پایتخت فرهنگ اسلامی

تاریخ خاندانی بخشی از هویت اجتماعی یک شهر

کد خبر : 43409

تاریخ شفاهی به عنوان یک عامل مهم در حفاظت از میراث اجتماعی جامعه مورد توجه قرار گرفته و خصوصاً با ثبت خاطرات افراد نقش آن‌ها را در جامعه مورد بررسی قرارمی‌دهد‌.

صبح مشهد- سید محمد محمدی

تاریخ خاندانی نیز به عنوان شاخه‌ای از تاریخ شفاهی، روایتگر اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک منطقه در برهه‌ای از زمان به شمار می‌رود که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی خصوص وقایع اجتماعی در دوره‌های مختلف حکومتی، شیوع بیماری‌ها، نحوه مقابله با گسترش بیماری، جو فرهنگی و موقعیت اقتصادی جامعه در گذشته‌های نه چندان دور را در اختیار پژوهشگر قرار دهد.

غلامرضا آذری خاکستر؛ کارشناس مطالعات اسناد موقوفات آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، به اطلاعات کسب شده در مصاحبه با بازمانده‌ای از خاندان شاملو اشاره دارد که طبابت به عنوان پیشه موروثی در این خاندان بوده است.

ثبت هویت اجتماعی
وی، میرزاغلامعلی صدرالاطباء؛ جد پدری پروفسور فریدون شاملو متولد ۱۳۰۸، را از پزشکان شهیر مشهد معرفی می کند که در دارالشفاء امام رضا(ع) به خدمت مشغول بوده و در خصوص مقابله با بیماری‌های همه‌گیر آثاری چند از وی به جای مانده و بنا به گفته نوه ایشان فریدون شاملو تبحر خاصی در تشخیص بیماری از روی نبض بیمار داشته است.
آذری خاکستر، با بیان بخشی از گفتگوی انجام شده با فریدون شاملو، فرزند دکتر علی شاملو که سه نسل در خاندان پدری به شغل طبابت مشغول بوده اند، گفت: تاریخ یک خاندان بخش مهمی از هویت اجتماعی یک منطقه به شمار می‌رود که می‌بایست به آن توجه بیشتری شود.
وی، انگیزه‌های پرداختن به تاریخ خاندانی را متفاوت عنوان کرده و توجه به نقش سیاسی، دینی خاندان‌ها و حتی آشنایی با پیشه‌های قدیمی را بخشی از آن عنوان می‌کند.

توسعه منابع مطالعاتی
این کارشناس، خانواده‌های قدیمی مرتبط با قسمت‌های مختلف اجرایی آستان قدس رضوی را بخشی از جامعه هدف در مصاحبه تاریخ خاندانی عنوان می‌کند که اطلاعات آنان می‌تواند اسناد مهمی در پژوهش‌های تاریخی باشد.

وی همچنین دست‌یابی به اسناد و عکس‌های قدیمی موجود در خاندان‌های قدیمی که از سوی فرزندان آنها به این مرکز اهدا می شود را زمینه‌ای برای توسعه منابع مطالعاتی برشمرد.

گفتنی است آرشیو تاریخ شفاهی یکی از بخش‌های مدیریت امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با الگو برداری از موسسات مشابه، به خصوص سازمان اسنادملی آرشیو تاریخ شفاهی به عنوان واحدی مجزا در اواخر سال۷۶ شروع به کار کرده است.

تاریخ خاندانی به عنوان شاخه‌ای از تاریخ شفاهی، روایتگر اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک منطقه در برهه‌ای از زمان به شمار می‌رود که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی خصوص وقایع اجتماعی در دوره‌های مختلف حکومتی، شیوع بیماری‌ها، نحوه مقابله با گسترش بیماری، جو فرهنگی و موقعیت اقتصادی جامعه در گذشته‌های نه چندان دور را در اختیار پژوهشگر قرار دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن