شهری

هشدار نارنجی هواشناسی؛ توفان و گرد و غبار در راه است

کد خبر : 54110

مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی درخصوص شدت گرفتن وزش باد در نیمه شرقی و جنوب شرق این استان و انتقال ذرات گرد و غبار به دیگر نقاط به ویژه مشهد، نواحی مرکزی و غربی، هشدارهای هواشناسی در سطح زرد و نارنجی صادر کرد.

به گزارش صبح مشهد و به نقل از مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی، در اطلاعیه هشدار سطح نارنجی این مرکز آمده است: شدت وزش باد در نیمه شرقی و جنوب شرقی استان از ۲۰ مرداد موجب توفان گرد وخاک همراه با احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان و اختلال در سیستم حمل و نقل، کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید در برخی مناطق خراسان رضوی خواهد شد. بر اساس این اطلاعیه، وقوع پدیده وزش باد شدید همراه با گرد و غبار تا روز ۲۳ مرداد، دوشنبه هفته جاری ادامه دارد که فعالیت این پدیده جوی در شهرستان‌های سرخس، صالح‌آباد، تربت‌جام، خواف، باخرز، تایباد و نواحی شرقی شهرستان های گناباد و کلات شدید پیش بینی شده است و در دیگر شهرستان ها با شدت کمتری رخ خواهد داد. در اطلاعیه هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی نیز آمده است: از عصر ۲۰ مرداد ذرات گرد و غبار از نواحی شرقی و جنوب شرق استان به دیگر نقاط به ویژه نواحی مرکزی و مشهد مقدس منتقل می شود که این موضوع کاهش کیفیت هوا و میدان دید را دربردارد. بر اساس اطلاعیه سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی، پدیده جوی گرد و غبار تا روز دوشنبه ۲۳ مرداد ادامه خواهد داشت. مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در اطلاعیه های سطح زرد و نارنجی صادر شده توسط این سازمان درخصوص تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت های ناشی از شدت وزش باد، احتیاط در سفرهای برون شهری، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی، خودداری از تردد و فعالیت‌های طولانی مدت خارج از منزل به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی تاکید کرد.

همچنین بر اساس پیش بینی کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی، طی این هفته وزش باد شدید همراه با کاهش دما، خراسان رضوی را فرا می‌گیرد. کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دمای همراه با شدت گرفتن وزش باد و گرد و غبار، پدیده‌های جوی غالب برای هفته آینده در سطح استان پیش‌بینی شده است. محمد غیوری‌خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روند کاهش دمای هوا در استان خراسان رضوی از امروز آغاز می‌شود و برای روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته آینده به عنوان خنک ترین روزها، کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دما نسبت به امروز را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در هفته آینده، دمای هوا در نواحی شمالی و شرقی استان خراسان رضوی بیشتر کاهش خواهد یافت. کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین از امروز تا انتهای هفته آینده شدت وزش باد در استان افزایش می‌یابد، به طوری که در بیشتر نقاط استان به ویژه نواحی مستعد و بادخیز و نواحی جنوب شرق استان، کاهش وزش باد شدید با احتمال بروز خسارت و توفان گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: با توجه به جهت جریان های باد احتمال انتقال ذرات گرد و غبار به مشهد به ویژه نواحی مرکزی و شرقی این کلان شهر طی روزهای جمعه تا سه شنبه دور از انتظار نیست که می‌تواند به کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید منجر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن