زندگی

قد دختران ۱۹ ساله ایرانی معادل قد دختران ۱۳ ساله هلندی!

کد خبر : 34812

این هفته با کمک بررسی گسترده‌ای که در نشریه لنست منتشر شد، می‌توانیم دیدی واقع‌بینانه درباره وضعیت رشد کودکان و نوجوانان ایرانی در مقایسه با کودکان و نوجوانان دیگر کشورها داشته باشیم .

صبح مشهد– نویسنده : شیوا رضایی، روزنامه‌نگار/ کوتاهی قد علاوه بر بلوغ زود رس به عواملی مانند تغذیه هم بستگی دارد که در این تحقیق به آن ها پرداخته شده است .بگذارید پیش از صحبت درخصوص ایران، نگاهی به ویژگی‌های این بررسی استثنایی بیندازیم و مروری بر برخی یافته‌های آن هم داشته باشیم. زیرا بررسی جدید امپریال کالج لندن درباره رشد قدی و وزنی کودکان و نوجوانان در کشورهای مختلف، نشان از لزوم توجه بیشتر به وضعیت رشد کودکان ایرانی دارد. ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید:

بررسی اطلاعات ۶۵ میلیون نفر
این بررسی از سوی محققان دانشگاه امپریال کالج لندن انجام شده است. برای این کار آن‌ها ۲۱۸۱ مطالعه را که پیش از این در ۲۰۰ کشور و منطقه مختلف در حد فاصل ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۹ در زمینه رشد قدی و وزنی کودکان و نوجوانان انجام شده بود، بررسی کردند. با این کار در واقع آن‌ها از اطلاعات مربوط به قد و وزن حدود۶۵ میلیون کودک و نوجوان بین ۵ تا ۱۹ ساله در کشورهای مختلف استفاده کردند. تحلیل این داده‌ عظیم نکات قابل تاملی را به دنبال داشت.

تفاوت ۲۰ سانتی‌متری بلندترین‌ها با کوتاه‌ترین‌ها
این مطالعه نشان می‌دهد تفاوت قد بین نوجوانان ۱۹ ساله در بلندقدترین کشورها با کوتاه‌قدترین حدود۲۰ سانتی‌متر و حتی کمی بیشتر است. طبق یافته‌های این بررسی، بلندقدترین پسرها مربوط به کشورهای هلند، مونته‌نگرو، استونی و بوسنی و هرزگوین هستند. دختران هلند، مونته‌نگرو، دانمارک و ایسلند آمار بلندقدترین‌ها را از آن خود کرده‌اند.
در مقابل پسران تیمورشرقی، لائوس، جزایر سلیمان و گینه پاپوا کوتاه‌قدترین‌ها در میان کشورها هستند و دختران در گواتمالا، بنگلادش، نپال و تیمورشرقی هم کوتاه‌قدترین دختران محسوب می‌شوند.
تفاوت وزنی بین سنگین‌ترین و سبک‌ترین‌ نوجوانان در ۱۹ سالگی میان کشورهای مختلف حدود ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است. اما وضعیت کودکان و نوجوانان ایرانی در این بررسی به چه صورت است؟

وضعیت ایران چگونه است؟
این مطالعه بین ۲۰۰ کشور و مناطق خودمختار مختلف انجام شده است. اگر تنها تعداد کشورها را در نظر بگیریم، تعداد آن‌ها ۱۹۳ کشور خواهد بود. در مقایسه بین این کشورها، پسران ایران از نظر وضعیت قد در رتبه ۶۶ قرار دارند اما وضعیت دختران چندان جالب نیست و در رتبه ۹۵ قرار دارند.
مقایسه وضعیت قدی دختران و پسران ایرانی با دختران و پسران هلند (رتبه یک بلندقدترین‌ها) می‌تواند وضعیت دختران و پسران ما را بهتر نشان دهد. پسران ایرانی در ۱۹ سالگی قدشان معادل قد پسران ۱۵ ساله هلندی است. متاسفانه دختران ایرانی در ۱۹ سالگی قدشان معادل قد دختران ۱۳ ساله هلندی است.
البته وضعیت قد دختران و پسران ایرانی طی دهه‌های اخیر رشد داشته است. حدود میزان رشد قدی نوجوانان ۱۹ ساله ایران در این بازه زمانی حدود ۴ سانتی‌متر برآورد می‌شود. این به آن معناست که نوجوانان ۱۹ ساله فعلی ما حدود ۴ سانتی‌متر بلندتر از نوجوانان ۱۹ ساله دهه ۸۰ میلادی (اواخر دهه ۶۰شمسی) هستند.
نکته‌ دیگری که در این مطالعه مشخص شده است این‌که کودکان ایرانی پیش از دوره نوجوانی فاصله قدی بیشتری با کودکان کشورهای بلندقد دارند اما با افزایش سن و طی دوره نوجوانی با رشد بیشتر فاصله خودشان را کمتر می‌کنند.

رشد قدی کودکان؛ موضوعی که باید جدی گرفته شود
مروری کوتاه بر وضعیت رشد قدی دختران ایرانی بر مبنای این بررسی نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به این موضوع داشت. ویژگی‌های کشورهایی که نوجوانان قدبلندی دارند، نشان از اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان در این کشورها دارد. طبق گفته نویسندگان این مقاله، مصرف به اندازه مواد غذایی مغذی باید نه فقط در سنین پیش از مدرسه، که بعد از آن هم ادامه پیدا کند تا کودکان رشد قدی کافی بدون مشکل اضافه وزن داشته باشند.
نویسنده پروفسور مجید عزتی دانشگاه امپریال کالج لندن/ خراسان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن