اجتماعیاسلاید شو

بلندتر از همه درخت‌ها نخستین فیلم با قهرمانی کوتاه قامتان

کد خبر : 43443

کارگردان فیلم بلندتر از همه درخت‌ها با بیان اینکه همیشه یک نگاه ابزاری نسبت به کوتاه‌قامتان در رسانه‌، تلویزیون و سینما وجود داشته، گفت: برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون و سینما قهرمان داستان یک کوتاه‌قامت است و در روایت این داستان اتفاقاتی رقم می‌خورد که سعی دارد نگاه مخاطبان و جامعه را نسبت به جامعه کوتاه‌قامتان تغییر دهد.

به گزارش صبح مشهد، مصطفی احمدی‌فر در نشست خبری این فیلم تلویزیونی که یکشنبه، ۱۴ آذر ماه، در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه ایده فکری و ذهنی پروژه بلندتر از همه درخت‌ها از سال ۱۳۹۷ شکل گرفت، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های پیش و پس از انقلاب این نگاه ابزاری همیشه وجود داشته، یعنی نقش‌های منفی، خرده‌نقش‌ها و نقش‌هایی که از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار نبوده‌، بر عهده جامعه کوتاه‌قامتان قرار می‌گرفته است؛ در صورتی که این افراد از توانایی و ظرفیت‌های اجتماعی و هنری بسیاری برخوردار هستند. با این وجود هیچ نگاه جدی نسبت به این قشر وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ تلویزیون و سینما قهرمان داستان این فیلم یک کوتاه‌قامت است که می‌توان از آن به عنوان یک قانون‌شکنی یاد کرد که تصور می‌کنم بزرگ‌ترین شاخصه این فیلم به شمار می‌رود. در روایت این داستان اتفاقاتی رقم می‌خورد که سعی دارد نگاه مخاطبان و جامعه را نسبت به کوتاه‌قامتان تغییر دهد.

کارگردان فیلم تلویزیونی بلندتر از همه درخت‌ها بیان کرد: در حال حاضر انجمنی با عنوان کوتاه‌قامتان ایران در کشور فعالیت می‌کند که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. هم‌اکنون فعالیت این دفتر به صورت گسترده در کل کشور و استان‌های مختلف جریان دارد. دفتر این انجمن در خراسان رضوی سه سال قبل در مشهد راه‌اندازی شد و حدود ۴۰ نفر از کوتاه‌قامتان در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری و ورزشی در آن فعالیت دارند.

وی افزود: طبیعتا در جهت شناخت یک مجموعه، اشخاص و سیستم‌های مختلف لازم است با آن‌ها ارتباط داشته و به نوعی زندگی کرد. در این راستا نویسنده فیلم نیز با تعداد زیادی از کوتاه‌قامتان در ارتباط بوده است. همچنین پیش از آغاز ساخت این فیلم جلساتی با این افراد برگزار شد تا دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها را شناسایی شود. بنابراین مجموع اطلاعات کسب‌ شده در این جلسات و نتایج ارتباط با این جامعه در سال‌های گذشته منجر به تولید پروژه سینمایی بلندتر از همه درخت‌ها شده است.

بلندتر از همه درخت‌ها در راستای حمایت از هنرمندان خراسان تولید شده است

احمدی‌فر عنوان کرد: فیلم بلندتر از همه درخت‌ها در مدت زمان ۹۰ دقیقه تولید شده است. این پروژه در راستای حمایت از مفاخر و هنرمندان مشهد و خراسان ساخته شده، به گونه‌ای که توان و پتانسیل بازیگران خراسان و مشهد در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کوتاه‌قامتان بی‌توجهی نسبت به آن‌هاست، بیان کرد: از این رو نقش اول این فیلم بر عهده یک کوتاه‌قامت است که در قالب یک فارغ‌التحصیل پزشکی ایفای نقش می‌کند.

این کارگردان در خصوص داستان این فیلم تصریح کرد: دکتر بهادری فارغ‌التحصیل دانشکده علوم پزشکی در تهران است که برای اخذ مدرک و پایان‌نامه کاری در یکی از روستاهای خراسان رضوی به نام اسجیل واقع در گلمکان دوره‌ای می‌گذراند. اساتید دانشگاه به سبب شرایط فیزیکی او با حضور این پزشک در روستا و گذراندن دوره مخالفت می‌کنند اما به اصرار او با این اقدام موافقت می‌کنند. در ابتدای ورود این پزشک به روستا مردم منطقه اسجیل به سبب شرایط فیزیکی او نسبت به دریافت خدمات پزشکی ترس دارند اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و ارائه خدمات پزشکی و غیرپزشکی توسط این پزشک کوتاه‌قامت و مشاهده انگیزه او در انجام رسالت انسانی خویش دیدگاه مردم تغییر کرده و در پایان از خروج این پزشک از روستای خود نگران و ناراحت هستند.

۷۰ درصد ماجرای فیلم در در بافت روستا جریان دارد

وی اضافه کرد: اصل داستان در یک روستا رقم می‌خورد؛ لذا ۷۰ درصد فیلم در مناطق و اماکن مختلف مانند پاسگاه نیروی انتظامی، کوه، دشت، بافت سنتی روستایی این روستا فیلم‌برداری شده است. همچنین روستای اسجیل به دلیل ظاهر و بافت مورد نظر و میهمان‌نوازی و حمایت اهالی روستا انتخاب شده است.

کارگردان فیلم بلندتر از همه درخت‌ها گفت: زمان شکل‌گیری و طراحی شخصیت اصلی این فیلم که فردی کوتاه‌قامت است، حداقل ۴۰ اثر از پیتر دینکلیج، بازیگر کوتاه‌قامت هالیوودی، را تماشا کردم و سعی کردیم الگوبرداری نیز داشته باشیم. به این ترتیب فکر می‌کنم ساخت فیلمی با قهرمانی کوتاه‌قامت برای نخستین بار حداقل تلنگری ایجاد خواهد کرد تا از این طریق این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرند. این قشر از جامعه می‌توانند در جایگاه‌های مهم‌تر و روشن‌تری نیز قرار گیرند.

احمدی‌فر اظهار کرد: زمانی که کلیت داستان در صداوسیما تصویب می‌شود، مجوز ساخت و تولید آن صادر شده و سپس برخی اصلاحیه‌ها اعلام می‌شود. کلیت این فیلمنامه بسیار مورد پسند سازمان قرار گرفته بود اما برخی تغییرات باید اعمال می‌شد؛ بنابراین همراه با استاد سوزن‌چی و استاد صابری و شاپور ترکمن‌سرابی هم‌فکری داشتیم و از توانمندی آن‌ها در بخش فیلم‌نامه نیز بهره گرفته‌ایم.

روند فیلم‌سازی در خراسان با مشکل همراه است

وی با بیان انتقادات خود از متولیان حوزه فیلم‌سازی عنوان کرد: علاوه بر حمایت‌های مالی که بسیار حائز اهمیت است، فراهم ساختن بسترهایی جهت کاهش چالش‌های روند تولید نیز نوعی از حمایت محسوب می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای مرکز خراسان رضوی به عنوان ۲ متولی مستقیم بخش رسانه، صدور مجوز آثار را بزرگترین لطف و حمایت از سمت خویش تلقی می‌کنند؛ در حالی که این اقدام جزو وظایف آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین در ساخت و تولید آثار ملاک‌های ارزیابی در نظر ندارند که با استفاده از آن آثار را سطح‌بندی کنند.

کارگردان فیلم بلندتر از همه درخت‌ها بیان کرد: به این ترتیب نبود این سطح‌بندی و ارزیابی ممکن است سوءاستفاده و اتفاقاتی را به دنبال داشته باشد و مشکلاتی در روند فیلم‌سازی ایجاد کند که باعث شود برای همکاری با افرادی که حتی مجوز دارند نیز آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. به طور کلی در روند فیلم‌سازی خراسان مشکل وجود دارد و ورود میدانی به این حوزه سبب آگاهی از این مسائل می‌شود. از این رو گاهی مواقع نامه‌ها و مجوزهای اخذ شده کارساز نبوده و برخی ارتباطات سبب رفع مشکل و ادامه فعالیت شده است.

هنرمندان سینمایی خراسان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند

غلام‌حسین حیدری، تهیه‌کننده فیلم بلندتر از همه درخت‌ها نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در راستای ساخت و تولید این فیلم با صداوسیما گفت‌وگو داشتیم؛ لذا تلویزیون تنها سازمانی است که در کنار ما بوده و از ما حمایت کرده‌ است. به سازمان‌های دیگری نیز نامه ارسال کردیم اما همچنان در حال مکاتبه با ما هستند. خوشبختانه صداوسیما، مدیر کل و معاونت آن همکاری بسیاری خوبی با ما داشته‌اند. با این وجود آنان نیز به لحاظ مالی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: اخیرا انجمنی تحت عنوان انجمن تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد با هدف آغاز فعالیت‌های خراسان در این زمینه تشکیل شده است. با توجه به اینکه هنرمندان خراسانی در عرصه‌های مختلف مانند تهیه‌کنندگی و بازیگری بسیار فعال و توانمند هستند اما انجام فعالیت این هنرمندان داخل شهر مشهد مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. بر این اساس استان خراسان رضوی و شهر مشهد در مقایسه با سایر استان‌ها ضعیف‌تر عمل کرده است.

تهیه‌کننده فیلم بلندتر از همه درخت‌ها ادامه داد: به نظر می‌رسد نبود همدلی میان هنرمندان و ارتباط میان هنرمندان و مسئولان از جمله عوامل شکل‌گیری این مساله است. خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف مانند ادبیات، دفاع مقدس و روحانیت دارای اسطوره‌ها و مفاخر فراوانی است؛ در حالی که نتوانسته‌ایم درخور ظرفیت استان بخشی از زمان شبکه‌های سراسری را به آثار استان اختصاص دهیم. بنابراین همدلی و در کنار یکدیگر قرار گرفتن هنرمندان بسیار موثر و کمک‌کننده خواهد بود. همانطور که کمک‌های استاد رضا صابری و استاد علی‌رضا سوزن‌چی در این پروژه بسیار تأثیرگذار بوده است.

چرا هنرمندان از خراسان مهاجرت می‌کنند؟

حیدری در خصوص دلایل مهاجرت هنرمندان از مشهد و استان بیان کرد: نبود حمایت از سوی مسئولان و خلا همدلی میان هنرمندان از جمله عوامل موثر بر مهاجرت هنرمندان به شمار می‌رود. مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است اما فرهنگ خراسان در جایگاه مناسبی در کشور قرار نگرفته است.

وی افزود: برخی مواقع کارگردان‌های درجه سه یا چهار تهران در مشهد فعالیت داشته و حمایت مالی می‌شوند؛ در حالی که فعالیت آن‌ها حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشته و به دلیل آشنا نبودن با فرهنگ خراسان آثاری غیرقابل پخش تولید می‌کنند. از این رو این باور باید ایجاد شود که پرونده ساخت آثار نه در تهران بلکه در خراسان صادر شود زیرا افرادی که در تهران پروانه ساخت صادر می‌کنند، با فرهنگ بومی خراسان آشنا نیستند؛ در نتیجه فیلم تولید شده قابل پخش نخواهد بود. بنابراین اگر پروانه ساخت آثار خراسان در همین استان صادر شود و هنرمندان خراسانی در اولویت قرار گیرند، فرهنگ استان رشد خواهد یافت و هنرمندان خراسانی شناخته خواهند شد.

سینمای خراسان جایگاه مناسبی در کشور ندارد

رضا صابری، بازیگر فیلم بلندتر از همه درخت‌ها نیز در این نشست اظهار کرد: به سبب نبود همدلی میان هنرمندان تئاتر و سینما خراسان رضوی سینما و تئاتر این استان نتونسته‌اند جایگاه مناسبی در بدنه سینما و تئاتر کشور داشته باشند. این موضوع که حضور و ایفای نقش یک هنرمند تهرانی در آثار شهرستان‌ها سبب می‌شود یک فیلم اثری ملی شناخته شود، بسیار عجیب است.

علیرضا سوزن‌چی، بازیگر فیلم بلندتر از همه درخت‌ها نیز در ادامه بیان کرد: هنرمندان تهران بیشتر از هنرمندان مشهدی مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند. به علاوه به نظر می‌رسد مسئولان حوزه فرهنگ و هنر آگاهی کافی از این حرفه ندارند؛ به طوری که حتی بازیگری که ۴۵ سال در این شهر فعالیت داشته را نمی‌شناسند. در تمام دنیا شهرداری‌ها در مدیریت و تجهیز سالن‌ها و سایر حمایت‌های مالی به بخش فرهنگ و هنر کمک می‌کنند؛ با این وجود در مشهد شهرداری در حمایت از بخش فرهنگ و هنر به خوبی عمل نکرده است؛ به عنوان مثال شهرداری باید از نظرات رضا صابری در زمینه فرهنگی بهره ببرد.

به گزارش ایسنا فیلم تلویزیونی بلندتر از همه درخت‌ها به سفارش صداوسیمای مرکز خراسان رضوی هم‌اکنون مراحل پیش تولید را پشت سر گذاشته و در حال فیلم‌برداری است. ۸۰ درصد از این فیلم که به کارگردانی مصطفی احمدی‌فر و تهیه‌کنندگی غلامحسین حیدری در حال تولید است، در خراسان رضوی تصویربرداری شده و قرار است ادامه فیلم‌برداری ظرف هفته‌های آینده در تهران انجام شود.

رضا صابری، علیرضا سوزنچی، اسدالله یکتا، شاپور ترکمن‌سرابی، غلامرضا عارف‌نژاد، احمد طاهونچی، الهه پژوهی، علی جوانمرد، محمود کریمی، مهری شمس، محمد حقیقی، رضا نیک‌اختر، مهرداد بهروز، مهدی وکیلی، یاسمن میراحمدی و سهیل سهیلی از بازیگران بلندتر از همه درخت‌ها هستند.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن