استانی

دردسرهای کشاورزان با خشک شدن سد فریمان!

کد خبر : 53832

خشکسالی ، کاهش بارندگی و خشک شدن آب ذخیره‌شده سد فریمان، کشاورزان و باغداران را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

صبح مشهد- شهرستان فریمان در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد و شامل دو بخش مرکزی و قلندرآباد است که کشاورزی، دامداری و باغداری شغل عمده مردم این شهر را تشکیل می‌دهد.

یکی از منابع مهم و حیاتی تأمین آب کشاورزی، سد تاریخی و گردشگری فریمان است که در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر فریمان احداث شده است. این سد در موقعیتی عالی روی رودخانه فریمان با هدف تأمین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی پایین‌دست و کنترل سیلاب ‌های مخرب و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل ساخته شد و در سال ۷۶ ارتفاع آن به منظور بهره‌مندی بیشتر کشاورزان از آب افزایش یافت. سد فریمان در دوران ترسالی دریاچه‌ای با حدود ۲ کیلومتر طول و میزان ۱۴ میلیون متر مکعب ذخیره آب ایجاد و آب موردنیاز بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی و شرب فریمان و چند روستا را تأمین می‌کند. البته علاوه بر آن یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فریمان نیز محسوب می‌شود.

اما کاهش شدید نزولات آسمانی، گرمای زودهنگام و خشکسالی‌های پی‌درپی موجب شده است تا این روزها شاهد خشک شدن کامل آب ذخیره‌شده در سد فریمان باشیم و حدود ۱۰هزار کشاورز، باغدار و… که نقش بسزایی در تأمین اقلام مختلف کشاورزی شهرستان فریمان و حتی استان خراسان رضوی دارند، با کاهش قابل توجه محصولات کشاورزی روبه‌رو شوند.امیدواریم از این خشکسالی‌های بی‌سابقه هرچه زودتر گذر کنیم و شرایط کشاورزان فریمان مانند گذشته خوب شود؛ با این حال با آموزش و ترغیب بیشتر کشاورزان به کشت محصولات کم‌آب‌طلب و ترویج سیستم‌های نوین آبیاری و حمایت‌های مالی از آنان و از طرفی با افزایش ارتباط میان کشاورزان و مدیران دولتی دستگاه‌های اجرایی، می‌توان این بحران را به خوبی پشت سر گذاشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن