اجتماعیاسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

مساجد الگوی ایرانی اسلامی رهبری و مدیریت جامعه

کد خبر : 10595

یافتن سلول بنیادی توسعه و طراحی و تکثیر تا رسیدن به الگوی جامع و فراگیر برای جامعه ی اسلامی, همچنان که مقام معظم رهبری آن را الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نام گذاری کرده اند، از ضروریات راهبردهای مدیریتی است.

مسجد سلول بنیادی برای طرح الگوی ایرانی اسلامی جهت رهبری و مدیریت جامعه است و طراحی مسجد از نظر کالبدی باید به گونه ای باشد که پاسخگوی نیازهای انسان در بخش های مختلف باشد. به گزارش صبح مشهد، دکتر محمد تقی امان پور در نشست هم اندیشی طراحی کالبدی و مدیریت راهبردی مساجد با رویکرد مدیریت جهادی که در قالب سلسله نشست های دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، برگزار شد، گفت: دوازده نیاز جامعه باید در مساجد دیده شوند که شامل: عبادتگاه,آموزشگاه, درمانگاه, ورزشگاه, کارگاه, فروشگاه, نمایشگاه, پژوهشگاه, امدادگاه, اردوگاه, سکونتگاه و دادگاه می باشد.
وی در ادامه با تأکید بر ارتقاء نقش و تأثیرگذاری امام جماعت در مسجد گفت:با توجه به اینکه ائمه جماعات بی شک رهبران مساجد هستند، باید در رفتار، گفتار، کردار و با دارابودن شخصیتی کاریزماتیک برای نوجوانان و جوانان الگو بوده و مدیریت قاطعی و مدبرانه ای را در مساجد ایجاد کنند که با کمک گرفتن از هیأت امنا در بخش اجرایی به محقق شدن اهداف با رویکرد مدیریت جهادی نائل خواهند شد.
امان پور همچنین افزود:هیأت امنا و بخش اجرایی مساجد با تبعیت از رهبری امام جماعت و بهره گیری از تفکرات جوانان و همچنین بانوان در تصمیم گیری ها, طرح درآمدزایی را برای مساجد که مهم ترین پایگاه فرهنگی جامعه است, اجرایی سازند.
وی تأکید کرد:مجریان طرح های اقتصادی مساجد به این امر دقت داشته باشند که طرح درآمدزایی طبق شئونات مساجد صورت گیرد و شایسته ی نقش و جایگاه مسجد در جامعه باشد.
او همچنین در زمینه ی نقش بانوان در مسجد اظهار داشت:بانوان فعال و پرتلاش, خود باید زمینه را برای فعالیت های مستمر و مؤثرشان در مسجد فراهم آورند.
وی در همین راستا افزود:ائمه جماعات با در نظر گرفتن نقش مؤثر بانوان در تربیت کودکانی مؤمن و صالح, باید جایگاه ویژه ای را برای آنان درنظر بگیرند تا بانوان ما با انگیزه و اشتیاق بیشتری در فعالیت های فرهنگی اجتماعی مساجد شرکت کنند.
وی در پایان تصریح کرد:وظیفه ی مدیریت شهری در زمینه های متفاوتی ازجمله جانمایی مساجد در محله ها و طبقه بندی صحیح مساجد در نواحی مختلف شهر, بازسازی مساجد قدیمی وتجهیز آنها برای ارایه خدمات فرهنگی از مسائلی است که بر عهده  شهرداری ها می باشد.

باید با مدیریت زمان، امکان نشست های متعدد و آموزش های گوناگون در محیط فرهنگی مذهبی مسجد فراهم شود.

باتوجه به اینکه مساجد پایگاه های فرهنگی جامعه هستند و می توان در تمامی ساعات شبانه روز از فضای معنوی فرهنگی مسجد استفاده کرد, بهتر است با مدیریت صحیح زمانبندی, این امکان را فراهم آورد که نشست های متعدد و آموزش های گوناگون در محیط فرهنگی مذهبی مسجد انجام شود.
دکتر امان پور در پاسخ به خبرنگار صبح مشهد، ضمن تاکید بر وحدت همگانی در احیای مساجد تأکید،گفت: اگر مردم مانند گذشته به مساجد روی بیاورند و با کمک های مردمی این مکان معنوی روند بهسازی را بپیماید, قطعا جامعه ای سرشار از انگیزه و همبستگی را خواهیم داشت.
وی افزود:این کمک های مردمی هرچند از بعد مادی بسیار ضروری است, ولی برای قشری از جامعه که توان کمک مادی ندارند, می تواند بصورت کمک های معنوی و خدماتی مانند همکاری درغبارروبی مسجد ارائه گردد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن