اسلاید شودانش و فناوریستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

رونمایی از کتاب « شناسایی و معرفی اولین های شهر مشهد »

کد خبر : 8443

نشست بررسی کارنامه فعالیت های پژوهشی شورای اسلامی شهر که با حضور اساتید دانشگاه با موضوع هویت شهری ظهر امروز در تالار شهر برگزار شد و از کتاب « شناسایی و معرفی اولین های شهر مشهد » رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار صبح مشهد در ابتدای این نشست دکتر اعظمی رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: امیدواریم نتایج تحقیقات و پژوهش پژوهشگران در حوزه های مختلف خصوصا مسائل هویتی با توجه به نزدیک شدن رویداد مشهد ۲۰۱۷ آثار خود را نمایان کند.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ مرکز پژوهش ها در حوزه های مختلف با چاپ ۱۸ کتاب مختلف که ۵ مورد آن در خصوص مسائل هویتی و تاریخی مشهد است ضمن احیای هویت شهر مشهد در حوزه فناوری اعم از مسائل گردشگری و تاریخی .. تقویت کننده و در برنامه ریزی های آینده هم اثر گذار باشد.
اعظمی با اشاره به کتاب های شناسایی و معرفی اولین های شهر مشهد نویسنده آذری، کتاب مشهد در آغاز قرن ۱۴ خورشیدی نویسنده سیدی ، نگاهی به جغرافیای تاریخی شهر مشهد، کتاب تاریخ معاصر مشهد در دو جلد نویسنده متولی حقیقی، کتاب گروههای مهاجر به مشهد از صفویه تاکنون نویسنده علی نجف زاده و کتابهای دیگر این مرکز، بیان کرد: این مرکز تلاش کرده در کنار ماموریت های ذاتی که در راستای امنیتی کردن بعضی از موضوعات، طرح ها و مباحث مختلف است، به مسائل هویتی و تاریخی بپردازد.
وی افزود: طرح های مطالعاتی نیز تحت عنوان«شهرداری مشهد در آینه مطبوعات» تالیف علی نجف زاده و«توصیف و تحلیل داده های مربوط به متوفیان در دفاتر گلشور دهه اول» از علیرضا نظیف از جمله طرح های پژوهشی در این مرکز است.
وی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای تاسیس مرکز پژوهش های شواری شهرمشهد که به عنوان اولین مرکز پژوهش های شورای شهر در کشور نیز محسوب می شود نیازمند پشتوانه فکری برای تحقیقات تخصصی تر بود لذا در بهار امسال با ادغام کتابخانه شهرداری و مرکز پژوهش ها سعی بر ایجاد فضای مناسبتری برای پژوهشگران، مدیران شهری و اعضای شورای شهر بوده ایم .
در ادامه علی نجف زاده اظهار کرد: با بررسی در شهرهای مختلف کشور، شهر مشهد جز شهرهای پیشگام در زمینه پژوهشی بوده است.
وی تصریح کرد: با مقایسه شهرهای مختلف ایران در چاپ کتابهای تاریخی از جمله اصفهان، تبریز و شیراز با مشهد، شهر مشهد در این زمینه پیشگام ووجود مرکز پژوهش ها در مشهد بسیار مفید بوده است.
وی افزود: تعداد طرح های پژوهشی که از سال ۸۷ تا کنون در این مرکز صورت گرفته است بیش از ۴۰ طرح پژوهشی انجام شده که تعدادی جنبه هویتی دارند و ۹ طرح نیز به مرحله انتشار رسیده است.
همچنین دکتر رئیس السادات استاد تاریخ برگزاری این نشست ها را بسیار مثمر ثمر دانست و افزود: برای اینکه بدانیم پیشرفت کرده ایم یا نه باید امکانات و فرهنگ را نیز در نظر بگیریم، تاریخ هیچ گاه متوقف نمی شود و هیچ چیزی به عقب برنمی گردد کما اگر این گونه بود باید در دوره ۱۰۰ ساله گذشته زندگی می کردیم.
وی ضمن تشکر از مدیریت شهری در حوزه های مختلف از جمله قطار شهری، تاکسی رانی و اتوبوسرانی بیان کرد: همه داشته های ما از اعتقاد، فرهنگ و … از وجود پربرکت امام رضا (ع) است.

آدری خاکستری در رونمایی از کتاب « شناسایی و معرفی اولین های شهر مشهد » گفت: این کتاب در ۱۵ فصل به اولین های شهر مشهد از جمله اولین مدرسه، اولین دانشگاه، عکاسخانه، پزشکی، ورزش همچنین به موضوع حرم مطهر رضوی، تاکسی رانی، تاسیس آتش نشانی و … پرداخته است.
در این نشست اساتید دانشگاه از جمله دکتر اعظمی، نجف زاده، آذری خاکستر، دکتر رئیس السادات و دکتر مزینانی به سخنرانی پرداختند و همچنین از کتاب گروه‌های مهاجر به مشهد از صفویه تاکنون که به قلم دکتر نجف‌زاده تالیف شده است، رونمایی گردید و حاضران از کتابخانه و مرکز اسناد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بازدید کردند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن