شهری

مدیر کل استاندارد استان:

واحدهای صنفی و تولیدی خراسان رضوی خالص فروشی را رعایت نمی‌کنند

کد خبر : 52069

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: طبق پیگیری‌های سازمان، هزینه جعبه در قیمت خود شیرینی محاسبه شده، بنابراین وزن جعبه نباید جز وزن شیرینی محسوب شود. طبق بازرسی‌های نوروزی انجام شده خالص فروشی در ۸۰ درصد واحدهای تولیدی و صنفی بازرسی شده در استان رعایت نشده است.

به گزارش صبح مشهد، سید محمد سجادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تمهیدات اداره کل استاندارد استان در مقابله با کم‌فروشی و عدم خالص‌فروشی به ویژه در اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشی‌ها در ایام عید اظهار کرد: سازمان استاندارد در ارتباط با موضوع خالص‌فروشی برنامه داشته و آن را به استان‌ها ابلاغ کرده اما به این دلیل که این مسئله یک تغییر در رویه موجود ایجاد خواهد کرد، قاعدتا در ابتدای کار با چالش‌هایی روبه‌رو است. در حال حاضر مهمترین مسئله، نحوه محاسبه هزینه جعبه و ظروف در اصنافی همچون شیرینی‌فروشی‌ها، گوشت فروشی‌ها و آجیل فروشی‌ها است.

وی افزود: طبق پیگیری‌ها از سازمان، هزینه جعبه در قیمت خود شیرینی محاسبه شده، بنابراین وزن جعبه نباید جزو وزن شیرینی محسوب شود. یک موضوع دو بار حساب شدن هزینه جعبه و موضوع دیگر تفاوت هزینه خود جعبه با قیمت کالا است. قیمت جعبه شیرینی حدودا کیلویی ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است؛ در حالی که اگر قیمت شیرینی به طور میانگین ۱۵۰ هزار تومان باشد، عملا جعبه با ۳ برابر قیمت به فروش می‌رسد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه ما در ابتدا برای برطرف شدن این مسئله با رویکرد اغنایی و اصلاحی وارد می‌شویم، تصریح کرد: طبق هماهنگی‌ها با اتاق اصناف این الزام برای صنوف گذاشته‌شده و همچنین با تعزیرات استان‌ها مکاتبه شده که در گشت‌های مشترک این مسئله را کنترل کنند. این مسئله در ارتباط با ظروف گوشت و آجیل نیز کنترل شده است. در قیمت‌گذاری، ظروف و پاکت‌های این کالاها محاسبه شده و نباید هزینه جدایی گرفته شود.

سجادی عنوان کرد: در بازرسی‌های طرح نوروزی در سطح خراسان رضوی، موضوع خالص‌فروشی و عدم محاسبه وزن ظروف و پاکت‌ها در بیش از ۸۰ درصد واحدهای صنفی و تولیدی بازرسی شده استان رعایت نشده و این موضوع به عنوان یک چالش سراسری مطرح است. در طرح عیدانه از ۱۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری، مراحل اجرایی بازرسی‌ها انجام شده و در حال حاضر در مرحله بررسی نتایج و اقدامات قانونی هستیم و این موارد تاکنون برای تعزیرات ارسال نشده است.

وی در خصوص مواردی که مصرف‌کنندگان باید در بحث پایش کمیت و موضوع کم‌فروشی به آن توجه کنند، خاطرنشان کرد: یکی از این موارد موضوع استاندارد بودن وسایل توزین است. این وسایل در همه اصناف باید گواهی و برچسب معتبر داشته باشد. این وسایل حداقل یک بار در سال توسط سازمان ملی استاندارد کنترل مجدد می‌شود و هرکدام از اصناف که از ترازو استفاده می‌کنند باید این گواهی معتبر را داشته باشند وگرنه استفاده از این وسایل تخلف محسوب ‌شده و اگر این موضوع به ما گزارش شود از ادامه کار با این وسایل جلوگیری خواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به اینکه مسئله کیفیت در همه زمینه‌ها مطرح بوده و بازه وسیعی از موارد را شامل می‌شود، نظارت عمومی که توسط خود مردم انجام می‌شود یکی از موثرترین راهکارها است.

گفتنی است شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۷ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۹۰۰۱۵۱۷ یا با مراجعه حضوری به اداره کل استاندارد استان اطلاع دهند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن