اسلاید شودانش و فناوری

فراگیری ارتباط ماهواره ای در تلفن های همراه تا پایان ۲۰۲۳

کد خبر : 51420

به زودی تمام تلفن‌های هوشمند، اعم از میان رده و پرچمدار قادر به پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای دو طرفه‌ای خواهند بود که پیش از این در دسترس عموم نبود

صبح مشهد- به تازگی خبری دنیای فناوری را تکان داد؛ شرکت کوالکام اعلام کرد که تمامی تراشه‌های آینده اسنپدراگون (خانواده سیستم روی تراشه مخصوص تلفن هوشمند و تبلت) تمام گوشی‌های اندرویدی، از میان‌رده گرفته تا پرچمدار، قادر به پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه برای ارسال پیام خواهند بود. همچنین این فناوری درون سیستم‌های مودم ۵ G RF هم قرار می‌گیرد و از ارتباط ماهواره‌ای «اسنپدراگون ستلایت» پشتیبانی خواهد کرد. به دنبال انتشار این خبر، بحث‌هایی درباره ارتباط ماهواره‌ای تلفن همراه در فضای مجازی شکل گرفت.

ارتباط ماهواره‌ای، از تلفن‌های قدیم تا گوشی‌های هوشمند
فرض کنید در کوه، دریا یا مکانی که به آنتن تلفن همراه دسترسی ندارید گیر افتاده اید و می‌خواهید از طریق یک پیام کوتاه یکی از نزدیکان خود را از سالم بودن خود مطمئن کنید. در چنین شرایطی از سال‌ها پیش تا کنون از امواج ماهواره‌ای کمک گرفته می‌شده است. پس استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای اتفاق جدیدی نیست؛ اما فراگیری استفاده آن از گوشی‌های خیلی خاص که مخصوص کوهنوردان و… بود،خارج می‌شود و بین تمام گوشی های هوشمند شکل می‌گیرد.

جهش دنیای ارتباطات در راه است
در ابتدا تصور می‌شد که اتصال ماهواره‌ای به اپراتورها این امکان را می‌دهد تا خدمات اینترنتی را در خارج از مناطق تحت پوشش اپراتورها ارائه دهند اما بلومبرگ ادعا کرده که این موضوع فقط برای تماس‌های اضطراری استفاده خواهد شد.

تلفن‌های ماهواره‌ای دهه‌هاست که وجود دارند. آن‌ها راهی برای برقراری تماس و ارسال پیام در جایی که پوشش تلفن همراه مشکل است، پیدا می‌کنند. البته این نوع دستگاه‌ها محدود بودند و خدمات آن‌ها هم گران است که قطعا دلیل دارد زیرا نگه داشتن همه آن ماهواره‌ها در مدار هزینه زیادی دارد. از طرف‌ دیگر چون سیگنال در این تلفن ها باید دو بار به فضا برود و برگردد، آنتن دهی خوبی ندارد.

این روند تا چندی پیش و با معرفی آیفون ۱۴ ادامه داشت در این سری از تلفن همراه اپل قابلیت استفاده از ارتباط ماهواره ای در تلفن همراه به راحتی در معرض عموم قرار گرفت.

اپل پیشگام ارتباط ماهواره ای در تلفن‌های همراه
در آذر ماه ۱۴۰۰ به نقل از بلومبرگ، شرکت اپل اعلام کرد که در نسل بعدی تلفن همراه خود این قابلیت را تحت عنوان «پیام اضطراری از طریق ماهواره» و به عنوان یک پروتکل سوم (علاوه بر پیامک و برنامه‌ی iMessage )در برنامه‌ iMessage ادغام خواهد کرد. این شرکت به قول خود وفادار ماند و این قابلیت را در سری ۱۴ تلفن‌های همراه فعال کرد و اتصال ماهواره‌ای برای تلفن های هوشمند به یک جزء اصلی بدل شد.استفاده از Emergency SOS در آیفون از طریق سرویس‌های ماهواره‌ای فقط برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است. آن‌ها چند پیام از پیش تعیین شده دارند که به همراه مختصات GPS برای خدمات نجات ارسال می شوند. اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی یک طرفه است و می‌توانید ببینید که تماس برای کمک شما دریافت شده است، اما نمی‌دانید اولین پاسخ‌دهندگان چقدر نزدیک هستند. حالا با این خبر جدید، این انحصار از گوشی‌های ماهواره‌ای و بعدتر اپل خارج شد.

کوالکام مثل همیشه در صحنه
به گفته کوالکام، اسنپدراگون ستلایت برای پیام‌رسانی دوطرفه در مواقع اضطراری، ارسال پیامک و دیگر نیازهای پیام‌رسانی کاربرد دارد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که این سرویس تنها برای مواقع اضطراری کاربرد ندارد و در مناطق دورافتاده، روستایی و ساحلی هم می‌توان از آن بهره برد. این ویژگی ابتدا در اختیار محصولاتی قرار می‌گیرد که از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کنند، بنابراین بیشتر پرچمدارهای اندرویدی ۲۰۲۳ می‌توانند از آن بهره ببرند. به گفته کوالکام، این سرویس در اختیار نسل بعدی گوشی‌های هوشمند ناتینگ، آنر، اوپو، ویوو و شیائومی قرار می‌گیرد و از نیمه دوم ۲۰۲۳ در برخی مناطق فعال می‌شود.

موتورولا با قدرت می‌تازد
درحالی‌که کوالکام با معرفی اسنپدراگون ستلایت می‌خواهد ارتباط ماهواره‌ای را به پرچمدارهای اندرویدی بیاورد، حالا موتورولا و بولیت با همکاری مدیاتک، از گوشی‌های اندرویدی موتورولا با امکان ارسال و دریافت پیام‌های ماهواره‌ای رونمایی کرده‌اند اما در کنار این گوشی‌های هوشمند، با یک ابزار بلوتوثی جذاب هم روبه‌رو هستیم که امکان به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، ارسال کمک اضطراری و پیام‌رسانی دوطرفه از طریق ماهواره را فراهم می‌آورد.

آماده دنیایی تازه باشیم
طی ماه‌های اخیر خبرهای مختلفی از اینترنت ماهواره‌ای شنیدیم که از حدود اواسط سال ۲۰۲۴ نسل جدید این فناوری برای بیشتر گوشی‌های هوشمند در دسترس خواهد بود. حدود ۵۰ روز قبل بود که شرکت اسپیس ایکس از فعال شدن نسل جدید اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خبر داد که بدون استفاده از دیش به‌طور مستقیم به تلفن‌های هوشمند متصل می شوند. شرکت مخابراتی T-Mobile در سال ۲۰۲۴ اولین اپراتوری خواهد بود که قرار است با همکاری استارلینک چنین خدماتی را برای گوشی‌های هوشمند ارائه دهد. شرکت مخابراتی T-Mobile اعلام کرده به زودی تقریبا در هر جایی که کاربر بتواند آسمان را ببیند، پوشش کامل اینترنت ماهواره‌ای ارائه می دهد. این روزها هم خبرهای مهمی درباره ارتباط ماهواره‌ای با استفاده از گوشی‌های هوشمند میان رده می‌شنویم که به آن پرداختیم و مجموع این اخبار در کنار هم نشان می‌دهد دنیای ارتباطات روز به روز جلو می‌رود و چاره‌ای جز پذیرفتن این مسیر نیست. به قول شهید آوینی: «تردیدی نیست که ما نمی‌توانستیم از ورود ویدئو به کشورمان جلوگیری کنیم، چنان‌که نتوانسته‌ایم مانع ورود هیچ یک از محصولات فناوری غرب بشویم و راستش من تردید دارم که اگر هم می‌توانستیم، آیا چنین عملی درست می‌بود یا نه». حالا حکایت امروز ما با اینترنت و ارتباط ماهواره‌ای، شبیه داستان ویدئو در دهه ۶۰ است و ضروری است ضمن پذیرش هر فناوری تازه‌ای، به فکر تولید محتوای خوب برای آن باشیم.

منبع: خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن