اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

هزینه هزار و سیصد میلیاردی برای خط ۲ قطار شهری/ آبان ۹۶ کل خط ۲ قطار شهری به بهره برداری میرسد

کد خبر : 7545

 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: خط ۲ قطار شهری با پیشرفت ۶۷ درصدی تا کنون۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

به گزارش صبح مشهد، کیانوش کیامرز ظهر امروز در نشست خبری که ساختمان قطار شهری واقع در انتهای خیابان فدائیان اسلام برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اعتبارات دولتی با دولت مشکلات عدیده ای داریم و تنها با رایزنی از ۱۲۴ میلیارد بودجه قطار شهری ۴۵ میلیارد توامان به صورت اسناد خزانه دریافت کردیم و نقدینگی دریافت نکردیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز بودجه قطارشهری ۱۲۰ میلیارد تومان بود که توانستیم ۵۹ میلیارد تومان از دولت جذب کنیم.

وی بابیان اینکه اوراق مشارکت فصل نویی را برای قطارشهری مشهد باز کرده است، افزود: به واسطه فروش اوراق مشارکت در پایان سال ۹۳ امروز می‌توانیم با قدرت کار کنیم. مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان که نیمی شهرداری و نیمی از آن را دولت متقبل می‌شود، منتشر شد و هم اکنون در حال اجرای کار با اوارق مذکور هستیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری با بیان اینکه برای تکمیل خط ۲ قطار شهری به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم بیان کرد: تا آبان یا آذر سال ۹۶ کل خط ۲ به بهره‎برداری خواهد رسید و برای این کار رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان باید هزینه کنیم ضمن اینکه تا کنون نیز هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث این خط هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه قطعات واگن‌های خط ۲ برای مونتاژ به تهران رسیده، بیان کرد: سری دوم قطعات برای مونتاژ واگن‌های خط ۲، سه هفته پیش به گمرک رسیده، ولی به دلیل مشکلات، بعد از یک هفته معطلی شب گذشته این محموله برای کارخانه تهران به منظور مونتاژ رسیده است.
کیامرز اظهار کرد: ۳ رام قطار باید تا ۲۲ بهمن به مشهد تحویل داده شود و ۳ رام دیگر نیز از چین بارگیری شده که در صورت حل مسایل گمرکی تا ۱۰ روز آینده وارد کشور می‌شوند و تا پایان آذر کار مونتاژ آن‌ها نیز انجام می‌شود.
کیامرز افزود: خط ۲ تا بیست و دوم بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. گرچه حمل و نقل ریلی در کشور با مشکلات بسیاری مواجه است اما مشهد در این زمینه پیشتاز است و نمره ۱۸ به ناوگان ریلی مشهد باید داد.
وی با اشاره به اینکه در خط ۳ چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر حفاری صورت گرفته است، گفت: تاکنون برای احداث خط ۳، رقم ۱۰۰ میلیارد تومان زمین خریداری شد و تا امروز ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای پیش پرداخت‌ها و احداث تونل هزینه شد. ۲ هزار تا ۲۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی برای اتمام پروژه است.

وی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت فصل نویی را برای قطارشهری مشهد باز کرده است، بیان کرد: به واسطه فروش اوراق مشارکت مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان که نیمی شهرداری و نیمی از آن را دولت متقبل می‌شود، منتشر شد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون علاوه بر اوراق مشارکت، بیش از ۵۰ میلیارد تومان به قطارشهری کمک شد.
وی  عنوان کرد: تونل خط ۲ را با کمترین حادثه و با دقت میلیمتری تمام کردیم و مدعی هستیم با تمام اتفاقات که در تهران و سایر شهرها رخ داد، در کشور نمونه هستیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: درست است که تولید این کابل‌ها کمی زمانبر بود اما ورود پیدا کرده به کارخانجات تولید کابل مراجعه کردیم و توانستیم سرموعد مقرر کابل‌ها را دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد پیشرفت در خط ۲ و ۷ درصد پیشرفت در خط ۳ قطارشهری حاصل شده است، گفت: کار کارشناسی برای تغییر مسیر خط ۳ در دست انجام بود اما به اطلاع آقای شهردار نرسیده بود.

وی افزود: اگر اعضای شورا نیز بر مبنای گفته‌های اولیه ما استناد کرده باشند، ما مقصر هستیم. شاید باید زودتر اطلاع‌رسانی می‌کردیم که داریم کار می‌کنیم اما شاید خروجی کار را تا قبل از اینکه مشاور اطلاع دهد، نمی‌دانستیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد عنوان کرد: وقتی روزنامه‌ها موضوع را برجسته کردند، تامل کردیم. چرا که آدم‌های سیاسی نیستیم، اما رسانه‌ها موضوع را سیاسی کردند. به همین دلیل در سکوت خبری موضوع را پیگیری کردیم تا به نتیجه رسیدیم.
کیامرز با تاکید بر اینکه نقشه‌های اولیه یک در ۱۰ هزار است، گفت: اگر یک میلیمتر روی نقشه جابه‌جا شود، ۱۰ متر جابه‌جایی در اجرا رخ می‌دهد. به همین دلیل زمانی‌که برج زیباسازه احداث شد، نگرانی برای ما به وجود آمد که نکند با قوس خاصی از بین دو سازه عبور کند و احتمال دادیم که مسیر تغییر کند و مطرح هم کردیم.
وی اضافه کرد: نقشه‌ها با حضور مشاور با دقت مطالعه گردید و مشخص شد که می‌توان با قوس بیشتر و مسیر قبلی وارد خیابان جانباز شد. البته شاید در این دوره شورا کار به میدان جانباز نرسد. اما به قوت اعلام می‌کنم تغییری در مسیر غربی خط ۳ نداشته و نداریم. احتمالات را گفتم و شاید نباید این موضوع رسانه‌ای می‌شد.
کیامرز با اشاره به اینکه ۶ ماه پیش ۲۰ درصد از برنامه زمانبندی خط ۲ قطارشهری عقب بودیم، اظهار کرد: یعنی اعلام کردیم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و برنامه باید ۶۷ درصد باشد. امروز ۷ درصد از تاخیر جبران شد و هم‌اکنون ۱۰ درصد از برنامه زمانبندی عقب هستیم و افتخار می‌کنیم با این شرایط مالی و کشوری معجزه کردیم و کار را ادامه دادیم.
وی گفت: عمده تاخیرات مرتبط با فاز بعد از میدان شهدا است که امیدواریم با مدیریت در اجرا تاخیرات به مرور جبران گردد.

 

کیامرز افزود: تمام نیلینگ‌های در مسیر برداشته و برنامه‌ریزی شده و آب زیرزمینی و نشست‌های آب نداشتیم. بازدید از زیرزمین‌های کیان سنتر ۱ و ۲ و نیکا و پروما را شخصا ورود پیدا کردم و با برنامه‌ریزی نیز حادثه‌های احتمالی را رد می‌کنیم.
کیامرز در خصوص ایستگاه‌های خط ۳ نیز مجاور حرم مطهر بیان کرد: دو ورودی در خط ۳ به حرم مطهر وجود دارد. یک ورودی بین برج پروژه سلسبیل و خیابان شارستان و دیگری مقابل باب الجواد(ع) است.
وی اضافه کرد: ماه آینده زمینی از سوی آستان قدس در ورودی باب الجواد(ع) به شهرداری تحویل می‌شود و حفاری این ایستگاه از ۴۵ روز آینده صورت می‌گیرد و از تولیت آستان قدس تشکر می‌کنم که تعاملات خوبی با شهرداری برقرار کردند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص تملکات خط ۳، اظهار کرد: بیشتر تملکات در خط ۲ انجام شده است. در شورای شهر تملک اراضی خارج از محدوده شهر در حاشیه کشف مطرح شد که با مالک وارد مذاکره شدیم و پای معامله نیامد، مجبور به اعمال ماده ۹ شدیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن