اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

بدهی ۳۷۰۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

کد خبر : 10937

بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های حاصل از اوراق مشارکت‌های شهری را در این دوره مستهلک کردیم و به‌همین‌دلیل امروز شهرداری مشهد به‌عنوان یک مجموعه خوش‌حساب در بانک‌های کشور مطرح است.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس گفت: صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت جدید از سوی بانک مرکزی و دولت به شهرداری مشهد نشان دهنده تسویه و یا تعیین تکلیف بدهی‌های معوق این سازمان است.
به گزارش  صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، محمد رضا مزجی در پاسخ به برخی اظهار نظرها در مورد بدهی چند هزار میلیاردی شهرداری، عنوان کرد: بدهی، دارایی به وجود می‌آورد و وقتی بدهی نگران‌کننده است که در مقابلش دارایی وجود نداشته باشد.
وی افزود: میزان بدهی اعلام شده از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، فاقد صحت و بدون توجه به زمان سررسید و تسویه حساب بدهی‌های بانکی است.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس تصریح کرد: بدهی‌های شهرداری مشهد ناشی از انتشار اوراق مشارکت بوده که در این موضوع اگر سود اوراق منتشر شده به موقع پرداخت شده باشد که در شهرداری مشهد اینگونه است نشان‌دهنده موفقیت انتشار اوراق و اجرای مناسب طرحی است که اوراق برای آن منتشر شده است.
انجام تمامی مراحل برای انتشار ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید
مزجی ادامه داد: شهرداری مشهد یکی از سرافراز ترین شهرداری‌های کشور در بازار سرمایه می‌باشد که دلیل واضع این ادعا، این است که شهرداری مشهد سال گذشته توانسته است ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای احیای بافت فرسوده منتشر کند.
وی افزود: همچنین تمامی مراحل برای انتشار ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر نیز توسط معاونت اقتصادی طی شده که این خود نشانگر اعتبار زیاد شهرداری مشهد در بین بانک‌های کشور است.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس بیان کرد: اگر شهرداری مشهد نسبت به تسویه بدهی‌های گذشته خود به بانک‌ها اقدام نمی‌کرد و اعتمادسازی لازم صورت نمی‌گرفت هرگز قادر به اخذ مجوز برای انتشار اوراق مشارکت جدید نبود.
مزجی با بیان این مطلب که انتشار اوراق مشارکت جدید بهترین دلیل مبنی بر تسویه حساب تا حداقل تعیین تکلیف بدهی‌های معوق است، عنوان کرد: شهرداری مشهد هم ۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته و حال خود به بانک‌ها حاصل از فروش اوراق مشارکت را در این دوره تسویه کرده و هم هیچ بدهی بابت سود اوراق مشارکت منتشر شده این دوره به مردم ندارد. یعنی شهرداری مشهد به خوبی از عهده تسویه بدهی‌های خود برآمده است.
بدهی ۳۷۰۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
وی اضافه کرد: درحال‌حاضر دولت بیش از ۱۱۰۰میلیارد تومان از محل پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و افزون بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان از محل حساب‌های فی‌مابین با شهرداری به این شهر بدهکار است.
مزجی ادامه داد: همچنین پرداخت سود قطعی درکنار سود علی‌الحساب از دیگر‌موفقیت‌های شهرداری مشهد بوده و به‌خوبی توانسته آن را اجرایی کند و تنها در یک فقره، برای اوراق ۱۸درصد مشارکت، ۲۹درصد سود قطعی درنظر گرفته شده است
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس عنوان کرد: از ۲۲۰۰ میلیارد تومان معوقات پرداخت‌شده توسط مدیریت شهری فعلی، ۱۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به بانک سپه، ۶۲۵ میلیارد تومان مربوط به کوپن‌های بانک تجارت، ۲۴۰ میلیارد تومان مربوط به بانک شهر و ۷۰ میلیارد تومان مربوط به بانک ملت بوده است.
به گفته وی، اگر اجازه انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت می‌کنیم، به این معنی نیست که ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستیم زیرا در مبانی اقتصادی در‌صورت دریافت یک تسهیلات ۱۰۰۰میلیارد تومانی با آورده خود سرمایه‌گذار رقمی‌ بالغ ‌بر ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهر صورت می‌گیرد.
تسویه ۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد از سال ۸۴ اقدام به انتشار اوراق مشارکت برای پروژه‌های مختلف خود کرده، اذعان کرد: شاید هر مجموعه‌ای در ابتدای کار که اقدام به انتشار اوراق مشارکت کند میزان بدهکاری‌هایش بیشتر شود، اما در‌نهایت سرمایه‌ای بزرگ برای آیندگان به‌وجود خواهد آمد که قیمتش بسیار بالاتر از هزینه‌کرد امروز است.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد متذکر شد: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های حاصل از اوراق مشارکت‌های شهری را در این دوره مستهلک کردیم و به‌همین‌دلیل امروز شهرداری مشهد به‌عنوان یک مجموعه خوش‌حساب در بانک‌های کشور مطرح است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن