اسلاید شوشهری

ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومانی خط دو قطارشهری مشهد

کد خبر : 56316

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در قطارشهری مشهد ٨۴ ایستگاه طراحی کرده‌ایم؛ خط یک قطار شهری٢۴ ایستگاه دارد و از کامل ترین خطوط ایران از لحاظ فنی و تجهیزاتی است.

به گزارش صبح مشهد، کیانوش کیامرز افزود: روزانه حدود ۱۳۰تا ١۵٠ هزار مسافر هم توسط خط یک جابه‌جا می‌شود؛ در طرح سی ساله مترو، طراحی بر ۱۲۰ واگن بود اما در آن زمان ۶۰ واگن خریداری شد که این یکی از چالش های خط یک است و حدود ۶۰ واگن در این خط کم داریم.

وی ادامه داد: قطعا با راه‌اندازی خطوط دیگر همانند مترو مشهد به گلبهار در این زمینه به مشکل می‌خوریم.

خط دو قطارشهری نیز ١٣ ایستگاه دارد و روزانه حدود ١٣٠ تا ١۵٠ هزار مسافر در این خط نیز جابه‌جا می شوند؛ این خط قیمتی معادل ١٨ هزار میلیارد تومان ارزش دارد که حدود ٢ هزار میلیارد تومان کار باقیمانده است.

خط ۳ مترو مشهد تا پایان امسال تست گرم می‌شود

 

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد افزود: خط سه، ٣٠ کیلومتر است؛ با پول امروز حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد؛ تاکنون حدود ۶هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و حدود ٢٠ کیلومتر خط تمام شده از شهرک ابوذر تا اول میدان امام علی(ع) در این خط تمام شده است.

خط سه مترو را در سه فاز تعریف کردیم. فاز اول از ترمینال تا شهدا، فاز دوم از شهدا تا امام علی(ع) و فاز سوم از ترمینال آغاز می‌شود.

در بحث ساخت ایستگاه سازه اصلی و سازه جانبی ایستگاه‌های میدان شهدا، ایستگاه شارستان، ایستگاه باب الجواد (ع)، ایستگاه دانش، ایستگاه بسیج، ایستگاه ۱۵خرداد و ایستگاه پایانه مسافربری خط سه در حال انجام و معماری ایستگاه‌های باب الجواد(ع) و پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز آغاز شده است.

در فاز اول ایستگاه‌های میانی حدود ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم اما در بخش تجهیزات عقب هستیم و باید ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات و معماری هزینه کنیم و اکنون حدود هزار میلیارد تامین شده و دو هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق سال آینده تامین خواهد شد. اما دنبال این هستیم که زودتر از ۱۴۰۳ بتوانیم تکمیل کنیم.

در کنار ساخت ایستگاه روسازی و ریل‌گذاری مسیر، فاز یک نیز در حال انجام است که طبق برنامه زمان‌بندی ریل‌گذاری مسیر ۶ کیلومتری فاز یک خط سه مترو نیز تا پایان امسال تمام خواهد شد.

تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم. این به معنای آن است که خط ازمبدا به سمت مقصد کامل راه افتاده باشد و این کار بزرگی است که باید صورت گیرد.

قطار شهری

اجرای روزانه ۱۰۰ متر ریل‌گذاری در قطارشهری مشهد 

کیانوش کیامرز ادامه داد: منابع درآمدی به سختی در مدیریت شهری تامین می شود اما با این حال سرعت کار در قطارشهری را کم نکرده‌ایم ریل گذاری ۶ کیلومتر خط میانی از پایانه امام رضا(ع) آغاز شده است و رکورد ١٠٠ متر ریل گذاری روزانه کشور را توانستیم بزنیم.

تلاش ما این است آخر امسال تست گرم این خط را انجام دهیم؛ این به معنای آن است که خط ازمبدا به سمت مقصد کامل راه افتاده باشد و این کار بزرگی است که باید صورت گیرد.

خط ۴ مترو نیز بیش از ١٧ کیلومتر طول دارد و از انتهای مهرمادر شروع می شود؛ اراضی این محدوده در اختیار قطار شهری قرار گرفت و مردم مشهد به راحتی از انتهای مهر مادر می توانند سوار خط ۴ شوند و تا انتهای شهرک شهید باهنر از این خط استفاده کنند.

در طرح جامع مشهد این خط تصویب شده و قبلا قرار بود فقط تا ابتدای شهید رجایی ادامه داشته باشد اما توانستیم بیش از سه کیلومتر به آن اضافه کنیم و تا انتهای شهید باهنر ادامه دهیم.

ورود محموله ریل‌های تولید ملی مترو تا ۲۰ روز آینده/ ارزش یک میلیون یورویی هر واگن مترو

 

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد ادامه داد: روسازی خط گلبهار پیش بینی و انجام شده اما تجهیزات آن باقیمانده است؛ اگر تونل فعلی تمام شود قابلیت این را دارد که تا دو سال آینده خط گلبهار راه بیفتد اما با روند فعلی چشم انداز سه ساله قابل دستیابی نیست.

٢۴ کیلومتر ریل ذوب آهن اکنون در دپو است؛ ریل سخت فقط توسط اروپا تولید می شود و ذوب آهن به تمام تعهدات خوب عمل کرده و ریل سخت تولید شده توسط این کارخانه، حدود ٢٠ روز دیگر به مشهد منتقل می گردد.

هر واگن حدود یک میلیون یورو ارزش دارد و با توجه به قیمت زیاد واگن ها، طی سال‌های گذشته واگن ملی در دست طراحی قرار گرفت اما تاکنون به تولید انبوه نرسیده است.

شهر تهران با روزانه حدود ٢ میلیون جابه‌جایی مسافر، نیاز جدی به واگن دارد اما با این حال باز هم برای این شهر و دیگر شهرها واگن تامین نشده و امیدواریم به‌زودی برای مشهد و تهران تامین واگن صورت گیرد.

اکنون کارگران قطار شهری جز مشاغل سخت قرار ندارند و امیدوارم به همت دولت این عزیزان نیز جز مشاغل سخت قرار گیرند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن