلامی، اظهار داشت: به عنوان نماینده عالی دولت در استان با افتخار و مباهات در خدمت شما هستم.
وی افزود: خدای را سپاس میگویم که امروز در جوار مرقد منوّر رضوی و در مرکز خراسان کهن و دیار مردان و زنان بزرگ و مفاخر و مشاهیر پرآوازه، هم زمان با رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، میزبان شما عزیزان در مشهد مقدس که به طور رسمی این اجلاس آغاز می شود؛  هستیم.
استاندار گفت: خراسان کهن و بزرگ که اکنون مشهد آن را نمایندگی و میراث داری میکند در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود به این آمد و رفت ها و نشست و برخاست ها بویژه در حوزه های فرهنگی، ادبی، عرفانی و دینی خود، به خوبی آشناست و اگر امروز با تصمیم و تصویب آیسسکو این شهر در سال ۲۰۱۷ عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام را از آن خود کرده است، در طول تاریخ هم چهارراه و چهار سوق فرهنگی مشرق زمین و ملتقا و پیوندگاه افکار و اندیشه های گوناگون و نیز محل برخورد و تبادل و تعامل مکاتب و مسالک و نحله ها و گروه های فکری و فرهنگی بسیار بوده است.
رشیدیان ادامه داد: اگر امروز مشهد شاهد گردهمایی های بزرگان فرهنگ و هنر اسلامی و علما و دانشمندان مسلمان است، در واقع پای بر جای پای تاریخی خود نهاده است.
وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ پیش و پس از اسلام، بازار علم و ادب و هنر و معرفت در این خطّه مدام گرم و پر رونق بوده است و بزرگان و نامدارانی چون فردوسی، شیخ بهاء ، غزالی، خواجه نصیر، نظام الملک و شیخ طوسی و دهها و صدها شخصیت بی نظیر در آن مشغول داد و ستد فکری و فرهنگی بوده اند و حوزه نفوذ فکری و فرهنگی ایشان فراتر از مرزهای جغرافیایی همه انسان ها را بهره مند و جرعه نوش دریای معرفت خویش ساخته است.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: امروز نیز مشهد با تکیه بر پیشینه پربار تاریخی و فرهنگی خود و نیز موقعیت و جایگاه کنونی خویش، ظرفیت و آمادگی آن را دارد که جایگاه تاریخی و فرهنگی خراسان کهن را احیا کرده و بر دوش کِشد، بلکه آماده بر عهده گرفتن نقش اساسی در آینده جهان اسلام می باشد بعنوان خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی ایفای نقش کند.
رشیدیان اظهار داشت: مشهد به عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان اسلام با بهره گیری از موقعیت تاریخی و جغرافیایی راهبردی خویش به شایستگی می تواند در طرح تمدن نوین اسلامی نقش و جایگاهی اساسی به دست آورد و کانون ارتباطات فکری و فرهنگی در منطقه و جهان شود.
وی گفت: امروز که محوریت جنگ نرم و سخت بر علیه اسلام اصیل و امت اسلامی در حال گسترش و روی کار آمدن افراد تندرو و افراطی در رأس کشورها، آمریکا و بعضی کشورهای منطقه، آبستن بحران های جدیدی است؛ پیروزی های جبهه مقاومت در سوریه،  عراق، بحرین، یمن، شرایط فلسطین عزیز و تحرکات علیه قدس شریف و ضرورت حرکت به سمت وحدت امت مسلمان؛ مشهد می تواند با تأسی بر شخصیت و مشی و مرام متعالی عالم آل محمد حضرت رضا(ع)، به پایگاه گفتمان مبتنی بر ارزشهای اصیل دینی بر پایه قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت طاهرینش و متکی بر عقلانیت، مدارا،تعامل، تعادل و تکامل در دنیای اسلام تبدیل شود و نوای وحدت و همدلی و صلح و صفا و برادری را از گلدسته های بلندش به نمایندگی از امت اسلام به گوش جهانیان برساند.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مشهد شایستگی آن را دارد که براساس میراث سترگ تاریخی و امکانات ارزشمند موجود مانند حوزه های علمیه فعال و دانشگاه های بزرگ وجامعه لمصطفی، پژوهشگاه های گوناگون در چشم اندازی نه چندان دور حتی بعنوان نقطه کانونی جهت گفتگوهای فرهنگی در سطح جهانی ایفای نقش و مسئولیت نماید.
رشیدیان گفت: خوشحالیم که این رویداد بزرگ فرهنگی نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های جهان اسلام همزمان با جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیون ها و بازار فیلم با فرهنگ اسلامی و محصولات مناسب برگزار می شود ما در فضای نرم در جنگ با امپراطوری رسانه ای قدرتمند کفر و الحاد هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن