استانی

اظهارات محرابی درباره رد صلاحیت برخی نمایندگان و احتمال تایید صلاحیت برخی نامزدها

کد خبر : 27496

عضو هیئت نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی درباره رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی استان و همچنین وضعیت بررسی تایید صلاحیت برخی نامزدهای رد صلاحیت شده، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش صبح مشهد، حجت‌الاسلام «محمدحسین محرابی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رد صلاحیت ها اظهار کرد: هنوز رده میانی در حال بررسی صلاحیت‌ها هستند و اکنون هیئت‌های نظارت استان نظر دادند، نظرات آن ها به هیئت مرکزی می‌رود و بررسی می‌کنند. هیئت مرکزی نظارت کار خود را انجام داده و آن چه تاکنون اعلام شده نتیجه کار هیئت مرکزی نظارت است. وی افزود: اکنون کسانی که رد صلاحیت یا عدم احراز شدند، از نتیجه کار هیئت نظارت مرکزی به شورای نگهبان شکایت و اعتراض می‌کنند، پس هنوز معلوم نیست از افرادی که هیئت مرکزی رد صلاحیت کرده، چه بخشی باقی می‌ماند و چه بخشی جابه‌جا می‌شود. نتیجه این بررسی حدود ۲۲ بهمن اعلام می‌شود که نتیجه نهایی است.
نتایج هنوز قطعی نیست، احتمال تایید برخی افراد وجود دارد
حجت‌الاسلام محرابی ادامه داد: آن چه شورای نگهبان اعلام کرد، نتیجه نهایی است، البته شورای نگهبان به کسانی که اولین بار رد می‌کند این حق را داده که بار دیگر اعتراض کنند، بنابراین دوباره آن ها را بررسی می‌کند، پس هنوز نتیجه‌ای که اعلام شده قطعی نیست. عضو هیئت نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی افزود: احتمال این که بخشی از افرادی که رد صلاحیت شدند، تایید شوند وجود دارد. اکنون ۷ تا ۱۰ درصد با هیئت مرکزی اختلاف نظر داریم. وقتی ما نظرات را می‌فرستیم برخی اسناد و استعلامات هنوز کامل نشده، اما ما تایید می‌کنیم، در حالی که در هیئت مرکزی رد می‌کنند یا برعکس. این اتفاق ممکن است برای شورای نگهبان و هیئت مرکزی نیز رخ دهد. درصدی اختلاف نظر بین هیئت مرکزی با شورای نگهبان اتفاق می‌افتد، اما هنوز نتیجه نتیجه نهایی نیست که روی آن قضاوت شود.
دلایل رد صلاحیت را اعلام کردیم تا دفاعیه آماده‌کنند
وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان جلساتی که از سوی شورای نگهبان با جریان‌های مختلف سیاسی در استان صورت می‌گرفت، برگزار می‌شود؟ بیان کرد: یک ماه قبل جلسه گذاشتیم و اکنون نیز باید جلسه تشکیل دهیم. علاوه بر این جلسه، با افرادی که اعتراض داشتند، صحبت کردیم. ما دلایل رد صلاحیت افراد را به آن ها اعلام کردیم تا دفاعیه را آماده کنند و بفرستند.
بنا نیست کسی را عمدی رد کنیم
محرابی خاطرنشان کرد: زمان شکایات تمام شده اما اگر فردی سندی دارد که مهم بوده و نفرستاده، به ما می‌دهد و ما می‌فرستیم. بنا نیست کسی را عمدی رد کنیم، زیرا رد یا عدم احراز صلاحیت زیاد می‌شود که هزینه آن برای نظام زیادتر بوده و ممکن است برداشت سیاسی و غلطی صورت گیرد که حزبی رد شدند، وگرنه در همین دور تعدادی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رد شدند. قرار نیست ما در این جا بررسی کنیم که از لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چقدر باقی می‌ماند و کار ما این نیست رد صلاحیت را به گونه‌ای تنظیم کنیم که افرادی در لیست یک جریان باقی بمانند تا بتوانند رقابت کنند. عضو هیئت نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم قرعه‌کشی کنیم که افراد قبول یا رد شوند و نمی‌توانیم به صورت برابر آن ها را رد یا قبول کنیم، ما هستیم و قانون انتخابات. ما بر اجرای قانون دقت می‌کنیم، حالا اگر به گونه‌ای شد که بتوانند بهتر و بیشتر رقابت کنند بهتر است، اما خود جریان‌های سیاسی نباید این گونه نگاه کنند. ما همیشه به آن ها گفتیم که شما حقی دارید و این است که یقه ما را بگیرید و بگویید این جا قانونی عمل نکردید، ما نیز جواب می‌دهیم.

ممکن است اشتباه شده باشد اما مقصر عمده آن مجلس است
وی خاطرنشان کرد: ممکن است در این شلوغی‎ها اشتباه شده باشد، اما مقصر عمده مسائلی که اکنون وجود دارد مجلس است، همین نمایندگانی که رد یا قبول شدند، آن ها تلاش می‌کردند که قانون اصلاح شود، اکنون ۱۶ هزار نفر در کل کشور ثبت نام کردند، شورای نگهبان می‌تواند بیان کند که من نصف این افراد را بررسی نمی‎کنم، زیرا زمان کم است، استان‌ها و هیئت مرکزی برای بررسی ۱۶ هزار نفر،۲۰ روز فرصت دارند، اما زودتر شروع می‌کنند. محرابی افزود: بیشتر نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب ما به وظایف اصلی خود که قانون‌گذاری و اصلاح قوانین است، توجه ندارند. باید با نمایندگان در این خصوص صحبت کنیم، به جای این که جریان‌ها درباره تقصیری که با ما نیست، بحث کنند. ما هنوز مجازات پنج هزار تومانی در قانون انتخابات داریم، چرا فکری برای نحوه ثبت نام‌ نامزدها صورت نمی‌گیرد؟ باید بررسی صلاحیت ۱۶ هزار نفر ظرف ۲۰ روز انجام شود که فرصت برای بررسی کم است و بررسی به اندازه‌ای که شورای نگهبان می‌خواهد انجام نمی‌شود، با وجود این که همه توان را به کار می‌گیرند، اشکال عمده متعلق به نمایندگان مجلس است.

مشکلات ناشی از مسائل مالی و انتشار مطلب در فضای مجازی
وی در خصوص رد صلاحیت نیمی از نمایندگان استان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس هم گفت: قرار نیست اگر نماینده ای شرایط قانونی را نداشت به این دلیل که نماینده است رد نشود. در ۱۲ سالی که من بودم، نماینده‌هایی رد شدند اما به این تعداد نبود. هرچه در این سال‌ها جلوتر می‌آییم، مسائل پیچیده‌‎تر می‌شود. مسائل مالی برای بیشتر افراد مشکل ایجاد می‌کند و در فضای مجازی نیز انتشار مطالبی موجب بروز مشکلاتی می‌شود. محرابی ادامه داد: ما از این که نمایندگان رد صلاحیت شدند خوشحال نیستیم، اما این خوب است که شورای نگهبان در قانون برای آن ها استثنایی قائل نشد، اگر شرایط قانونی نداشته باشند مانند کسی که جدید آمده رد شده و اگر شرایط قانونی داشته باشند پذیرفته می‌شوند. بر فرض این که نمایندگان پس از شکایت تایید شوند نیز این تلنگری است که بدانند قانون چقدر مشکل دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن