مدیر سرمایهگذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۲۹۱ طرح و پروژه گردشگری در حال ساخت، گوی سبقت را از سایر استانهای کشور در این زمینه ربوده است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، حسن زمانی اظهار کرد: پس از خراسان رضوی استان مازندران با ۱۷۰ پروژه و تهران با ۳۸ پروژه گردشگری در حال ساخت در رتبههای بعد از مشهد قرار گرفتند، بنابراین خراسان رضوی با تفاوت بسیار معناداری از سایر استانها جلو است. البته این تفاوت نباید منجر به کمکاری و تعلل در سایر دستگاهها شود.
مدیر سرمایهگذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: سرمایهگذاریهای به اتمام رسیده در حوزه گردشگری ۸۸ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال است که این رقم با احتساب ۲۹۱ پروژه در حال احداث به ۱۸۰ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال خواهد رسید.
زمانی افزود: در حوزه گردشگری و به طور خاص مشهد باتوجه به برخورداری از ۲۰ مرکز درمانی در این زمینه و بهرهگیری از امکانات و تجهیزات مدرن خدمات پزشکی سالانه پذیرای تعداد کثیری از بیماران عربی حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان است که از این حیث درآمد ارزی قابل توجهای به سوی مشهد جلب میشود.
مدیر سرمایهگذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: با توجه به وضعیت موجود ملاحظه میشود با وجود مشکلات و گرفتاریهایی که به طور کلی اقتصاد کشور به آن مبتلا است سرمایهگذاری در بخشهای گردشگری و زیارتی خراسان رضوی، سرمایهگذاری در بخشهای خراسان رضوی و مشهد در وضعیت مناسبی قرار دارند و با بهبود فضای بینالملل حجم قابل توجهای سرمایهگذار برای استان جذب میشود.
وی عنوان کرد: ۱۷ روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری و برنامهریزی برای ۳۸ روستا برای توسعه قابلیتهای گردشگری از دیگر ظرفیتهای گردشگری استان به شمار میرود. از مجموع ۲۹۲ رشته صنایع دستی کشور ۷۰ رشته در خراسان رضوی فعال است. از این تعداد ۲۲ رشته بومی و مزیتدار استانی هستند که رشته تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی در نیشابور، سنگتراشی و حکاکی روی سنگ در مشهد و سفالگری گناباد از هنرهای اصیل و مهم این استان است و سهم قابل توجهای در اشتغالزایی و صادرات صنایع دستی دارد.
زمانی با بیان این که آمار زائران و گردشگران به استان نشان دهنده حجم بالای تقاضا و وجود بازار بسیار مناسب برای شرکتهای داخلی و خارجی در زمینههای مختلف است، افزود: فعالیت ۲۰ ایرلاین داخلی و خارجی و اختصاص بیش از ۶۰ درصد ناوگان ریلی داخلی به کشور گواه این ادعاست.